Vakantiegeld: wat gaan we er mee doen?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - mei 26, 2016

Het vakantiegeld wordt in mei of juni weer op de meeste Nederlandse rekeningen gestort. Of dat bedrag verstandig wordt besteed, verschilt behoorlijk. "Veel mensen geven het vakantiegeld impulsief uit."
Een derde van de Nederlanders gebruikt het vakantiegeld voornamelijk waarvoor het is ingevoerd: hun vakantie.

"Dat is iets psychologisch", zegt econoom en journalist Erica Verdegaal. "Omdat er 'vakantie' in de naam zit, besteden mensen het daar ook daadwerkelijk aan. De bedragen die aan vakanties worden uitgegeven, komen ook vaak overeen met de hoogte van het vakantiegeld."

Het eerste vakantiegeld kwam begin vorige eeuw neer op betaald verlof. Na de Tweede Wereldoorlog werd een vakantietoeslag bovenop het loon geïntroduceerd, zodat arbeiders geld hadden om op reis te gaan. Deze toeslag lijkt op het vakantiegeld zoals we dat nu kennen.
Bron: nu.nl 


Vakantiegeld
Gisteren kwam mijn schip met geld binnen. Normaal gesproken ontvang ik maandelijks een bedrag van 2.097,51 euro netto per maand voor mijn fulltime baan. Deze maand ontving ik ook mijn vakantiegeld, waardoor ik een bedrag van 3.425,75 euro netto ontving. Daar werd ik toch wel even heel blij van, ondanks dat ik wist dat het vakantiegeld eraan kwam.

Op de spaarrekening
Wij zetten beide het vakantiegeld op onze gezamenlijke spaarrekening. Deze rekening gebruiken we voor vakanties, uitjes, weekendjes weg en andere gezamenlijke uitgaven. Gaandeweg het jaar slinkt deze spaarrekening tot bijna nul tot er weer vakantiegeld binnen komt in mei. Dit jaar gaan we echter minder vaak en minder ver op vakantie. Als we überhaupt op vakantie kunnen. Het is even wachten hoe fit en energiek ik blijf in mijn zwangerschap. Op dit moment staat alles even in het teken van onze dochter die nog geboren moet worden.

Wat ga jij doen met jouw vakantiegeld? Viel het bedrag mee of tegen?


  • Share:

You Might Also Like

7 reacties

  1. Dit jaar gaan we het gebruiken voor een aflossing op de hypotheek. Ik ben er alleen nog niet over uit of ik ons beider vakantiegeld hieraan ga besteden. Hartelijke groet, JulieJulie (Een Zot en zijn Geld)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier gaat het naar de zorgverzekering en medische kosten. Niks vakantie dus.
    Hoe het volgend jaar moet,de verplichte eigen risico stijgt naar 500 euro, weet ik nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een bekende blogpost ;-) Ik heb er gisteren een blog over geschreven, waar aan wij het besteden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. qua bedrag geen idee.. man krijgt t gestort met zn salaris en overuren, weet nooit precies de verdeling.. maar zal altijd wel prima zijn. ongeveer een maandsalaris ;) we gaan voor minder dan het bedrag op vakantie gelukkig. maar nog niets geboekt (en soms al in feb met een vroegboekkorting geboekt.. dus nooit letterlijk van t vakantiegeld) t gaat altijd eerst naar de spaarrekening zonder specifiek doel en dan zien we vanzelf waar we het voor gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Normaal gesproken geven wij vakantiegeld uit aan vakantie. Dit jaar zijn we in de meivakantie op vakantie geweest en hebben we van ons april-loon €2000,- uitgegeven aan vakantie. Normaal lossen we dat af op de hypotheek. Dit jaar besteden we het vakantiegeld dus feitelijk aan de aflossing van de hypotheek. Al is dat natuurlijk gewoon stuivertje wisselen :-)
    Vakantiegeld = voor ons om te genieten van de vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik krijg niks als zzp-er maar mijn man wel. Dat gaat denk ik naar de spaarrekening.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het gaat dit jaar allemaal naar de spaarrekening. Na een fikse tuinverbouwing moet de buffer weer worden aangevuld. Het staat er al op en het voelt goed!

    BeantwoordenVerwijderen