Woonwoensdag: B.

maart 30, 2016
Naam, leeftijd, gezinssamenstelling:
Man en vrouw rond de 55 jaar, woonachtig in Amsterdam

Werk en inkomen/overige inkomsten:
Man werkt in ploegendienst met een inkomen van netto 2965,- euro, Vrouw werkt parttime in de kinderopvang met een inkomen van netto 822,- euro . Op de hypotheekrente-aftrek na , hebben we geen recht op anderen toeslagen.

Beschrijving woning/locatie:
In april 2011 hebben we een flat gekocht, hiervoor huurden we een  kleine eengezinswoning. De huur werd steeds hoger, daarom hebben we besloten om iets te gaan kopen.  Gezien onze leeftijd, de kosten en het niet willen vertrekken uit Amsterdam is het een flat geworden. 

Waarom heb je gekozen voor deze woning met bijbehorende kosten?
Rond deze tijd was er veel te doen over hypotheken, aflossen  en woekerpolissen. Hierdoor hebben we eerst berekend wat we per maand konden besteden aan ons huis/flatje.  Hieruit bleek dat in Amsterdam alleen een flat binnen onze mogelijkheden lag.   We hadden het geluk dat er op dat moment heel veel flats te koop werden aangeboden.  Met de eis dat we niet meer dan 700,- euro netto per maand wilde betalen, heeft de hypotheekmeneer voor ons berekend  hoe duur de flat maximaal mag kosten. Daar hebben we ons ook aangehouden.

Soort hypotheek/ waar afgesloten/ hoogte hypotheek/kosten per maand?

We hebben een budget hypotheek bij de ABN, deze bestaat uit twee delen. Aflossingsvrij 86.000,- en Banksparen 106.000,-  . Daarnaast betalen we 38,- per maand aan een OVR verzekering.  Deze lost vanaf 86.000,-  (2011)  elk jaar iets minder  af op het bankspaardeel. Verder hebben we op het leven van man nog een OVR afgesloten van 50.000,-  deze zit niet aan de hypotheek vast. We hebben alleen een hypotheek voor de flat, de inrichting hebben we van ons spaargeld betaald. De hypotheek staat voor 30 jaar vast met een rente van 5,5%.  Niet de meest gunstige keuze, maar zo hebben we tot het eind van de looptijd van de hypotheek bijna niets met de bank te maken.  Ook weten  we de aan komende 30 jaar precies waar we aan toe zijn, dat geeft ons rust. Zeker omdat de hypotheek tot in ons pensioen doorloopt.
De kosten voor de hypotheken was in 2011, 1005,- bruto per maand.  

Hoeveel kon je destijds lenen? Vind je de woonlasten in verhouding met het inkomen?
We hebben nooit uitgezocht wat we maximaal konden lenen, we wilde gewoon niet meer betalen dan 700,- netto per maand.  De hypotheekmeneer heeft ons verzekerd dat de hypotheek dan geen probleem was.
Nu zijn de woonlasten zeker in verhouding met ons inkomen, we kunnen goed rondkomen.

Los je naast de reguliere aflossing ook extra af? Zo ja, waarom? En hoe?
Vanaf het begin wisten we dat we de aflossingsvrije hypotheek wilden aflossen.  Het tweede  jaar (2013) stond de woning  al onder water. Hierdoor konden we een extra hoog bedrag aflossen.  Hiervoor hebben we onze spaarrekening aangesproken en 16.000,- euro afgelost. Aangezien we toch een buffer van 6 maand aan inkomen willen hebben, is de volgende aflossing  pas in 2015 gedaan. Toen hebben we 8.500,- euro afgelost.D e stand is nu 106.000,- bankspaarhypotheek  en  61.500,- aflossingsvrije hypotheek.
Het plan is vanaf nu elk jaar 8.000,- euro af te lossen, alleen vragen we ons af of het niet beter is om 6.000,- euro af te lossen en zeg 2.000,- euro in het bankspaardeel te storten, zodat de maandlasten sneller zakken.
De hoofdzaak is dat we als we met pensioen gaan alleen nog maar de bankspaarhypotheek hebben en de maandlasten zo laag mogelijk zijn.

Welke aflosvoorwaarden stelt de hypotheekverstrekker?
We mogen per jaar 10% van de hypotheek aflossen.

Zit er een risico-opslag in de hypotheek? Hoe hoog is het rentepercentage hiervan? Bij welk bedrag (waarde van de woning) wordt dit bedrag door de hypotheekverstrekker eraf gehaald?
We hebben geen risico-opslag.

Zijn er overige voorwaarden die de hypotheekverstrekker aan de hypotheek stelt?
Niet dat ik weet.

Kan je de woonlasten nog betalen bij het wegvallen van een inkomen?
Bij het wegvallen van het inkomen van vrouw wel, bij het wegvallen  van het inkomen man niet.

Wil je nog meer woonwoensdagverhalen lezen? Dat kan hier

Wil jij ook anoniem meewerken aan de rubriek woonwoensdag? Mail dan naar info@in10jaarfo.nl. De vragenlijst ontvang je vervolgens per mail.

17 opmerkingen:

  1. Weer een mooi en inspirerend verhaal. Een dappere keuze ook, om op jullie leeftijd (en dit bedoel ik natuurlijk positief!) een hypotheek aan te gaan.

    Vorige week schreef ik een blog over extra inleggen en/of inkorten van de bankspaarhypotheek. Gisteren een gesprek gehad met de hypotheekadviseur. Het is beter om in 1 keer de looptijd te verkorten dan in stapjes, zoals in het voorbeeld in mijn blog. De administratieve kosten zijn namelijk erg hoog per wijziging.

    Je kunt eens gaan stoeien met de bankspaarhypotheek rekentool van Rentenier. Dit geeft je echt veel inzicht in de mogelijkheden. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste bespaar balans,
      Bedankt voor je reactie, ik heb je blog vorige week gelezen en de rekentool heb ik net opgezocht. Die ga ik zeker invullen.
      Gr B

      Verwijderen
    2. Bij onze hypotheekverstrekker betalen we geen extra kosten zoals administratiekosten oid bij extra storen om loiptijd te verkorten ofb inleg te veranderen. Dus het is handig dat even goed na td vragen. Dan zijn ook kleinere stapjes mogelijk en financieel aantrekkelijk.

      Verwijderen
  2. Het is een goed idee om te storten in je bankspaardeel, zeker bij deze rente.... Ik zou het echt meteen gaan uitzoeken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Marrimma,
      Dat gaan we zeker doen. Het moet wel samen met het aflossen van het aflossingsvrije deel gebeuren. Dat deel moet voor ik klaar ben met werken afgelost zijn.
      Maar je hebt gelijk bij deze rente, is extra inleggen in het bankspaardeel het uitzoeken waard.
      gr B

      Verwijderen
  3. Op deze leeftijd verwacht ik dat men toch wel wat meer heeft gespaard in al die eerdere jaren. Als ik zo oud mag worden dan zou ik alleen nog een klein hypotheekje wil hebben of geen hypotheek. Maar goed, daarom leef ik nu (33 jaar oud) ook zuinig. Maar wellicht tegenslagen gehad vroeger qua werk? Of veel grote uitgaves gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik ook wel benieuwd naar!
      Hopelijk geeft men nog wat uitleg.

      Verwijderen
    2. Beste anoniem,
      Niet zo somber, als je gezond blijft en met wat geluk ben je voor je het weet ook 54.
      Dan kijk je terug en denk je wat ging dat snel, je voelt je dan ook nog niet oud.
      Maar ja ieder die jonger is zegt dat je dat wel bent.
      Bereid je maar vast voor op dat moment.
      gr B

      Verwijderen
    3. Beste anoniem van 16:58 en 09:25
      Een uitleg, ik heb niet altijd zuinig geleefd,en dit salaris heb ik ook niet altijd gehad. We waren altijd zonder schulden maar wel vaak op vakantie en veel uitgaan, auto. Elk jaar 6 weken onbetaald verlof (dat kon toen nog) lekker op.fietsvakantie. Zweden, Duitsland, Frankrijk en Ierland.
      Gewoon een hele leuke zorgeloze tijd, waar we met plezier op terug kijken.

      Nu hebben we een flatje en een hypotheek, die we kunnen opbrengen en zelfs nog geld om extra af te lossen. Weer een andere fase in ons leven, maar niet minder leuk.
      Het is maar wat je er zelf van maakt.

      Ik denk wel dat als je nu begint met werken, het niet zo makkelijk is. Is er wel werk, je moet veel verder vooruit denken over geldzaken. Wij waren bijvoorbeeld gewoon verzekerd in het ziekenfonds (stuk goedkoper).
      Pensioen dat zat wel goed, toen haalde bedrijven/regering geld uit de pensioenpot er zat zoveel in de pot.
      De bank kon je vertrouwen, heel veel mensen hebben een woekerpolis afgesloten Nu denk je hoe hadden ze/ik zo stom kunnen zijn. Maar dat is achteraf.
      Kortom voor mij was het een zorgeloze tijd.

      Maar nu zijn de mogelijkheden op informatie veel beter, je kunt alles google.
      (Ik ben nog begonnen met de commedor64 met het pingpong spelletje.)
      En we zijn wat minder goed van vertrouwen geworden.

      Dus goed dat je zuinig leeft en vooruit kijkt, iedere tijd/fase is weer anders.
      En nu moet je veel meer zelfredzaam zijn.

      Heb ik me toch nog verantwoord voor mijn levensstijl/spaargeld.
      Hoop dat je dat kunt respecteren.

      Gr. B


      Verwijderen
    4. Bedankt voor deze uitleg!
      Ik heb daar zeker respect voor!
      Inderdaad, een van de voordelen van nu is de informatie voorziening. Zo zijn er aan alle tijden/generaties voordelen en nadelen.

      Verwijderen
  4. Mooi dat jullie een plan hadden en jullie daar ook gewoon aan gehouden hebben. En fijn van de extra aflossingen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste leven met minder,
      Dat plan is ook noodzaak.
      Ik heb vroeger veel voor verschillende uitzendbureau`s gewerkt, dan heb je bijna geen pensioen opbouw. We hebben dit geprobeerd te repareren met een lijfrenteverzekering (woekerpolis). Helaas gaat die minder opbrengen, dan we hadden gepland.
      Gelukkig zijn we instaat om extra aflossingen te doen.
      Dus is dit ons pensioenplan.
      gr B

      Verwijderen
  5. Slim van jullie om te gaan kopen. Misschien komt rentebemiddeling wel in zicht voor jullie, want ik neem aan dat ook de ABN hiervoor overstag moet gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Gewoon Vlijtig,
      We wachten af wat de ABN gaat doen, ik begreep dat ze het weer net iets anders gaan uitvoeren dan de anderen banken. Of dat ook in mijn belang is?
      Gr B

      Verwijderen
    2. Ik heb begrepen dat ze het vanaf juli beschikbaar is. Hoe ze het gaan inrichten is mijn dan weer niet bekend.

      Verwijderen
  6. Even een reactie op bespaarbalans. Ik heb geen administratiekosten betaald voor het inkorten van de looptijd van mijn spaarhypotheek bij de rabobank. Wellicht is dit per aanbieder anders of heb je te maken met een tussenpersoon. Ik heb het direct met de bank geregeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze hypothee loopt direct bij de ABN. Bij banksparen kan een wijziging alleen plaatsvinden onder advies. Kosten 350 euro voor advies en 150 euro administratie. Dan loont het niet om het in staprès te doen.
      Bizar eigenlijk het per bank zo erg verschilt...

      Verwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.