Aflossen is geen kunst

mei 24, 2016

25.000 tot 30.000 euro...per jaar aflossen?!
Wat een bedragen. Hoezo moet je dan spreken van 'besparen'. Slaat nergens op als je zoveel kan aflossen. 

En even later:

Bij jullie komt er zoveel geld binnen dat het geen kunst is om zo bizar veel af te lossen. Deze blog staat los van de werkelijkheid die de meeste mensen ervaren. Geen respect voor mensen die zoveel verdienen en dan gaan praten over aflossen.

Alsof een miljonair zegt dat hij geld niet belangrijk vindt. Gewoon niet leuk om te volgen.

Anoniem reageerde zondag op mijn blog en vond het blijkbaar geen kunst om zoveel af te lossen in een jaar. En hoe kan ik eigenlijk spreken van besparen als ik zoveel kan aflossen?

Inkomen
Ons inkomen is bovengemiddeld hoog, daar zijn wij ons terdege van bewust. Iets waar wij ook heel dankbaar voor zijn. We kunnen riant leven als we geen al te gekke dingen doen. Daarentegen werken wij er ook hard voor. Twee fulltime banen met veel verantwoordelijkheid, een hoge werkdruk en veel uren. (Jaja.. kom maar op met de opmerkingen over vakanties in het onderwijs :)) We hebben de luxe dat we beide goed konden leren, de mogelijkheid hebben gehad om te studeren en zonder studieschuld van school te gaan. Dat is niet een ieder weggelegd. We zitten nu wel in deze riante situatie. Maar ook deze situatie is niet zo riant als het lijkt. 

Schulden
Ondanks dat velen het niet ervaren als een schuld, hebben wij in onze ogen wel een flinke schuld; onze hypotheek. Een schuld afgesloten in 2013 van 333.000 euro. Een bedrag wat wij natuurlijk echt niet zomaar even aflossen met ons salaris. Daar moeten wij echt voor besparen, willen wij echte stappen maken in het verminderen van onze woonlasten. Wij willen dit jaar 25.000 euro aflossen, het liefst zelfs 30.000. En dus moeten wij besparen. Halen we goedkopere boodschappen, kopen we tweedehands en proberen we niet onnodig te consumeren. Zouden we dit wel doen, is zoveel geld aflossen absoluut niet haalbaar voor ons. We maken dus bewuste keuzes om minder uit te geven, ondanks dat we dit wel zouden kunnen doen. 

Voor ons is zo'n groot bedrag aflossen in een jaar keihard werken en besparen. Keuzes maken, maar wel haalbaar. Voor velen is dit ook niet haalbaar. Maar de kunst zit niet in de hoeveelheid die je aflost. Voor de een is 500 euro aflossen veel, de ander 1.000 en voor weer een ander 10.000. De kunst zit hem in de manier waarop je af gaat lossen. Dat is een bepaalde levensstijl/mindset die de echte aflossers onder ons vast al wel ervaren hebben. Gelukkig zijn met weinig en minder afhankelijk zijn van banken. Dat is niet iedereen weggelegd, maar iedereen kan op zijn eigen manier een stukje vrijheid creëren. 

Ik wens dat jij deze mindset op een dag ook mag krijgen. Wees welkom om mee te blijven lezen op mijn blog. Niet alleen om mijn ervaringen, maar ook de ervaringen van al die andere ervaringsdeskundigen die reageren onder mijn blog.

in10jaarfo

You Might Also Like

18 reacties

  1. Goede reactie In10jaarfo.

    Wij hebben(/hadden) ook een relatief hoog inkomen. Langzamerhand gaven we steeds meer uit. Dat was niet erg, want we konden het betalen, maar op een gegeven moment wilde ik dat niet meer. Wij zijn toen ook gaan besparen. We geven ons geld nu bewuster uit, hetzij aan dingen die noodzakelijk zijn, hetzij aan dingen waar we bewust van genieten. Daardoor blijft er geld over voor -in mijn geval- een voorproefje op mijn pensioen.
    Ik ben er dankbaar voor. Het is een enorme luxe die niet iedereen zich kan veroorloven, ook niet iedereen met een vergelijkbaar inkomen (omdat ze meer uitgeven.)

    Ik leer regelmatig wat van je blog, fijn dat je jouw ideeën over dit onderwerp deelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet je wat t is. Je kan ook een relatief hoog inkomen hebben en alles over de balk smijten. Er zijn in alle lagen mensen die wel of niet met geld om kunnen gaan.
    Jullie hebben een doel en maken bewuste keuzes. Hartstikke goed toch?!
    Er is tenslotte nog nooit iemand rijk geworden van geld uitgeven...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach ja, altijd die opmerkingen. Niet leuk.
    Daarom vind ik ook zo bijzonder dat de directeur van DSW zijn inkomen ofwel terugstort in DSW, ofwel zijn medewerkers een bonus geeft.

    Dit heeft met karakter te maken. Of je nu veel of weinig hebt, geld geven is niet aan iedereen gegeven.

    De bedragen die ik vroeger aflostte, dat kan nu niet meer, en gelukkig hoeft het niet meer.
    Als ik vroeger niet zo rap had afgelost had ik het nu een stuk moeilijker gehad.

    Over echte cijfers praten op je blog, het wordt steeds lastiger. Ik vind het tof dat jullie dat wel doen. Je hebt een doel en dat doel streef je na. Je blog is daarmee geloofwaardig.

    Nu ik 60% van mijn vorige inkomen heb, heb ik nog een goed inkomen.... Maar zomaar van alles doen, kan niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Laat toch zeuren, voor een ander doe je het toch nooit goed. Ik vind het knap dat je zoveel opgeeft voor het aflossen van je hypotheekschuld. Sommige mensen zijn sowieso bevooroordeeld om iedereen met een goed inkomen een mazzelaar te vinden, of liever nog, een graaier. Their loss, ik zou zo zuur en afgunstig niet in het leven willen staan.

    Wij verdienen veel minder dan dat we zouden kunnen verdienen, ik zie dat als 'wij kopen vrije tijd'. Zouden man en ik beide fulltime werken dan zouden we ook 25-30.000 per jaar kunnen aflossen per jaar. Nu verdienen we gewoon genoeg om rond te komen (met reserves en wat sparen) en lossen we maar minimaal af (1700 p.j., hypotheek 180.000). Over een paar jaar (als de kinderen schoolgaand zijn) bekijken we het weer opnieuw, dan zal het wel weer sneller gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach in het onderwijs kom je toch òm in de vakantiedagen? :-)

    Tja die anoniem. Wat zal ik daar eens van zeggen, van die toon?
    Ik weet het al. Ik ga daar helemaal niks over zeggen.

    Lekker puh!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 10jaarfinancieelonafhankelijk, wij hebben een vergelijkbaar inkomen als jullie. En toch lukt het ons niet om zoveel te besparen als jullie. Dit ter illustratie van jouw reactie, welke mijn inziens juist is. Ik kan alleen maar respect hebben voor jullie keuzes en hoop dat het consuminderen ook bij ons steeds beter gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik verdien de helft van mijn laatste salaris - in de VS - maar los nu toch af, het hangt ervan af wat je uitgeeft denk ik, meer dan wat je verdient. Wat zijn mensen toch snel negatief en willen ze snel een mening geven gebaseerd op een beetje informatie. Ik kan altijd juist wel iets leren van een ander, ook als diegene in een andere situatie zit dan ik. Niemand is het zelfde, - M

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi gebalanceerde reactie. Ik merk dat het af en toe toch niet leuk is, die kritiek die je krijgt op je blog. Gewoon even de tijd nemen om het van je af te laten glijden en dan is het weer oké.
    Je werd gelukkig ook mooi verdedigd door je volgers ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het ligt er inderdaad niet aan wat je verdient, maar hoe je ermee omgaat. Voor jullie zijn de bedragen misschien hoger en hoef je niet elk dubbeltje om te draaien als je niet wilt, maar jullie kiezen ervoor om bewust met je geld om te gaan, waardoor je fikse bedragen aflost. Die andere mensen - met mogelijk hetzelfde inkomen - niet aflossen. Of met een ander inkomen, maar in dezelfde verhouding. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo even niet meer helder heb wat jullie inkomen is, maar ik weet wel wat zo'n hypotheek kost. Dan heb je gewoon beste (niet in de goede zin) lasten. Als je daar bij dan ook nog aflost, terwijl je het misschien volgens sommigen helemaal niet hoeft te doen (om wat voor kromme reden dan ook), dan vind ik dat mooi. Sowieso, ik vind het altijd wel interessant om te lezen wat anderen verdienen, aflossen en verder met hun geld doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Helemaal eens met je reactie. Wij krijgen dat verwijt ook wel eens... Verdienen rum twee keer modaal maar hebben ook hoge vaste lasten. Besparen is altijd een kunst, welke inkomsten je ook hebt. Mij valt juist op dat, naarmate het inkomen hoger is, mensen het meer over de balk lijken te smijten. Het viel me ook dat er best wat mensen bij het programma 'Dubbeltje op z'n kant' meededen die een behoorlijk inkomen hadden maar er totaal verkeerd mee omgingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tsja, duidelijk gevalletje jaloers. En ik wil wedden dat als anoniem zelf zoveel inkomen had dat het werd besteed aan vakanties op Mallorca, of een tattoe, of een dure auto. Gewoon lekker stug blijven aflossen en later lachen als je hypotheek-vrij bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Niets van aantrekken hoor! Het is juist een kunst om zoveel discipline op te brengen als het geen bittere noodzaak is. Iets laten omdat je het niet hebt om uit te geven dat kan iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. In de loop der jaren is bij ons het inkomen enorm gestegen. Toch zijn wij, met een jaarlijkse verhoging omdat de kids groter werden, uitgezonderd, altijd blijven leven zoals wij leefden. Ook wij kunnen gemakkelijk 24.000 euro extra aflossen mits wij een jaar niets extra's ondernemen. Toch kiezen wij ervoor om dit (nog) niet te doen. De kids zijn groter en hebben studiekosten, rijlessen en andere kosten. Daarnaast hebben wij nog maar een verplichting van 13.340 van aflossen. De rest van onze hypotheek is afgedekt met oftewel spaargeld oftewel depot van de spaar optimaal hypotheek. De noodzaak is er niet meer en wij merken dat het sparen met giga sprongen gaat. Wij zijn aan het dubben om toch te beginnen met meer af te lossen en daardoor straks op het einde van de looptijd van de hypotheek spaargeld over te houden.
    Maak je niet druk om zulke opmerkingen. Leef je leven en leef je doelen na.
    Vaak zijn het mensen die gewoon alles opmaken en daardoor geen spaarpotje hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze opmerkingen zul je altijd houden, dat is het nadeel van bloggen ;)
    Ik vind het ook een enorm bedrag, wij leven daarvan met 3 kinderen om het maar zo te zeggen.... Maar goed, dat is ook weleens anders geweest. Het gaat allemaal om keuzes maken en wij maken nu deze keuze en jullie hebben weer andere keuzes gemaakt, prima toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik las van de week een mooie spreuk: Als je aan het aflossen bent, dan vraagt iedereen zich af 'waarom doe je dat?!'
    En als je je hypotheek afgelost hebt, vraagt iedereen zich af 'hoe heb je dat gedaan?!'

    De beste stuurlui staan aan wal, lekker laten toeteren!
    Wij hebben vergelijkbare hypotheek, inkomen en aflosdoel.
    Voorheen spaarden we 1/5 deel van wat we nu sparen en dat spaargeld gaven we vervolgens uit aan vakanties en auto's. Natuurlijk hebben we het rianter omdat we de keuze hebben dik af te lossen, maar dat betekent niet dat het makkelijk of makkelijker is. Geld uitgeven is zo gedaan en je bankrekening is zonder moeite leeg.

    Laat je niet weerhouden je doel voor ogen te houden, want alleen jij hebt er baat bij en laat je niet afleiden door zulke jaloerse types. Ik lees met veel plezier je blogs (en meestal reacties ;-) en dat helpt mij om mijn doel ook voor ogen te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij lossen ook 25000-30000 per jaar af maar met toen 2 fulltime inkomens en nu 1,5 inkomen hadden we de bewuste keuze gemaakt om op 2000 e per maand te leven en de rest is voor aflossing. Dit klinkt nu ineens minder milionairachtig als mensen weten wat je ervoor moet laten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. WoW dat is knap! @anoniem Wij zouden met ons gezin (5p) niet van 2000€ per maand kunnen rondkomen denk ik. Alleen al hypotheek, verzekeringen en eten zijn een flinke kostenpost.

      Verwijderen
  17. Dus als je meer dan gemiddeld verdient mag je het niet over besparen en aflossen hebben? Zolang je je er maar bewust van bent dat het voor andere mensen lastiger kan zijn om (grote) bedragen opzij te zetten, toch?

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten