Woonwoensdag: E.

maart 09, 2016

Naam, leeftijd, gezinssamenstelling:
Ik ben een man van 36, ben getrouwd met een vrouw van 34 en heb twee dochters van 5 en 3.

Werk en inkomen/overige inkomsten:
Ik werk 36 uur (ongeveer 2800,- per maand netto), mijn vrouw werkt onregelmatig, ongeveer 800,- per maand.

Beschrijving woning/locatie:
Wij hebben in 2011 een tweekapper in het noorden van het land gekocht.

Waarom heb je gekozen voor deze woning met bijbehorende kosten?
Onze ouders wonen in hetzelfde dorp, we zijn zeer gehecht aan de regio. Dit huis was goed te betalen en we zijn er tevreden mee.

Soort hypotheek/ waar afgesloten/ hoogte hypotheek/kosten per maand?
In 2011 was de aflossingsvrije hypotheek al een aflopende zaak. Onze hypotheekadviseur raadde aan om een volledige spaarhypotheek te nemen. Deze is E220.000 en staat voor 30 jaar vast voor 5.2%. Dit is met NHG. Voor de huidige standaarden is deze rente natuurlijk belachelijk hoog, maar we zijn blij dat we na 30 gegarandeerd hypotheekvrij zijn en dat we de rest van de looptijd geen onzekerheden hebben. Door de hoge rente gaat de spaarhypotheek op het einde geld voor ons opleveren.

Hoeveel kon je destijds lenen? Vind je de woonlasten in verhouding met het inkomen?
Gelukkig zijn de huizen in het noorden goedkoper dan in de rest van het land, en was de huizencrisis net begonnen. We hebben dus geluk gehad. Het is goedkoper dan huren, en we hebben de vrijheid om te doen wat we willen met ons huis.

Los je naast de reguliere aflossing ook extra af? Zo ja, waarom? En hoe?
We houden maandelijks redelijk wat over. De eerste jaren heb ik veel belegd, totdat ik er achter kwam dat storten op de spaarhypotheek meer zekerheid biedt voor ons, en bovendien zeker zo rendabel is. Deze soort blogs op internet hebben me hierbij gemotiveerd. Vooral geld is tijd heeft me geholpen bij het berekenen van het bijstorten. Op dit moment hebben we drie keer 4000,- bijgestort. Hiermee zijn onze maandlasten al ongeveer 70,- gezakt!

Welke aflosvoorwaarden stelt de hypotheekverstrekker?
Ik moet minimaal 2000,- per keer bijstorten.

Zit er een risico-opslag in de hypotheek? Hoe hoog is het rentepercentage hiervan? Bij welk bedrag (waarde van de woning) wordt dit bedrag door de hypotheekverstrekker eraf gehaald?
We hebben NHG, dus we hebben hier niets mee te maken.

Zijn er overige voorwaarden die de hypotheekverstrekker aan de hypotheek stelt?
Nee, gewoon een mailtje sturen dat we weer willen bijstorten.

Kan je de woonlasten nog betalen bij het wegvallen van een inkomen?
In 2011 toen we ons huis kochten was dit nog niet mogelijk geweest. Maar door stijgende lonen en dalende woonlasten krijgen we steeds meer lucht. Op dit moment zouden we het wel kunnen uitzingen als het salaris van mijn vrouw zou wegvallen. Maar ik wil doorgaan met bijstorten totdat mijn salaris ook niet meer nodig is.

Meer woonwoensdagverhalen lezen? Dat kan hier
Wil jij ook meewerken aan Woonwoensdag? Doen! Woonwoensdag is altijd op zoek naar nieuwe verhalen. Wil jij ook (anoniem) meewerken? Mail dan naar info@in10jaarfo.nl . Je ontvangt de vragen vervolgens per mail.

You Might Also Like

6 reacties

  1. Is er niet een maximum wat je kunt inleggen in je spaarhypotheek, om te voorkómen dat je op een gegeven moment er geen belastingvoordeel meer van hebt?

    Je moet minimaal 15 jaar premies betalen, en de hoogste premie mag niet meer dan 10 x hoger zijn dan de laagste premie.

    Als je door de extra stortingen daar niet meer aan voldoet, raak je je belastingvoordeel kwijt. Misschien ook wel met terugwerkende kracht, maar dat weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn om te horen dat mijn tooltjes worden gebruikt!
    Petra: mijn spaarhypotheektool houdt de bandbreedte in de gaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schappelijke hypotheek zo en bij een spaarhypotheek is die hoge rente inderdaad niet zo erg. Lekker dat er de ruimte is om extra storten! Wat zijn de maandlasten nu bruto en netto?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aha, leuk dat jullie ook stortingen in de spaarhypotheek doen! Ik ben ook aangestoken door 'geld is tijd'. Hier ook een gedeeltelijke spaarhypotheek en zelfs tegen 6,25%.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is wel een dankbare verlaging die je krijgt per storting, smaakt naar meer niet waar?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer interessant om te lezen, deze rubriek. Een hogere rente bij een spaar hypotheek, d die ook nog eens voor de hele looptijd vast staat, is juist gunstig. Verder slimme, doordachte aanpak voor wat betreft de extra stortingen. De tools van Rentenier zijn daarbij inderdaad erg handig:-)

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten