Fingers crossed

maart 18, 2016

Ik heb er lang over nagedacht of ik er wel of niet over zou schrijven. De kans dat het weer mis gaat is aanwezig en het is zo lastig om er dan over te praten/schrijven. Toch weet ik ook wel dat verstoppen geen zin heeft en dat er wel of niet over praten geen verandering in de situatie gaat brengen.

Ik ben namelijk (weer) zwanger. Voor de 4e keer na 3 miskramen. En als je voor de 4e keer zwanger raakt ken je geen roze wolk, eerder een donderwolk die boven je kop hangt. En dat is spannend. Zeker als je niets meer binnen kan houden en de wc-pot je grootste vriend is.

Gelukkig hebben we al wel een eerste echo gehad en hebben we het hartje zien kloppen. Dat is een goed begin, dus nu hebben we onze fingers crossed om de komende weken goed door te gaan komen. En na de 12 weken gaan we heel voorzichtig eens kijken wat voor invloed een kleintje gaat hebben op onze financiën.  Nu durven we daar nog niet naar te kijken en bekijken we het maar dag voor dag.

Over een paar weken hoop ik dus een extra schrijfonderwerp te hebben op mijn blog.Het krijgen  van een kind lijkt ons natuurlijk een enorme verrijking van ons leven, maar zal ook op financieel vlak ook gevolgen gaan hebben. Ik ben benieuwd hoe groot deze gevolgen voor ons zullen zijn.


Heeft het krijgen van een kind veel invloed gehad op jullie inkomsten en uitgaven?


You Might Also Like

25 reacties

  1. Gefeliciteerd!! Ik heb ook een miskraam gehad dus ik snap je gevoel helemaal. Ik kon na het kloppende hartje al meer ontspannen en bij de 20wk echo toen alles goed was begon bij mij het echte genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat spannend! Mooi dat je het hartje al hebt zien kloppen.En natuurlijk gefeliciteerd :-)
    Het krijgen van ons eerste kind had grote financiele gevolgen. Ik ben destijds gestopt met mijn fulltime baan om zelf voor onze zoon te zorgen. We wilden graag twee kinderen en als ze naar de basisschool gingen was mijn plan weer te gaan werken. Dat is helaas niet gelukt vanwege mijn gezondheid.
    Voordat we onze oudste kregen hadden we al een ruime buffer gespaard om de jaren dat ik niet werkte financieel wat makkelijker te maken. We leefden al vanaf ons trouwen op een inkomen.
    Het was maar goed dat ik het besluit om te stoppen met mijn baan al genomen had. Onze zoons waren zo vaak ziek dat ik er nooit een baan naast had kunnen hebben.
    Hoe goed je ook voor jezelf zorgt en hoe goed je alles wilt plannen, net zoals bij jullie kan het heel anders lopen dan verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd! Ik duim voor je. Lijkt me heel spannend. Ook zonder miskramen vond ik het enorm spannend.

    Nu je vraag: ja, een kind had voor ons een financiële impact. Ik ging 6 uur minder werken (kosten ongeveer 250 euro) en ons kind ging drie dagen naar het kdv. Daar betaalden we ongeveer 1050 euro voor en kregen we ongeveer 350 euro voor (kosten netto:700 euro). In totaal dus bijna 1000 euro per maand. De directe kosten (babyuitzet)vielen me dan weer erg mee. Veel op marktplaats gehaald, gekregen en zelf meubels opgeknapt. En later doorverkocht. In totaal waren we nog geen 500 euro kwijt. Toch viel het mij mee. Wij pasten onze levensstijl aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Qua kosten wel wat.
    Ongeveer 10 luiers per dag en geef flesvoeding ongeveer een pak in de week.Dat valt wel mee. Kinderschoenen zijn vrij prijzig maar heb ook op marktplaats van een goed merk gekocht scheelt veel en de schoenen zijn nauwelijks gebruikt dochter 1,5) op deze leeftijd groeien ze zo hard dat ze snel van maat wisselen. Verder aanschaf van spullen. Bedje, flessen,draagzak, (badje alleen voor het hele begin, dus geleend,daarna lekker mee onder de douche) buggy als ze goed kunnen zitten. Veel hydrofiele luiers,playgym,rompertjes van de Hema met drukknopen erg handig. Dat kost best veel geld in het begin maar is eenmalig. Vanaf 1 eten ze echt mee en vind ik het goedkoper worden.
    Qua inkomen wel minder want ik werk nog 2dgn en soms drie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. gefeliciteerd, ook bij ons ging het wel eens fout, maar ook 2x goed.
    Kan alleen maar zeggen dat we sinds de kinderen het huis verlaten hebben en afgestudeerd zijn
    En nu financieel geheel zelfstandig.
    Dat we nu erg veel geld overhouden in de maand.
    Nooit beseft dat er zoveel geld in ging zitten
    Goed besteed geld, dat wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd! Het is en blijft heel spannend, maar na een miskraam ben je het vertrouwen in je lichaam kwijt (althans zo ervaarde ik het). Ik hoop dat jullie dit kindje in jullie armen mogen sluiten.

    Spannende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd! Het is en blijft heel spannend, maar na een miskraam ben je het vertrouwen in je lichaam kwijt (althans zo ervaarde ik het). Ik hoop dat jullie dit kindje in jullie armen mogen sluiten.

    Spannende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd! En spannend inderdaad. Ik hoop dat nu alles goed zal blijven gaan.

    Ik vind het meevallen hoeveel geld kinderen kosten. Maar je kan het zo gek maken als je zelf wilt qua spullen en kleding.
    Opvang en minder werken kost natuurlijk wel een hoop extra geld, maar omdat ik niet werk heb ik daar niet zoveel inzicht in.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gefeliciteerd, ik duim met je mee voor een goed verloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd! Dat zijn spannende weken voor jullie! Kinderen kosten natuurlijk geld, maar zolang ze klein zijn kun je die kosten makkelijk in de hand houden. Ik denk dat hoe groter ze worden hoe meer het kost, maar daar heb ik nog geen ervaring mee ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O jee wat spannend zeg!!! Ik hoop heel erg voor je dat t goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gefeliciteerd, en heel spannend inderdaad. Ook wij hebben een kindje verloren tijdens de zwangerschap en ook als man begrijp ik dus de gemengde gevoelens.
    Kwa inkomsten uit werk is er bij ons eigenlijk niets veranderd, we zijn alletwee dezelfde hoeveelheid blijven werken. Mijn vriendin werkte al 3 dagen en ik ben mijn 40 uur gaan verdelen over 4,5 dagen, zodat ik ook een dag thuis kon zijn. Met 1 dag bij oma hoefde onze dochter dan maar 1 dag naar het kinderdagverblijf.
    Extra inkomsten kwamen van kinderbijslag en kinderopvangtoeslag. Extra uitgaven zijn er heeeeeel veel. Kinderdagverblijf kost ons netto €70.
    Maar zeker in het begin waren de luiers niet aan te slepen om maar wat te noemen. Nu is dat minder en dat ze nu gewoon met de pot mee-eet scheelt ook weer een hoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O jee wat spannend zeg!!! Ik hoop heel erg voor je dat t goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Spannend, hopen dat het goed gaat iedere dag is er 1. Sterkte om het vol te houden met de spanning en de herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Veel felicitaties en wensen voor goed vervolg en mooie afloop. Ik sluit me daar van harte bij aan. Zorg goed voor jullie zelf en hopelijk heel veel genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ow spannend zeg!! ik hoop voor jullie dat het deze keer goed gaat en dat je over een aantal maanden een gezonde baby in je armen mag hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Van harte gefeliciteerd, ik hoop van harte voor jullie dat alles goed gaat! Hier nog geen kinderen, dus ook nog geen invloed, maar ik kan me voorstellen dat het leven er duurder van gaat worden, terwijl - waarschijnlijk door mij - er minder gewerkt kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik snap je voorzichtigheid. Daarom van mij een voorzichtige proficiat. Ik duim!
    !

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dapper hoor dat je het zo verteld, maar misschien ook wel gewoon heel lekker als mensen met je me kunnen leven. In je eentje (of tweeën schat ik) lijkt me dat toch een hele last. Hopelijk kun je er gauw met volle teugen van genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Vooral heel veel sterkte gewenst. Ik hoop voor je dat deze nog 6 maanden blijft plakken.

    Drie miskramen is ook wel wat. Logisch dat her dan wel erg spannend wordt.

    Bij ons ging het kinderen krijgen ook niet vanzelf. Wij mochten uiteindelijk ouders worden van een fantastische adoptiezoon.

    Ik brand een kaarsje voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat spannend! Ik hoop dat het na de spannende tijd straks vooral een tijd is dat je de kleine in je armen kunt houden en mag leren kennen.
    Jazeker heeft een kind invloed op de financien gehad. Niet zozeer qua inkomen, al voor de bevalling werkten M en ik allebei 4 dagen. Pas toen S. 4 werd ben ik drie dagen gaan werken, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd doordat ik in mijn nieuwe baan veel meer ging verdienen.
    Maar de invloed was vooral in de keuzes die we gingen maken. We zijn toch meer doordacht gaan uitgeven. Een kind koest nu eenmaal geld. Ook als je weinig uitgeeft aan een kinderkamer (bij ons was alles gekregen) gaat er gewoon naarmate je kind ouder wordt een groter deel naar het kind toe. Als ik nu zie wat de middelbare school alleen al kost...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Toch van harte gefeliciteerd! Fijn dat je weer zwanger werd en hopen dat het nu allemaal goed mag gaan. We denken aan je. En die financiën.... van laterzorg!
    Er zijn vast mogelijkheden om dat in goede banen te leiden. Goed weekend, groetjes, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hopelijk mag het nu goed gaan. Mijn dochter heeft precies hetzelfde meegemaakt. Heeft nu na 3 miskramen een gezonde zoon gekregen 3 mnd terug. Maar wat een spannende tijd was dat! Ook als ouders leef je daar heel erg in mee... Sterkte met alles hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. allereerst gefeliciteerd, heel spannend!! ik hoop van harte dat het goed gaat! en je mag gaan genieten, al zal t tot op t einde spannend blijven denk ik ;)

    wat betreft financien, sparen we nu meer dan zonder kinderen.. gaan minder weg ;) geen weekendjes meer, minder sauna, eigenlijk nooit meer ergens eten, dagjes weg staan in het teken van de kinderen etc ;) maar juist erg blij mee, door al dat besparen en sparen nu een huis gekocht. en we doen nog steeds veel leuke dingen

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een geweldig leuk nieuws, op naar 9 volle maanden zwangerschap.
    Begrijp je voorzichtigheid hoor.. ik was na de 2de miskraam ook niet zo snel met vertellen, maar ik merkte wel heel duidelijk verschil tussen de eerste 2x en de zwangerschap daarna.
    Ik wens jullie een hele mooie zwangerschap.

    Wat betreft de financien daar waren wij toen echt niet mee bezig, alles nieuw en dat nog een keer opnieuw toen de 2de geboren werd haha dus ik ben geen goede raadgever ben ik bang.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten