Zwanger zijn = duur?

mei 15, 2016
Dat kinderen geld kosten is algemeen bekend. Dat je het zo duur kan maken als je zelf wilt ook. Maar als je in de gemiddelde babywinkel rond loopt, bekruipt je het gevoel dat je voor alleen de babyuitzet al 3.000 euro kwijt moet zijn. Zwangere vrouwen zijn natuurlijk de perfecte doelgroep voor de fabrikant. Ze zitten immers vol hormonen en willen natuurlijk allemaal het beste voor het (ongeboren) kindje. Een kinderwagen van 1.000 euro is absoluut geen uitzondering. Over babykamermeubeltjes nog niet gesproken.

Op dit moment ben ik alweer ruim 15 weken zwanger. De eerste spannende fase is voorbij. Ze verwachten dat ons kindje te vroeg geboren gaat worden in verband met antistoffen in mijn bloed. Niet direct heel zorgelijk, maar wel reden om hier rekening mee te houden. We zijn daarom ons nu al aan het oriënteren op meubeltjes voor de babykamer. De grote babyzaken gaan niet rijk aan ons worden, want we gaan voor een tweedehands set. Marktplaats staat vol met ontzettend mooie, complete babykamers.

Nu kunnen we als echte vrekken natuurlijk alles zo goedkoop mogelijk bij elkaar schrapen, maar dat gaan we niet doen. We willen voor kwaliteit gaan en dat mag best iets kosten. Daarnaast wil het oog natuurlijk ook wat. Alleen gaan we niet voor een budget van 3.000 euro, maar hebben we een budget van 500 euro opgesteld. Hier willen we het volgende van kopen:

- ledikant & commode
- badje & tummytub (al gekocht: 10 euro)
- kinderwagen (combi-wagen)
- box
- wiegje voor op de slaapkamer
- schommelstoel
- positiekleding (al gekocht: 50 euro)
- accessoires

Uiteraard moeten we nog veel meer aanschaffen naast bovenstaande, maar dit zijn de zaken waar wij ons de komende periode op gaan richten. Met morgen als start; we gaan een babykamer bezichtigen. Nu hebben  we 500 euro als budget genomen en vinden we het een sport om voor dit bedrag alles voor elkaar te krijgen. Mocht het desondanks toch iets meer worden, is dat ook geen probleem. Het voordeel van niet verplicht moeten bezuinigen, maar wel bewust met je geld omgaan.

Hoeveel geld heb jij/wil jij uitgegeven aan de babyuitzet?


9 opmerkingen:

  1. Leuk hoor, dat shoppen voor babyspulletjes. Geniet er maar van, wat het budget ook wordt.
    Hopelijk zijn die anti-stoffen loos alarm en blijft de baby nog 25 weken (of daaromtrent) netjes zitten waar hij / zij zit.

    Ik moest wel een beetje lachen om je vraag. Onze 'babyuitzet' kostte ons vrijwel niets (heel veel mazzel gehad in de kringloop). De kosten die vooraf gingen aan de komst van onze (geadopteerde) zoon is echter een heel ander verhaal... Als ik daar nog de kosten van de medische behandelingen om zwanger te worden (wat dus nooit gelukt is) bij optel dan zitten we wel op een eurootje of 30.000.

    Dáár kun je een leuke kinderkamer van kopen en dan heb je ook nog geld over voor een gezinsauto ;-)


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij vonden het gewoon heel erg leuk om te shoppen voor de babykamer. De eerste kamer die we zagen bij Prenatal is het ook geworden. We kregen uiteindelijk 800 gulden korting en een box gratis. Die korting kwam omdat ze de kast (waar gedoe mee was) niet in rekening hebben gebracht. Ik weigerde die te betalen tot het goed was en de rekening kwam niet meer, zelfs niet na aandringen van mijn kant. De box ging naar mijn ouders. Ik wilde er eentje met knoppen op de hoeken vanwege de plaats in de kamer en het risico op stoten. De wagen (met grote bak om te slapen) kreeg ik van mijn ouders net als de maxi cosi. Kleding en de overige uitzet heb ik niet veel gekocht. Ik kreeg veel en zoon was 8 pond en 54 cm. Hij ging al snel naar maatje 62.
    We hadden het geld staan en genoten van het uitzoeken. Aankopen die wel duur waren maar heel fijn en veel gebruikt waren een skipak van Mexx. Zoon is van eind oktober en hij heeft het de hele winter gedragen als we naar buiten gingen. Heerlijk warm en zo mooi en goed gebleven (roomwit dus veel wassen). Een muziek doosje van winnie de poeh. In de vol van een ballon waar winnie onder hangt. Mooi, niet te hard muziekje. Jaren gebruikt zelfs nog tot dochter een jaar of 5 was. Zij wilde altijd nog een muziekje voor ze ging slapen. Voor dochter (die kwam na 5 1/5 jaar) gebruikten we de kamer opnieuw. De wagenbak van zoon om te slapen onderweg etc. Daarna zijn alle spullen naar mijn schoonzussen gegaan. Iemand moet het kopen om het daarna tweedehands aan te bieden, laten wij dat dan maar zijn.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze babykamer kwam ook van marktplaats. Bedje, commode en kast voor 125 euro. 2/3 jaar later weer voor 125 euro verkocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We hebben vrijwel alles tweedehands gekocht, gekregen of geleend, maar zijn wel helemaal overstag gegaan voor een lampje en muziek doos van De N.oest - van hout in hele zachte kleuren, beetje antroposofisch. Het muziekje kon je zelf uitkiezen en dan in het doosje van je keuze doen. Geen D.isney muziekjes voor ons maar een heerlijk tweestemmig duits kinderliedje.
    O ja en een duur porceleinen bord van Beatrix P.otter. dAt lag echt wel aan de hormonen.
    Bijna alles is weg maar dit ligt nog op zolder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij waren bij de babyzaak 200 euro kwijt voor bedje en commode excl matras. Kast was niet nodig ivm inbouw kast. Onze kinderwagen was een mercedes onder de wagens een bugaboo. Ze waren er toen niet veel tweedehands, dus een nieuwe gekocht. Wat een fijne wagen. Makkelijk mee te nemen en goed wendbaar. Echt een aanrader. Na twee meiden zag hij er nog heel mooi uit en hebben we hem voor 400 euro weer verkocht. Ze zijn er nu veel tweedehands. Ik heb lakentjes zelf gemaakt zodat ik ze breder kon maken en de meiden lekker strak in kon stoppen. Dat vonden ze erg lekker. Och ik zwijmel helemaal weer. Ik wens jullie een hele fijne zwangerschap nu de spanning een beetje weg is. Zo bijzonder deze periode.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn voor jou. 15 weken. Gelukkig weten ze het nu en kan er rekening gehouden worden.
    Voor alles een goede verdere zwangerschap en een gezonde baby.

    Die centen komen op plek twee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hadden ook 500 e als budget genomen waarvan we 175 e hebben besteed aan mooi textiel en dekentjes de rest gekregen of via marktplaats. We hebben ook een set wasbare luiers gekocht van 350 e dus in totaal waren we 850 e kwijt. Kleding hebben we veel gekregen dus bijna niet gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een eerste zwangerschap is altijd duurder dan een volgende zwangerschap. Bij een volgende heb je het meeste al. Als er weinig leeftijdsverschil tussen zit, moet je hooguit een extra ledikantje kopen. Als je weinig blauw en rose hebt, hoef je ook weinig kleding aan te schaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb het niet precies bijgehouden wat ik kwijt was aan de babyuitzet.
    Inmiddels ben ik zwanger van de derde en weet ik wel dat tweedehands niet in alle gevallen voordeliger geweest is.
    Heb al een wipstoel en een kinderwagen versleten..dus ik schaf er weer eentje aan, al zal dat wederom via marktplaats zijn. Ik weet wel: alles wat ik in het eerste half jaar voor de baby gebruikte, Blijft (ondanks marktplaats) in nieuwstaat en herbruikbaar voor meerdere kids. Voor kleding geldt dat alleen voor het eerste jaar, vanaf 86 is niet alles mooi en herbruikbaar voor de 3e ronde.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.