APK & grote beurt

mei 17, 2016

Mijn Ford Ka was kapot. De deur aan de bestuurderskant ging niet meer open, waardoor ik via de passagierskant naar binnen moest. Nu ben ik nog niet zover in de zwangerschap dat ik al een buik heb, maar dat mijn auto naar de garage moest was duidelijk. Om zulke vreemde capriolen uit te moeten halen om achter het stuur te komen, is natuurlijk niet wenselijk. Aangezien de auto ook een APK moest hebben, mocht hij van mij ook meteen voor groot onderhoud gaan. Veiligheid boven alles, al was ik wel wat huiverig voor de kosten die ik moest gaan maken.

Vorig jaar had ik al een flinke rekening, maar dit jaar kreeg ik al snel het telefoontje dat het relatief mee zou vallen. Het slot was inderdaad kapot en moest vervangen worden. Hij werd daarom afgekeurd. Zodra hij gemaakt was, zou hij weer aangemeld worden. Na 2 dagen zonder auto kon ik hem gelukkig weer ophalen. Wat kan je een auto missen als je hem niet hebt. De schade viel uiteindelijk mee, in totaal was ik 444, 49 euro kwijt. Daarvoor kreeg ik een nieuw slot, onderhoudsinspectie, een aantal nieuwe lampen, nieuwe filters en bougies etc. Volgend jaar is het voldoende om een APK keuring met klein onderhoud te doen, aangezien alles er verder goed uit zag.

Mijn Ford Ka heb ik gekocht in 2012 voor 3.200 euro. Mijn auto is uit 2008 en ik hoop hem nog wel een paar jaar te kunnen houden. Ik rij er nu alleen nog relatief korte afstanden mee. Mijn auto is mijn grootste persoonlijke kostenpost. Toch wil ik hem nog niet graag opgeven. Wij zijn in het midden van het land gaan wonen, terwijl onze beide families ergens anders wonen. Wij wonen echt er tussenin en ik vind het toch wel een enorme luxe om in de auto te kunnen stappen richting mijn familie.

Mocht ik volgend jaar boventallig raken en moet er echt flink bespaart gaan worden, zal mijn auto de eerste zijn die eruit moet gaan. Het is immers een luxeproduct en zal ik het ook direct opgeven. Maar zolang het kan, vind ik het wel heel fijn dat ik de luxe heb om te gaan en staan waar ik wil.

Hebben jullie een 2e auto? Zou jij zonder auto willen?

You Might Also Like

8 reacties

  1. Hier ook ee tweede auto.
    Heerlijk die vrijheid en onze zoon rijdt er ook in rond.
    Als het niet meer kan gaat hij er ook het eerste uit.
    Verder heb ik geen hobby dus zie de auto maar als hobby.
    Verzekering is 17 euro pm en wegenbelasting 21 pm.
    Kan er wel af dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nee zoveel verdien ik niet dat t rendabel is.. en zou m ook nauwelijks gebruiken omdat ik thuis werk als gastouder

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Soms hebben we eventjes maar 1 auto, maar meestal toch 2. Ik werk niet, kinderen zitten 1km verder op school, ouders wonen om de hoek. Dus totaal niet 'nodig'. Maar de vrijheid van een auto wil ik niet kwijt. Het zal de eerste luxe zijn waar ik aan toegeef, gewoon omdat je wereld er zoveel groter van wordt. Vorige week heb ik bijvoorbeeld ja kunnen zeggen op een last minute uitnodiging van een vriendin 30km verderop om met alle kinders samen naar een indoorspeeltuin te gaan. We hebben heerlijk thee geleut, kinderen lekker gespeeld. Dat kan niet zonder auto, en dat wil ik echt niet missen. Onze 2 auto's kosten per maand 500 euro (verzekering, belasting, benzine, onderhoud én afschrijving), en we krijgen 200 euro reiskosten terug van het werk. Netto 300 euro voor altijd overal naartoe kunnen, onafhankelijk zijn, geen OV-ellende voor de man van en naar het werk, scheelt hem sowieso 5 uur reistijd per week, enz, enz.
    En bovenal, nu ik 32 weken zwanger ben van de vierde is het fijn om toch af en toe wat verder van huis te komen dan de radius van 20m die ik pijnvrij kan lopen/fietsen buiten de voordeur. Met de kleuter, de peuter en de dreumes naar de grote bibliotheek, of speelbos, of het geelblauw zweeds paradijs :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, wij hebben er maar eentje. Manlief gaat op de fiets naar zijn werk. De auto is puur om de kids en mijzelf naar sporten te brengen en om boodschappen te doen.
    Daarnaast moet manlief vaker naar cursus en neemt soms ook de auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik woon alleen en heb helemaal geen auto. Ik doe alles met het openbaar vervoer, op de fiets of lopend. Ik werk vanuit huis, en ik woon in de stad, dat scheelt wel. De zeldzame keren dat ik een auto nodig heb, leen ik hem van mijn zusje of moeder. Laatst heb ik uitgerekend dat ik al zeker 8 maanden geen auto meer heb gereden. Ik zou niet anders willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb 1 auto, maar ben natuurlijk ook alleen. Mijn vriend heeft er ook 1 en als we straks samen wonen, hebben we er twee voor de deur. Toch zou ik mijne niet opgeven. En ik weet zeker dat hij de zijne ook niet op zou geven. Op het platteland en met familie op afstand is dat gewoon een luxe die ik pas opgeef als het echt niet anders kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben met z'n 2'tjes 1 auto (Ford Fiesta) en hebben deze wel nodig voor ritten voor het werk, en bezoek van landelijk wonende familie. Natuurlijk, we zouden zonder kunnen, maar het zou een hoop extra tijd gaan kosten in het OV / autohuur, en uiteindelijk geen indrukwekkende besparing.

    Als er nu een deelauto-concept in de buurt zou zijn, dan is het eerder een optie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb dit jaar een (helemaal) nieuwe auto gekocht..maar om heel eerlijk te zijn rijd ik er niet veel meer mee dan 2 ritjes per week naar mijn werk. Ik zit dus ongeveer 3 uur per week in mijn auto.
    Ik hoor je roepen 'wat zonde!', maar tja.. het zei zo.
    Mijn man wil per se een eigen auto hebben, dus dan heb je weinig andere keuze dan twee auto's als je naar je werk moet en daar niet met ov kunt komen.
    Ik zou dolgraag zonder tweede auto willen, want ik vind het maar onzin. Ook zou ik het geld liever gebruiken om af te lossen. Enige voordeel aan die auto is, is dat ie enigzins waardevast is en ik er toch wel tussen de €10.000/15.000,- moet kunnen krijgen de komende jaren, waardoor ik het maar als een soort investering/waardeobject zie voor mochten er financieel barre tijden aan komen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten