Woonwoensdag; Henk & Marie

april 13, 2016
Naam, leeftijd, gezinssamenstelling:
Henk, 33 jaar, geregistreerd partner van Marie, 31 jaar

Werk en inkomen/overige inkomsten:
Henk is logistiek manager bij een supermarktketen met hamsters. Marie is kantoorbeheerder op Schiphol.
Het gezamenlijke bruto inkomen is EUR 105.000.

Beschrijving woning/locatie:
Een jaren '70 rijwoning in Zaanstad, zelf voorzien van 6 zonnepanelen. Aankoopsom 260.000

Waarom heb je gekozen voor deze woning met bijbehorende kosten?
Zaanstad is relatief goedkoop wonen vergeleken met Amsterdam, en heeft uitstekende verbindingen met Schiphol en Amsterdam. Het huis sprak ons aan vanwege de royale ruimte; de groene, ruim opgezette buurt en voldoende tuinoppervlak. We kochten op het dieptepunt van de crisis, waardoor er veel aanbod was, en er weinig tijdsdruk was bij de onderhandeling. 

Soort hypotheek/ waar afgesloten/ hoogte hypotheek/kosten per maand?
Annuïteitenhypotheek bij de ING bank, 244.000 , rente 3,0% voor 5 jaar vast. (loopt in 2018 af)
Kosten per maand zijn 940,- bruto / 765 netto per maand.

Hoeveel kon je destijds lenen? Vind je de woonlasten in verhouding met het inkomen?

We konden destijds tot 300.000 lenen. De woonlasten zijn prima te doen in verhouding tot ons inkomen. Dankzij de zonnepanelen en bewust stoken is ons netto verbruik slechts 800 KwH en 700M3. De gemeentelijke lasten in Zaanstad zijn wel hoger dan gemiddeld, maar daar staat een lagere WOZ waarde tegenover dan dat ik in Amsterdam of Haarlem had gehad.

Los je naast de reguliere aflossing ook extra af? Zo ja, waarom? En hoe?

Nog niet, wel plannen om dit te gaan doen. Het rendement van aflossen zou erg laag liggen, zeker als onze rente omlaag gaat over 2 jaar. We zijn er echter slechts beperkt in geslaagd om ons geld ergens anders te laten renderen in het afgelopen jaar.

Welke aflosvoorwaarden stelt de hypotheekverstrekker?

Maximaal 10% van de (originele) hypotheeksom per jaar mag er boetevrij afgelost worden.

Zit er een risico-opslag in de hypotheek? Hoe hoog is het rentepercentage hiervan? Bij welk bedrag (waarde van de woning) wordt dit bedrag door de hypotheekverstrekker eraf gehaald?
Er zit nog een 0,20% “tophypotheek” toeslag in het rentepercentage, welke vervalt als de woning minder dan 60% loan-to-value heeft bereikt. Inmiddels zijn deze rentestaffels aangepast naar kleine stapjes, dus deze gaat deels omlaag bij onze nieuwe rentevaste periode.  We zijn overigens blij dat we destijds voor een periode van 5 jaar in plaats van 10 jaar hebben gekozen.

Zijn er overige voorwaarden die de hypotheekverstrekker aan de hypotheek stelt?

Korting in combinatie met betaalpakket bij dezelfde bank.

Kan je de woonlasten nog betalen bij het wegvallen van een inkomen?

Ja, we kunnen de woonlasten nog betalen bij het wegvallen van een inkomen. Hier hebben we op gelet bij de aankoop. We zouden dan niet meer zo uitbundig op vakantie gaan.

Zou je verder willen investeren richting een nul-op-de-meter huis?
Alleen als de overheid dit een stuk aantrekkelijker maakt. De verwachte versobering van de saldering betekent dat ik nog niet wil investeren in nog meer zonnepanelen, of het huis “gasvrij” zou willen maken. Ik vind ik het ook lastig dat bij de verkoop van het huis er nog weinig oog of waardering is voor energiebesparende maatregelen. 

Hoe ziet jullie huishoudelijke begroting er uit?
Onze woonlasten zijn 1060,- per maand. We geven 300,- uit aan boodschappen, en 500,- uit etentjes en avondjes uit.  Auto- en vervoerskosten zijn omstreeks de 250,- per maand.  Persoonlijke uitgaven zijn 500 per maand voor ons samen.  We budgetteren 500,- per maand voor onderhoud en vervanging rond het huis, en nog eens 750,- per maand voor vakanties en reizen. We sparen structureel 15% van ons inkomen, als ik hier de hypotheekaflossing bij optel zit ik op 20%. We hebben geen andere schulden buiten de hypotheek.

Wil je meer woonwoensdagverhalen lezen? Dat kan hier.

Wil jij ook anoniem meewerken aan woonwoensdag? Stuur dan een mail naar info@in10jaarfo.nl

7 opmerkingen:

  1. Tjeetje, wat verdienen die mensen al jong veel. Ik ken iemand die sw-ontwikkelaar is en dik 50+ en die heeft dat salaris niet, terwijl daar een schreeuwend tekort aan is.
    Verbaas mij ook altijd over de 13e maanden en bonussen die mensen krijgen, krijg zelf alleen salaris en met de kerst een waardebon van 100 euro. Maar ik ben er tevreden mee, als je al die mensen ziet zonder werk, dan ben ik een gezegend mens met fijn werk en normaal salaris waar ik gewoon rond van kan komen, kom niets tekort in ieder geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker salaris en daar wordt ook naar geleefd zie ik. Van 9000,= per jaar kun je goed op vakantie met z'n tweeën! Lekkere lage woonlasten in vergelijking tot het inkomen, dat levert wel een hoop ruimte op.

    Beleggen jullie ook een deel van jullie gespaarde geld? Crowdfunding?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Meneer,

      We beleggen maandelijks zo'n 350,- in een optieregeling vanuit het werk van Marie, We beginnen binnenkort met maandelijks indexbeleggen via Meesman (aandelen wereldwijd) en we gaan maandelijks extra aflossen op de hypotheek.

      Verwijderen
  3. Ik raad je aan om het boek van Marieke Henselmans te lezen over hypotheek aflossen.
    Als je zoveel loon hebt, heb je de vrijheid om daar nu op in te zetten. Iets waar je nooit spijt van zult krijgen. (Uit eigen ervaring zeg ik dit, ik dacht er tot voor kort nog niet zo over en ben blij dat ik dat door dat boek ondervonden heb)
    Wij hebben door de aflossingen €200,- bespaard op maandlasten hypotheek. Voelt zo bevrijdend, en we gaan nog verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een salaris, heerlijk zeg! Ik zou dan idd wel denk ik eerder beginnen met aflossen, want als ik jullie (ogenschijnlijk niet achterlijk hoge) lasten zie, dan kan dat volgens mij in razend tempo gaan. Als ik tenminste even snel reken, blijft er na de posten die je genoemd hebt nog een dikke €3500 over. Nu zullen dat misschien niet al je kosten zijn, maar het klinkt alsof er wel wat over is!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor de tips! We maken inderdaad plannen om serieus af te lossen, maar met de al lage rente (en de verwachting dat we over 2 jaar ook voor een goede rente kunnen verlengen) maakt dat aflossen niet voelt als een erg goede 'return on investment'. Maar het is nog wel beter dan de spaarrekening, en risico vrij.

    Wat salaris betreft: we verdienen (héél ge-emancipeerd) beide ongeveer even veel. Is 50.000 per persoon tegenwoordig nou nog zo'n topsalaris? Het lukte nét aan om de huidige woning op één salaris te kunnen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 50.000 euro per persoon is geen topsalaris meer, maar om dat salaris op zo.n jonge leeftijd al te hebben is wel een hele prestatie. Ken er weinig die al zo jong dit salaris krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.