Onderhoudskosten eigen huis

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 03, 2016

Geen enkele woning in Nederland is zonder gebreken. De kosten om een huis weer in goede staat te krijgen, zijn vooral afhankelijk van het type huis en het bouwjaar. Vooral oudere en grotere woningen vragen meer onderhoud. Onderhoudskosten komen geheel voor eigen rekening van de eigenwoningbezitter. Het gaat om kosten voor:

  1. Doorlopend of planmatig onderhoud, zoals het op tijd schilderen van het buitenwerk.
  2. Groot onderhoud, zoals het vervangen van kozijnen, dakgoten of een cv-ketel. Vaak houden deze kosten verband met het einde van de levensduur.
  3. Achterstallig onderhoud, waarmee u als eigenwoningbezitter te maken kunt krijgen als u niet op tijd onderhoud uitvoert.
  4. Eventuele verbeteringen aan de woning, zoals het maken van een uitbouw of het plaatsen van een dakkapel.

Gemiddeld 300 euro per maand

Onderzoek toont aan dat de onderhoudskosten gemiddeld € 300 per maand bedragen. De kosten van verbeteringen, zoals een opbouw of aanbouw, zijn daar buiten gelaten. In individuele gevallen kunnen de werkelijke onderhoudskosten sterk afwijken van dit bedrag. Het bouwjaar en de staat van de woning zijn belangrijke factoren die bepalen hoeveel u uiteindelijk kwijt bent aan onderhoud.

Soort woningOnderhoudskosten eerste twee jaar, afhankelijk van bouwjaar

t/m 19191920 t/m 19441945 t/m 19591960 t/m 19791980 t/m 19891990 of later
Appartement€ 9.759€ 8.131€ 7.618€ 5.272€ 3.666€ 2.286
Hoek- of eindwoning€ 20.556€ 22.072€ 16.852€ 13.142€ 6.549€ 4.523
Tussenwoning€ 18.905€ 15.290€ 12.930€ 10.347€ 5.996€ 3.661
Twee onder een kap€ 23.796€ 22.025€ 17.868€ 16.147€ 7.912€ 4.712
Vrijstaand€ 38.548€ 29.267€ 28.575€ 22.444€ 13.256€ 7.303

Bron: vereniging eigen huis

Ik heb wel moeite met bovenstaande tabel. het is van zoveel factoren afhankelijk hoe hoog de werkelijke kosten voor onderhoud van de woning zijn. Wij hebben eind 2013 een nieuwbouwwoning gekocht en hebben nog helemaal geen onderhoudskosten gehad. Uiteraard waren onze uitgaven voor bijvoorbeeld het aanleggen van de tuin, het leggen van de vloeren etc. weer veel hoger. De 300 euro per maand aan onderhoud lijkt mij redelijk. Deze kosten zouden bij ons vooral komen door het (laten) schilderen van de woning.

Herken jij de kosten voor onderhoud uit bovenstaand schema bij aankoop van jouw woning?



  • Share:

You Might Also Like

12 reacties

  1. Wij hebben een nieuwbouw huis uit 2007 gekocht en vorig jaar ongeveer €1.500 uitgegeven aan schilderwerk. Dat is ook het eerste onderhoud dat we hebben gedaan aan het huis. We wonen hier nu ongeveer 8 jaar, gemiddeld dus ongeveer €200 per jaar uitgegeven aan onderhoud. Daarmee zitten we ruim onder het bedrag dat er genoemd wordt.

    Wel moet ik zeggen dat we natuurlijk het eerste jaar wel veel geld hebben uitgegeven aan een nieuwe keuken, nieuwe vloeren, nieuwe muren, verf, plinten, etc. Als dat meegerekend wordt, dan lijken de getallen wel redelijk te kloppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ligt er natuurlijk maar aan in welke staat van onderhoud je het huis koopt. Wij hebben afgelopen jaar een tussenwoning uit de jaren 40 gekocht, maar we gaan in de eerste twee jaar echt geen 15000 euro uitgeven. We hebben de woning laten schilderen van binnen (2000 euro). We hebben vloeren laten leggen, omdat die er niet meer lagen (1200 euro / goedkoop vinyl). Dat was het voor het eerste jaar. In het tweede jaar gaan we wat stopcontacten laten verplaatsen en het buitenschilderwerk laten doen, verder nog geen plannen. Het is wel zo dat we ons huis hebben gekocht met een pas vervangen dak en een gloednieuwe verwarmingsketel. Dat scheelt ons kapitalen de komende jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. VEH is vaak wel aan de dure kant met inschattingen over onderhoudskosten.
    Wij wonen nu ruim een jaar in dit vrijstaande huis van 1990. We hebben onderhoudskosten aan de cv-ketel gehad. Een kitspuit omdat de douchebak lekte, latex, rollers en kwasten voor de muren. Dat was echt geen 7.000 euro. Hoewel als je de zonnepanelen die we vorige zomer lieten plaatsen meerekent dan komen we dicht in de buurt. Het schilderwerk buiten op de benedenverdieping kan ik zelf. Alles wat hoger is laten we doen, maar dat hoeft nu nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook wel ergens gelezen (en op basis daarvan vullen wij ons reserveringspotje huisonderhoud) dat je voor de gemiddelde jaarlijkse kosten moet uitgaan van 1 á 2 % van de waarde van je huis.
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een oud huis, en met verbouwing erbij herken ik de kosten wel. Maar ja, verbouwing vind ik niet noodzakelijk ook onderhoud. Ik had ook op mijn tegelvloer kunnen blijven zitten, maar beliefde bijvoorbeeld een houten vloer. Ik vind dat je dat niet echt onder onderhoud kunt scharen. Anders zou het wel heel erg veel zijn (het bouwjaar van mijn huis is niet helemaal bekend, maar ik zou dan uitkomen op tussen de 29 en 38k).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies. Wij huren maar hebben ook regelmatig kosten gehad voor parket, vloertegels, laminaat, verf, rollers, tuintegels, schuttingen enz. enz, Dit soort uitgaven zijn niet voorbehouden aan huiseigenaren.
      Bij ons zijn door de woningbouwvereniging de keukens vervangen, maar omdat er keuzemogelijkheden waren hebben we voor een hoekkeuken gekozen en dus een behoorlijk deel zelf betaald. Ook de nieuwe inbouwapparatuur die toen geplaatst kon worden. Erg blij mee.

      Verwijderen
  6. En toch horen een nieuwe keukem/badkamer/vloer wel degelijk bij onderhoud om de woning zijn waarde te laten behouden. Dat mensen vervolgens een keuken van 5 jaar oud eruit gaan slopen. Tsja..;)

    Wij hebben ons huis uit '26 ook helemaal verbouwd dus genoemde bedragen liggen wat aan de lage kant voor ons..;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vreemd overzicht. Onderhoud is 1% van de verkoopwaarde van je huis. Dit is het al sinds jaren. Ik vond het vreemd zoveel, nadat de huizenprijzen absurd hoog stegen.
    Ik hou rekening met 2% en dat is inclusief verbeterende verbouwingen. Helaas is mijn vverbeter/onderhoudsbudget vaak hoger dan de 2%. Maar ik betaal er dan ook alles van. Zelfs de schroef van de bouwmarkt tot de nieuwe dekbedden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ligt er ook heel erg aan of je dingen zelf doet. Wij hebben vorig jaar de buitenhoek geschilderd voor €300 inclusief huur van een steiger. Als we een schilder handden ingehuurd was dat bijna €5000 gekost..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb wel ns gelezen dat je jaarlijks 1% van de waarde van je huis moet reserveren voor onderhoud. Handige mensen kunnen met minder toe, ben je oud/zoek/niet handig dan zul je misschien meer nodig hebben. Als ik zo kijk naar de klussen die we in onze jaren 70 woning hebben laten uitvoeren dan komen we daar gemiddeld wel zo ongeveer uit denk ik (voegen, beglazing, dakramen, later ook keuken en badkamer).Dit jaar hebben we weer wat kleinere klussen op de rol staan, en zo langzamerhand zijn er klussen die moeten gebeuren om het onderhoud in en rond huis makkelijker te maken. Ik merk dat ik aanmerkelijk minder energie heb, dan toen ik pakweg 35 was. Toen ging ik als een speer na het werk nog van alles doen. Dat kan ik nu niet meer opbrengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. nog geen idee.. we beiztten pas 3 weken een huis en dat kost ons nu al 15.000 eigen geld ;) (aankoopkosten, laminaat, verf/latex/benodigdheden, enz enz enz.... :p)

    BeantwoordenVerwijderen