Vrijstelling verplicht eigen risico; een meevaller!

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 07, 2016

Vorig jaar schreef ik al over de enorme rekening die ik zou krijgen van het ziekenhuis. Ik had in 2015 mijn eigen risico namelijk omhoog gezet naar 850 euro. Daardoor had ik een lage maandpremie. Aangezien ik in de jaren ervoor nauwelijks zorgkosten had, kon het al die tijd prima uit. Alleen vorig jaar was ik een draaideurpatiënt. Ik belande meerdere keren in het ziekenhuis voor onderzoeken, bloedprikken en operaties door zwangerschappen die niet goed gingen. Dat ik dit jaar een flinke rekening zou krijgen, was dus al duidelijk.

En die rekening kwam deze week binnen. En ondanks dat ik 800 euro verwachtte, bleek het 'slechts' een rekening van 293 euro. Ik dacht toen dat er misschien nog een rekening zou volgen, maar dat bleek uiteindelijk niet het geval.

Vrijstelling verplicht eigen risico
Het bleek namelijk dat ik vrijstelling kreeg van het eigen risico bij de zorgkosten die er voor mij gemaakt werden. Vrijwel alle aan zwangerschap gerelateerde kosten hebben een vrijstelling van het eigen risico en worden hierdoor volledig vergoed, ook al heb je nog een verplicht eigen risico open staan.

Vrijstelling verplicht eigen risico 2016
Niet alle medische zorg telt mee voor het verplichte eigen risico van €385. Voor de volgende zorg krijg je géén rekening van de zorgverzekeraar toegestuurd:

  • zorg door de huisarts;
  • (tandheelkundige) zorg uit de basisverzekering voor kinderen tot 18 jaar;
  • verloskundige zorg;
  • kraamzorg;
  • bruikleenartikelen;
  • gratis bevolkingsonderzoeken (bijvoorbeeld naar borstkanker);
  • de griepprik voor risicogroepen;
  • zorg die vanuit de aanvullende (tandarts)verzekering vergoed wordt. 
Let op bij spoedeisende hulp: voor een bezoek aan de huisarts of de huisartsenpost geldt geen eigen risico. Voor een bezoek aan de spoedeisende hulp van het ziekenhuis wel. Het is dus verstandig om voor medische hulp - behalve als er sprake is van een levensbedreigende situatie - eerst naar de huisarts of de huisartsenpost te gaan. Als het nodig is, verwijst de huisarts door naar het ziekenhuis.
Bron: consumentenbond

 Was jij op de hoogte van de vrijstelling van het verplicht eigen risico?

  • Share:

You Might Also Like

5 reacties

  1. Gelukkig wel. Dat wordt ook dubbel en dwars terugverdiend in kostenbesparing als mensen zich preventief bij HA, verloskundige en kraamhulp kunnen laten monitoren, in plaats van pas (in zkh/gyn) aan de bel trekken als er al complicaties zijn.
    Je hebt voor sommige zaken (kraamuren, extra onderzoek/preventie) wel een eigen bijdrage, dat staat los van eigen risico, maar wordt vaak als hetzelfde gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat fijn dat die kosten niet meetellen! Dat wist ik niet, maar ik heb het me inderdaad wel eens afgevraagd. Anders is het voor sommige mensen misschien nóg wel een drempel om te nemen. (De drempel dan, niet de kinderen, die worden je hopelijk gegeven)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja.. ik wist dat niet alle kosten die buiten de verzekering vallen, onder het verplichte eigen risico vallen. welke precies dat weet ik niet (bedankt dus voor het rijtje)
    fijn dat het voor jullie een flinke meevaller was hierdoor, ondanks de reden van kosten... :(

    BeantwoordenVerwijderen