Ontslag; recht op een vergoeding?

Op mijn werk vindt een reorganisatie plaats, alleen is nog steeds niet duidelijk wie er boventallig zijn. Onze organisatie gaat van 195 FTE naar 66 FTE. Een aantal scholen worden met personeel overgenomen door andere stichtingen. Mijn locatie helaas niet.

Ontslag
De kans dat ik ontslagen wordt is redelijk groot. Tijdens de reorganisatie gaan ze een afspiegeling maken door het personeel in leeftijdsgroepen te plaatsen. Vervolgens wordt er per leeftijdsgroep gekeken hoeveel er uit moeten. Binnen die leeftijdsgroep zullen de personen die als laatst in dienst zijn gekomen, er uiteindelijk als eerst uit gaan. Ik werk nu ruim 2 jaar binnen deze organisatie en ben een van de laatste mensen die nog een vast contract heeft gekregen. Als er binnen mijn leeftijdscategorie mensen uit moeten, is de kans groot dat ik boventallig verklaart wordt.

Recht op een vergoeding?
Als je ontslagen wordt buiten je eigen schuld om, kan je recht hebben op een transitievergoeding.

Om aanspraak te maken op een transitievergoeding gelden de volgende voorwaarden:
  • je bent minimaal 18 jaar oud op het moment van ontslag
  • je bent minimaal 2 jaar in dienst geweest
  • je hebt gemiddeld meer dan 12 uur per week voor jouw werkgever gewerkt
  • je bent niet ontslagen omdat je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebt
  • je bent niet ontslagen door ernstig verwijtbaar handelen of nalaten door jezelf
Je hebt geen recht op een transitievergoeding als:
  • de werkgever failliet is, uitstel van betaling heeft of de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is;
  • er in uw cao een gelijkwaardige voorziening voor een transitievergoeding is opgenomen.
Hoogte vergoeding
Voor elk halfjaar dat je in dienst bent geweest bij de werkgever ontvangt je 1/6 maandsalaris. Voor elk halfjaar dat je langer dan 10 jaar in dienst bent geweest, ontvangt je ¼ maandsalaris.

Ik heb dus recht op een kleine vergoeding, mits er geen andere gelijkwaardige voorziening voor transitievergoeding in onze cao is opgenomen.

Duidelijkheid
Ik zou het jammer vinden als ik mijn baan kwijt raak binnen de reorganisatie, maar zie ook kansen. Misschien wil ik in de toekomst wel in een ander werkveld gaan werken. Zolang er nog geen duidelijkheid is, wacht ik eerst maar even af en dan ga ik keuzes maken. Het geeft in ieder geval heel veel rust dat wij ook gemakkelijk met 1 salaris rond kunnen komen. Daarnaast heb ik bij ontslag gelukkig ook recht op een WW-uitkering, waardoor de inkomensterugval niet meteen heel groot is.

Heb jij ooit te maken gehad met een reorganisatie of ontslag?

 

9 opmerkingen:

  1. Wat fijndat jullie van 1 salaris kunnen leven, dat moet enorm veel rustgeven. Ik ben ook eens mn baan verloren door bezuinigingen. Ik kon vervolgens nergens werk vinden omdat het overal in de branche aan de gang was.meest stressvolle periode ooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dit zelf nooit meegemaakt maar mijn zwager wel. Die kreeg toen wel geld mee en daarmee is hij een eigen bedrijf gestart.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat jullie nu van 1 salaris rond kunnen komen. Dat geeft zoveel rust! Daarnaast blijft het natuurlijk vervelend dat je mogelijk je baan verliest. Want naast inkomsten is het ook een tijdbesteding en uitdaging voor jezelf. Ik duim met jou mee dat je je baan mag behouden.

    Helaas heeft Y. al drie maal eerder een reorganisatie/faillissement meegemaakt.
    De eerste was eind 2001. Hij werd ontslagen met een forse ontslagvergoeding. Binnen een maand had hij weer een andere baan. Van deze ontslagvergoeding hebben wij ons huwelijk betaald :-)

    Alleen, deze nieuwe baan hield na iets meer dan een jaar op; het bedrijf is failliet gegaan.

    Enkele jaren geleden was er op het werk van Y. ook een grootschalige reorganisatie. Hij heeft dit van dichtbij meegemaakt; hij was namelijk lid van de OR. Dit heeft heel veel impact gehad. Zoveel gezinnen, waarvan de hoofdkostwinner zonder baan kwam te zitten.
    De functie van Y. maakte weliswaar onderdeel uit van de reorganisatie, maar al snel bleek dat de functie niet kwam te vervallen; er moest juist worden uitgebreid.

    Die onzekere periode heeft zoals gezegd veel impact gehad. Dat is dan ook de reden geweest waarom wij in 2012 het roer hebben omgegooid. Hierover lees je meer op onze blog. Nu zou een reorganisatie al veel meer rust geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij heb je in het onderwijs ook recht op een bovenwettelijke uitkering tot 90 procent van het salaris. Maar ik weet niet wat de voorwaarden hiervoor zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zorg goed voor jezelf:

    Minimaal 2 referenties voor je volgende baan.

    Alvast netwerken via werving en selectie bureaus

    Eventueel voorstel vanuit HRM laten onderhandelen door een door jou gekozen arbeidsrechtadvocaat. Hij/zij komt vaak met een betere regeling dan door de werkgever voorgesteld.

    Sterkte, Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je vroeg het niet, maar misschien heb je hier nog wat aan mocht het zo ver komen...
    Een aanvulling betreffende de transitievergoeding:
    - Het maandsalaris is inclusief de vakantiebijslag, vaste emolumenten (zoals overwerkvergoedingen en ploegentoeslag) en variabele emolumenten (zoals de gemiddelde bonus, winstuitkering eindejaarsuitkering over de drie voorgaande jaren).
    - De transitievergoeding wordt alleen opgebouwd per volledige periode van zes maanden; er wordt dus niet naar boven afgerond. Bij een dienstverband van drie jaar en vijf maanden tellen de laatste vijf maanden dus niet mee in de berekening.
    - De transitievergoeding bedraagt maximaal EUR 75.000 of één jaarsalaris, als dat hoger is dan EUR 75.000.
    - de periode dat iemand als uitzendkracht heeft gewerkt voor het betreffende bedrijf telt ook mee

    Maar goed, hopelijk komt het niet zover.
    En anders zou ik het zeker als een nieuwe kans zien ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weet je ook per wanneer het ontslag ongeveer in zou gaan? Binnen hoeveel tijd het bekend wordt wie er weg moeten?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gelukkig maar voor je gemoedsrust dat jullie van één inkomen kunnen leven.
    En ik vind het ongelofelijk sterk van je dat je in zo'n moeilijke situatie ook meteen kansen ziet ... Petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zelf meegemaakt. Zo'n reorganisatie verandert veel en maakt dat je actief moet kiezen: blijven of een volgende stap nemen. Ik zou direct initiatief nemen om een andere baan te vinden. Zo creëer je opties voor jezelf en dan voel je je de koning te rijk om te kiezen! Ik koos voor het inleveren van een vast contract, startte op een prestigieuze baan elders, na een klein jaar reorganisatie bij bedrijf 2 stond ik op straat en vond bij bedrijf 3 een job met een veel beter salaris waar ik veel meer leer dan bedrijf 1. Van oud collega's van bedrijf 1 zie ik vooral teleurstelling dat het niet meer zo is als 'vroeger'.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.