kosten huisdier; we hebben een kat!

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 07, 2016

Jaren geleden hadden we een konijn. Een schat van een beest wat vrij rond liep door de tuin. Hij groef niet en kon zelfstandig in zijn hok. Als ik thuis kwam deed ik de schuifpui open en kwam hij vrolijk aangehuppeld om wat lekkers in ontvangst te nemen. Alleen op een dag kwam ik thuis en kwam er geen konijn tevoorschijn. Zodra ik de tuin inliep werd het mij al duidelijk; bossen wit haar lagen in de struiken. Hoogstwaarschijnlijk had een roofvogel ons konijn opgegeten. We woonden destijds naast weilanden en er waren wel eens vogels uit onze tuin gepakt door een roofvogel. Ons konijn verstopte zich altijd netjes in zijn hok. Dat ging dus een aantal jaar goed, totdat er alleen wat haren over waren.

Mijn man was boos; het was onze schuld en hij wilde nooit meer een huisdier. Wij konden niet voor een dier zorgen. Jarenlang hoopte ik dat hij overstag zou gaan, maar tevergeefs. Tot vorige week. Het liefst zou ik een hond willen; het lijkt mij heerlijk om daar uren mee te wandelen. Maar met 2 fulltime banen vind ik dat zielig. Als je een dier neemt moet je er ook voor kunnen zorgen. En dus stelde ik weer eens voor om een kat te nemen. En hij zei zomaar ja! Je snapt dat ik meteen van het moment gebruik gemaakt heb en dezelfde dag hebben we een gratis katje opgehaald van net 1 jaar oud. Over alle kattenverhalen ga ik jullie niet vervelen, maar waar ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar ben zijn de kosten voor zo'n beestje.

Kosten kat

Aanschaf kat
Gratis kitten/kat 0 euro
Asiel/ras kat 40 euro t/m 1000 euro

Dierenartskosten eerst jaar voor gezond kitten/kat
Consult dierenarts 25 euro
Ontwormen en ontvlooien 20 euro
Eerste inenting kitten 40 euro
Tweede inenting kitten 40 euro
Chippen en registratie 35 euro
Castreren kater 50 t/m 80 euro
Castreren poes 100 t/m 150 euro 

Kattenuitzet
Transportmand 15 euro
Voer en drinkbankje 5 euro
Kattenbak 15 euro
Poepschepje 2 euro
Krabplank/paal 7 t/m 1500 euro
Kattenspeelgoed 2 euro
Kattenslaapmand 10 euro 

Jaarlijkse kosten
Kattenvoer
0,60 t/m 1,20 euro per dag
219 t/m 400 euro per jaar
Kattenbakvulling
12 euro per maand, 144 euro per jaar
Ontwormen, 4x per jaar 16 euro
Anti-vlo, 6x per jaar 40 euro
Inenten, 1x per jaar 40 euro
Dierenarts consult 1x per jaar 25 euro 

Houdt dus rekening met een bedrag van 400 t/m 475 per jaar, 34 t/m 40 euro per maand, inclusief 1x per jaar naar de dierenarts aan vaste kosten per kat.

Niet gerekend zijn dierenartskosten waarmee je onverwacht te maken kunt krijgen, en die erg kunnen oplopen. Het is verstandig hiervoor geld opzij te zetten op een spaarrekening.

Wij zullen geen extra geld opzij zetten voor de uitgaven van de kat. Wij zullen deze extra kosten inpassen in ons boodschappenbudget. Extra (zorg)kosten kunnen we opvangen met ons reguliere spaargeld. Dit is ook de reden waarom wij geen verzekering af zullen sluiten voor de eventuele zorgkosten van de kat. Als Pip helemaal gewend is, zal hij naar de dierenarts gaan. Om van hem een 'jeweetwel' kater te maken.

En dit is onze Pip!

Heb jij een huisdier? Hoeveel reserveer jij hier maandelijks voor?

  • Share:

You Might Also Like

16 reacties

  1. Wat een leukerd! heel veel plezier met Pip.
    Hier geen katten ivm allergie, maar een hond, een Australische Labradoodle.
    In het begin hadden we een verzekering voor hem, maar tot die inene flink omhoog ging hebben we hem opgezegd .De normale kosten zoals inentingen en zo betalen we gewoon van de lopende rekening, mochten er rare dingen gebeuren gaat dat van onze spaarrekening af,geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor de hond (een flinke meid met dito eetlust) zetten we per maand 100 euro opzij voor zaken als voer en halsband/riem/bench etc. die ook ooit vervangen moeten worden. Tot nu toe zien we het hondenpotje groeien. Ze is nu jong, maar tzt komen er vast wel eens medische kosten om de hoek en dan hebben we dat in ieder geval paraat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding!
    Wij hebben geen huisdieren. Ik heb astma en kan niet goed tegen dierenharen, dierenlucht, zaagsel, hooi etc.
    Als ik voor huisdieren zou kiezen zou ik weer voor kippen gaan. Maar dat ging helaas ook niet goed,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mij kosten 2 katten €60,-- per maand aan voer, speciaal voer i.v.m. blaasgruiskater. Verder kosten heb ik niet/nauwelijks omdat de katten niet de tuin uit kunnen en ik ze niet in een vervoersmandje krijg. Gelukkig zijn ze de afgelopen 10 jaar niet ziek geweest.

    Geniet maar lekker van Pip!

    Groetjes, Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Welkom bij het deel van de bevolking dat tegen z'n kat praat ;)

    Wij reserveren niks maar kopen wel duurder voer dan uit de supermarkt. Een kat is niet gemaakt om graan te eten..;) Van dat duurdere voer eet ie wel minder en z'n ontlasting stinkt ook stukken minder..;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker vlees geven als je dat wil, hier de honden en katten vlees ( barf ) ( oke soms is overgaan lastig, maar hier altijd gelukt )

      Verwijderen
  6. Hier 5 honden en 3 katten. ( honden allemaal met ene verleden en / of hier gedumpt omdat ze er niets meer mee konden beginnen ) Een hond of kat van een stichting is als hij /zei oud genoeg is geholpen geent en gechipt en zijn getest dus die kosten heb je niet en zijn veelal hoger als de adoptie kosten. enten doen we niet jaarlijks is niet nodig, titeren wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk! Wij hebben ook twee katten, maar de kosten vallen erg mee. We hebben ze nu 8 en 7 jaar en ik heb laatst een nieuw kattenmandje bij de kringloop gekocht, dat scheelt enorm.... Als ze ouder worden zullen de kosten wel oplopen, denk ik, maar voor nu valt het hartstikke mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb een oude en een jonge kat. De oude mankeert het een en ander dus die krijgt dagelijks medicatie voor hart en nieren. Ze heeft ook steeds minder honger dus krijgt iedere dag eetlustopwekkers en ik heb veel verschillende soorten natvoer in huis om de variatie maar hoog te houden. Aan haar dus veel dierenarts, medicijn en voerkosten. De jongste at alleen maar droogvoer toen ik haar uit het asiel meenam dus als resultaat na een jaar een vette blaasontsteking en blaasgruis. Dus nu dieetvoer om dit op te lossen en moet ze toch langzamerhand aan natvoer wennen. Het liefst zou ik haar helemaal op kvv (kant en klaar versvoer) hebben dus daar ga ik nog een poging toe wagen als ze weer helemaal beter is.
    Voor haar een grote krabpaal gekocht zodat ze voor het raam kan liggen en verder had ik alles eigenlijk nog als mandjes, warmhoudmatje voor de oudste en voerbakjes. Ik reserveer een bedrag per maand voor ze, maar koop vaak voer gewoon van het reguliere budget. Ik zorg altijd minimaal € 500 paraat te hebben voor onverwacht dierenarts bezoek. Zou ook van het gewone spaargeld kunnen maar vind een apart potje handiger en overzichtelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook hier een oude kat (volgende maand wordt ze 20) met dagelijkse medicatie: voor hart, hoge bloeddruk en atrose. Dat kost veel, zo'n 75 euro per maand, maar ja...het is maar geld. Zonder zou ze doodgaan en met relatief weinig middelen (2 spuitjes en 2 pillen per dag) heeft ze nog een prima leven.

      Verwijderen
  9. Wij hebben een konijntje (sinds ongeveer 6 weken) die alleen in de zomer van het balkon gebruik kan maken maar verder binnen is. Wel loopt ze vrijwel altijd los, behalve 's nachts en als we weg zijn maar dan heeft ze een hok/kooi van 3 m2. De kosten heb ik niet precies uitgerekend (als dat al kan) maar ook hier een combinatie van betalen uit het boodschappenbudget (brokken, hooi, groente en fruit, katten uhh konijnenbakvulling) en onverwachte of eenmalige uitgaven (hok, konijnen-wc, dierenarts) uit het spaargeld. Daarnaast zijn er ook dingen kosteloos (de krant via mijn ouders, de fruitboomtakken uit de tuin van mijn ouders en oom, het reismandje gekregen van familie, de keukenrol en wc-rollen waar ze mee speelt), zo valt het mij tot nu toe allemaal erg mee met de kosten.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb een kat en een potje van ongeveer €500 voor dierenkosten. Nu zit er op het moment iets minder in, omdat ze speciaal voer nodig heeft en een paar keer naar de dierenarts moest. Eerder deed ik het voer ook van het boodschappenbudget. Nu lukt dat niet, want zij eet voor meer geld dan ik in de maand ;-) Maar het potje vul ik binnenkort gewoon weer aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier zijn de kosten ongeveer 80 p/m, voor (grote) hond en poes. Al met al een goedkope hobby, vind ik. Ik wandel erg veel met de hond, waardoor ik een abonnement op de sportschool uitspaar ;) Het plezier van de dieren mag best een prijskaartje tegenover staan. Maar je moet je wel bewust zijn van die uitgaven en er rekening mee houden, als er ineens grotere kosten zouden zijn door dierenarts-bezoek. Dit soort extra's komt nooit gelegen en dus is het goed financieel iets achter de hand te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij hebben nooit huisdieren gehad net omwille van de kosten maar dat de vaste kosten zo hoog liggen, daar verschiet ik toch van : 34 tot 40 euro per maand..... Ik geef voor mijn man en mij per maand gemiddeld 175 euro uit aan dagdagelijkse producten (voeding, verzorging,onderhoud,...)Komt voor ons dus neer op 87.5 euro per persoon per maand dus een kat 'onderhouden' zou al bijna de helft kosten van wat ik per maand uitgeef voor één persoon....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Verveel mij maar met kattenverhalen. Aaibare katten. Het kost veel aandacht en misschien ook wel een kattenluik in de deur. Katten weten heel goed hoe ze kunnen nachtbraken. Wat heb ik nachtenlang gewacht tot mevrouw aan kwam wandelen. Maar zodra ze in de gaten had dat ik nog wakker was, rende ze de donkere nacht weer in.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ach wat een mooierd :-D heel veel plezier met hem.

    Ja wij hebben dieren haha zo wat een dierentuin maar ook geen verzekering, wij hebben al jaren een aparte rekening voor de dieren, daarop gaat iedere maand een bedrag en zolang ze niets mankeren loopt de rekening natuurlijk alleen maar op.
    Nu de dieren ouder worden en we weer 2 pups er bij hebben, hebben we alleen profijt van alle voorgaande gespaarde jaren.
    Doordat wij behoorlijk wat dieren hebben is het onbegonnen werk om een verzekering voor alle dieren af te sluiten en zo kunnen we ook zelf bepalen of iets van de dieren spaarrekening betaald word of niet.
    Toevallig afgelopen 10 dagen 2x bij de dieren arts moeten zijn..

    BeantwoordenVerwijderen