Relaties en geld

maart 27, 2016

Toen wij net samen waren, studeerde ik nog en woonde bij mijn ouders. Mijn man woonde al op zichzelf en had een fulltime baan. Een wereld van verschil.

Financieel gezien had hij het heel goed. Ik had het als student ook prima, maar er kwam natuurlijk veel minder binnen.  Toch heeft dit nooit gebotst. Waarschijnlijk, omdat we een zelfde type uitgavenpatroon hebben. Je doet het met wat je hebt en we willen beiden best wat voor de ander betalen als die dat niet kan.

Toch las ik vorige week een vraag die mij aan het denken zette. Is geld belangrijk in een relatie? Mijn antwoord zou direct nee zijn. Maar er zit wel een maar bij. Een bepaalde levensstijl/uitgavenpatroon vind ik wel belangrijk.

Iemand die bewust schulden maakt of op het randje leeft, zou voor mij wel een afknapper zijn. Terwijl de hoogte van het salaris voor mij niet bepalend zou zijn. Mijn man ontvangt veel meer salaris en heeft een mooie lease auto tot zijn beschikking. Ik zou voor geen goud willen ruilen; hij heeft namelijk ook lange dagen en een hoge werkdruk.

Geld is maar relatief, maakt je niet gelukkig, maar maakt het leven wel makkelijker.

Is geld belangrijk in jouw relatie?


You Might Also Like

10 reacties

  1. Grappig, bij ons begon het precies anders om. Ik had al een redelijke baan, een (huur) huis en eigen auto toen ik man ontmoette. Heb altijd goed gespaard (kon ook ik kreeg genoeg en had bijbaantjes vanaf 14 jaar). Man kwam net uit dienst en had een uitzendbaantje als courier bij de post. Ik ben jaren kostwinnaar geweest en dit is nooit een probleem geweest. We storten beiden een bedrag naar rato op een gezamenlijke rekening en begonnen meteen te sparen samen. Nieuw voor man dat had hij nooit gedaan. Het ging ons voor de wind en man stapte over naar de ICT. Inmiddels heeft man een mooie baan met veel verantwoordelijkheid en dus ook een heel mooi loon en bonus. Wat je zelf ook schrijft, je krijgt niets voor niets dus idd veel werkdruk en lange dagen. De tijd dat ik kostwinnaar was ligt ver achter ons zeker na de kinderen heb ik een stapje terug gedaan. Twee ouders die carriere maken en kinderen lijkt me een hele uitdaging. Voor man maakt het niets uit. Alles gaat op een grote financiele hoop. Zakgeld hebben we niet. Man heeft een motor en als daar iets voor nodig is dan hoor ik het en kan het meestal wel. We gaan regelmatig op vakantie en doen uitjes.
    We hebben gelukkig vrijwel dezelfde opvattingen over geld en daarin is niet veel veranderd sinds we in inkomen gegroeid zijn. We gaan nu oa alleen naar een fijne slager en eten gerust bloemkool als deze EUR 3 per stuk kost. De keuzes zijn makkelijker.
    Zo kunnen we gerust uit eten gaan zonder dat het ergens gaat knellen. Geld maakt heus niet gelukkig maar het biedt wel mogelijkheden. Zo kon zoon naar speltherapie terwijl dit voor een vriendin van ons onbetaalbaar was.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geld zelf vind ik niet zo belangrijk, maar hoe iemand ermee omgaat wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ik het belangrijkste vind is dat wij dezelfde mindset hebben wat geld betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi als het in harmonie gaat. Ik ben kostwinner thuis en man verdient niet meer. Ober 5 jaar krijgt hij pensioen. We hebben wel dezelfde opvatting over geldzaken. Mijn geld = zijn geld. We zijn beide blij dat we genoeg hebben om te doen wat we willen en een bijna afgelost huis. Dat laatste is natuurlijk luxe. Daarom kunnen we nu met een inkomen goed uitkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dezelfde houding tav geld is heel belangrijk denk ik, als dat goed zit hoef je nooit ruzie te maken over geld. Mijn man en ik zijn het eigenlijk altijd eens over wat uitgaven 'mogen' kosten, wat we willen verdienen, sparen, laten rollen... lenen, hypotheek, loterijen, gokken staan we ook hetzelfde in. We hebben ook alleen maar samen een rekening, samen spaarrekeningen en samen inkomsten en uitgaven.
    Volgens mij is er weinig zo afknappend als gezeur over geld in een relatie, ik zou het niet trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zijn geld=zijn geld; mijn geld=mijn geld. Mijn huidige man en ik zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd. Als de situatie zou veranderen kunnen de huwelijkse voorwaarden ook aangepast worden als wij dat samen willen. Ik wilde dit zo omdat ik een heel vervelend huwelijk achter de rug had met een nog vervelender echtscheiding. Dat heeft mij heel veel geld gekost (> 100K) en ik ben nog bezig om hier financieel van te herstellen. Mijn huidige man begrijpt mij en mijn situatie en daarom heeft hij ermee ingestemd. Volgens mij heeft heeft het juist alles te maken met houden van. Waarom zou ik mijn huidige man mijn met mijn financiële sh*t opzadelen? Ik weet dat een heleboel mensen het niet snappen en mij een vuile egoïst vinden en dat ik mijn man niet vertrouw en dus niet van hem hou (letterlijk zo tegen mij gezegd). Als zulke mensen zo hard oordelen zeg ik niets terug. Anders lijkt het ook nog of ik mij verdedig. Het is toch ieder zijn eigen keuze wat hij/zij doet? Als je er maar over nagedacht hebt en weet waar je mee bezig bent. En het er samen over eens bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn ook op huwelijkse voorwaarden getrouwd destijds. Ik zag in mijn werk veel schulden en problemen in relaties en wilde dit zo. Man vond het prima. Overigens verdelen wij niet aan nadat een jaar is afgelopen. Daardoor gedragen wij ons als ware we in gemeenschap van goederen getrouwd en maakt de rechter gehakt van de huwelijkse voorwaarden mochten we gaan scheiden. Geen plannen hoor om te scheiden maar een bevriende notaris waarschuwde ons hier voor.
      Ilse

      Verwijderen
    2. ik ben meestal "een profiteur die teert op de zak van mijn man" volgens anderen... ach, lekker laten kletsen, als het thuis maar goed zit :)

      Verwijderen
  7. Ja, geld is belangrijk. Want zonder geld geen eten, of huis. En voor sommigen is geld gelijk aan macht - dat zijn ook degenen die ik wil mijden. En voor sommigen is geld gelijk aan troost (ik mag wel een jasje kopen want het was zo'n rotweek). En nog veel meer dingen kan geld zijn. Als die manieren tellen mee in een relatie.
    Hoe ze meetellen, tja, dat mag je zelf beslissen.
    Ik wil niet iemand die niet zelfstandig is met geld, en niet iemand die gooit met geld. En niet iemand die macht (mis)bruikt, via welk middel dan ook.
    Maar zo zal iedereen z'n voorwaarden hebben. Sommigen willen juist iemand die geniet van het leven en "dus" niet bezuinigt.
    Zolang je op dezelfde golflengte zit, en erover kunt praten, zit je relatie wel goed. Welke waarden je dan ook deelt (of juist niet deelt0>

    BeantwoordenVerwijderen
  8. bij ons is t eigenlijk t zelfde als bij jullie.. beide dezelfde instelling... proberen te sparen (en dat is gelukt) en dan pas verder kijken, inkomsten bij houden etc, genieten is prima, mits het kan enz. daar denken we hetzelfde over gelukkig. hier gaat daarom alles op 1 hoop, verdelen dat over maandgeld, sparen voor onszelf en de kinderen en daar doen we t mee ;)

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten