Rood staan

maart 12, 2016
Een van de duurste kredietmogelijkheden die er is: rood staan. Rood staan kost ongeveer tussen de 8% en 14% rente per jaar over het bedrag dat je rood staat. Deze rente ligt een stuk hoger als de rente op een spaarrekening, de rentes liggen hier tussen de 0% en 2%.

Geen krediet
Bij het afsluiten van onze eerste hypotheek was de eis van de bank dat ik geen mogelijkheid tot het opnemen van krediet op mijn betaalrekening had. De adviseur vertelde er nog wel bij dat het geen probleem was om het later weer aan te passen. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan. Ongemerkt sta je natuurlijk zo rood, iets wat ik zonde van mijn geld vind. Sinds 2008 heb ik dus al niet meer de mogelijkheid om rood te staan op mijn rekening, iets wat ik overigens nooit gemist heb.

Financiën in de gaten houden
Ook bij voldoende inkomsten en spaargeld kunnen mensen rood komen te staan. Vaak komt het dan door onvoldoende zicht op de betaalrekeningen. Door dagelijks je saldo te checken, kan je deze situatie gemakkelijk voorkomen. Door de opkomst van smartphones en internetbankieren is het een fluitje van een cent om geld over te boeken van de een naar de andere rekening. Wat overigens ook weer een valkuil kan zijn om meer geld uit te geven...

Alternatieven voor rood staan
Dat een krediet op je rekening duur is, mag duidelijk zijn. Stel dat je niet de mogelijkheid hebt om het direct af te lossen, kan je beter kijken om het openstaande bedrag over te sluiten naar een doorlopend krediet of een persoonlijke lening. Over het algemeen vragen financieringsmaatschappijen hier een lagere rente voor. Al blijft het motto natuurlijk:  Niet lenen, wel sparen!

Heb jij een krediet op jouw betaalrekening? Maak je hier gebruik van?

8 opmerkingen:

  1. Nee, wij hebben dat bewust niet. Ook nooit nodig gehad, gelukkig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja en ja. Niet bewust, maar het komt wel eens zo uit dat bijvoorbeeld het ene nog niet binnen is en het andere wel al betaald is. Ik heb dan liever dat ik een klein beetje betaal (het gaat bij mij dan over een tientje in het rood ofzo), dan dat ik ergens niet kan afrekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik heb het ook en maak er wel gebruik van. Meestal tussen de 0 en 400 euro. Ik heb een fout in mijn excelprogramma zitten. En 'mis' steeds geld. Komend weekend toch maar weer eens aan gaan zitten om de fout te zoeken. Ik boek nl n.a.v. het excel geld over naar de rekeningen en kom maandelijks iets te kort.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij kunnen rood staan, maar het komt bijna nooit voor. Hooguit een paar euro.
    Zoals in andere blogs al te lezen was, gebruiken wij hiervoor de creditkaart. Los van dat wij punten sparen bij uitgaven, kun je beter de eerste (lopende) maand rood staan op je creditkaart; hiervoor betaal je namelijk geen rente. Dan moet je natuurlijk na die maand wel meteen netjes je rekening betalen. En daar zorgen wij natuurlijk wel voor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij kunnen rood staan maar maken er eigenlijk nooit gebruik van. Dan kost het ook niets dus we houden het zo. In noodgevallen kan het handig zijn. Onze financiele dicipline is groot genoeg om er geen oneigenlijk gebruik van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, ik mag rood staan. En nee, dat is nog niet gebeurd. Maar STEL dat we op vakantie gaan en de auto gaat stuk en we zitten in het buitenland. Puur stel want het is nog niet gebeurd. Dan moet ik maar een aangepaste auto zien te vinden waar de elektrische rolstoel van mijn kind in kan. Dan wil ik niet dat ik rood kom te staan en mijn hypotheek niet wordt betaald omdat ik een dure auto heb moeten huren. Ok, ik heb ook een creditcard maar better save than sorry (een beetje dubbele voorzichtigheid inbouwen). En ja, ik ben lid van de A.nwb. Alleen vraag ik mij af of zij mij aan vervangen vervoer kunnen helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wel de mogelijkheid, maar vul t altijd dezelfde dag nog aan idd door bankieren app die ik dagelijks check. inkomsten gaan direct door naar spaarrekening, 1e van de maand een maandbedrag naar de betaalrekening. soms worden auto incassos van jaarrekeningen eerder of later afgeschreven dan verwacht of niet aan gedacht dus niet meegenomen in t maandbedrag dus staat er te weinig op. toch fijn dat het dan gewoon betaald wordt en ik t daarna extra van de spaar af haal. we hebben voldoende buffer nl, juist doordat de inkomsten eerst naar de spaar gaan (beide wisselend inkomsten, ik 3 verschillende per maand, niet op vaste data, man 4 wekelijks salaris, ook wisselend bedrag door overuren)

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.