Goed ventileren in huis = besparen

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 04, 2016

Goed ventileren is nodig voor je gezondheid. Toch gebeurt dit vaak onvoldoende. Een op de tien woningen heeft schimmel, bijna de helft bevat tabaksrook en in veel huizen is binnen meer fijnstof aanwezig dan buiten. Ventilatie kan dus beter.

Luchtproblemen
Vroeger ging luchtverversing in huis vanzelf, via naden en kieren. Maar in moderne kierdichte huizen gebeurt dat niet en is andere ventilatie nodig. Vuile lucht moet het huis uit en schone lucht moet aangevoerd worden. Vervuilde lucht in huis versterkt allergieën, luchtwegproblemen en irritatie van slijmvliezen, zeker bij ouderen en mensen die al ziek zijn. Door ventilatie verlaagt de concentratie vervuiling in de lucht; helemaal te voorkomen is vervuiling niet.Ventilatie kost wat energie, maar het is geen verspilling: het is hard nodig voor je gezondheid.

Vocht
 De lucht om ons heen bevat vocht. Dat is natuurlijk ook zo voor lucht in ons huis. Door transpiratie, douchen, koken en wassen brengen we per gezin (van 4 personen) zo'n 10 tot 12 liter vocht in de lucht. Dat is dus ongezond, maar ook erg duur. Een droog huis verwarmt namelijk gemakkelijker dan een vochtig huis.

Ventileren
Door dagelijks je ramen op te zetten krijgt je woning voldoende verse lucht binnen. Goed voor de gezondheid en de portemonnee. Toch lukt het ons niet om dagelijks de ramen open te zetten. Op werkdagen zetten we niets open in verband met inbraakgevoeligheid.

Zilvervisjes
Ik heb ze hier gelukkig nog niet gezien, maar deze beestjes komen dus vooral voor in woning met een hoge luchtvochtigheid. Daarom zijn de badkamer en toilet ook plekken waar je ze vaak tegen komt. Als je de woning goed ventileert en daardoor de luchtvochtigheid onder de 50% brengt, zullen de zilvervisjes vanzelf verdwijnen.
(bron: WSTG)

Door bovenstaande informatie ben ik mij wel bewuster geworden van de risico's van een vochtige woning. Ik wil daarom proberen om in de komende periode dagelijks de ramen open te zetten en op werkdagen in de avond.

Heb jij veel last van vocht in jouw woning? Hoe vaak ventileer jij?

  • Share:

You Might Also Like

9 reacties

  1. Zeker waar!
    Maar let op: in de winter bevat de buitenlucht weinig of geen vocht. Er bestaat dan het risico dat de lucht binnen juist te droog gaat worden. Dan kunnen ooit waterbakjes bij de verwarming nodig zijn.
    Daarnaast is continue ventileren belangrijker dan eenmalig per dag luchten. Stilstaande lucht veroorzaakt juist schimmel, en dat verhelp je met continue bewegende lucht.
    Ventileren is echt niet moeilijk. Ik heb een paar jaar geleden een (inbraakveilig) roostertje in een raam gemaakt, en het klimaat in huis is een stuk beter geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen vochtige buitenlucht in de winter?! De laatste paar winters hier zijn toch vooral milde, natte winters geweest. Ik heb eerder het probleem dat de buitenlucht te vochtig is (+80%) dan te droog. Overigens heeft ventileren bij nat weer nog steeds wel enige zin, al is het maar om schimmelsporen en muffigheid je huis uit te blazen. Maar zuiniger ga je er niet van stoken.

      Verwijderen
    2. Lucht onder het vriespunt heeft uiteraard minder lucht dan vochtige herfstlucht.
      Maar koude lucht zit dicht opeen gepakt: als dan de relatieve luchtvochtigheid heel hoog is, dan zit er absoluut nog steeds weinig water in. Zodra je deze lucht in je huis opwarmt, dan zet de lucht uit, en dan is hij relatief droog.
      Vergelijk het met een spons die je ingeknepen houdt en in het water dompelt: de spons is zeiknat, maar zodra je de spons loslaat, zet hij uit en lijkt hij heel droog.

      Verwijderen
  2. Ik kan in ons huis voldoende ventileren mbv roosters en ramen ooen zetten. Dat er bijna altijd iemand thuis is maakt het natuurlijk een stuk makkelijker.
    Zilvervisjes komen in bijna alle nieuwbouwwoningen voor, maar het scheelt wel als je ventileert. Wij hebben hier helaas ook papiervisjes en die zie ik vaker dan zilvervisjes. Papiervisjes komen steeds vaker voor. Ze houden van warme, droge huizen. Ik stook boven nauwelijks en ik heb bijna alles in afgesloten plastic dozen en plastic hoezen verpakt. Er helemaal vanaf komen zal waarschijnlijk niet lukken. Ik heb ze ook buiten gezien. Ik koester daarom elke spin die hier mijn huis in komt want zij eten papier- en zilvervisjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er is een verschil tussen ventileren en luchten. Als ik niet thuis ben gaan alle roosters open, die leveren geen inbraakgevaar op.
    Als ik wel thuis ben gaan ramen, achterdeur enz. minstens een half uur wagenwijd open, koud of niet. Daarna is alle lucht in huis ververst en gaat alles dicht behalve het kleine raampje in de douche.
    De kokers geven tocht dus die gaan weer open als we gaan slapen. Volgens mij is dit wel zo'n beetje voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier staat altijd een raampje open en de roosters... En op de slaapkamers staat ook 24 uur het raam op een kier.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben een ventilatiesysteem, maar ik vind het zelf prettiger om te luchten. De roosters staan altijd open en ik zet regelmatig ramen open, aangezien ik toch thuis werk, kan dat makkelijk. En nu doe ik het nog vaker aangezien we allemaal weer verkouden zijn, dus lekker de ziektekiemen de deur uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn huis staat wat lager, dus als het heel veel regent, dan merk ik het wel met het grondwater. Maar het is ook een oud huis, dus al vrij goed geventileerd van zichzelf. Ik zie wel eens ergens een pissebed op z'n rug liggen, maar zilvervisjes gelukkig nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier elke ochtend alle ramen open en doe ze na een paar uur weer dicht. Behalve op zolder, die staat bijna altijd op een kier.
    Waar we roosters hebben staan die ook altijd open.
    In de gang nog enkelglas, dus daar ventileert het vanzelf ;)

    BeantwoordenVerwijderen