Crowdfunding; onze ervaring.

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - juni 19, 2016

Door het starten van mijn blog en het zoeken naar mogelijkheden om meer rendement te krijgen uit mijn spaargeld besloot ik destijds redelijk impulsief in te stappen in crowdfunding. Ik kwam al snel terecht op horececrowdfunding en heb in 3 projecten geïnvesteerd. Ondertussen lopen de projecten al even en heb ik tot op heden zeer goede ervaringen opgedaan.

Project 1: La Cubanita Enschede

  • Afgesloten: maart 2015
  • Looptijd: 36 maanden
  • Rendement: 8% per jaar
  • Investering: 2.000 euro
Project 2:  Down town's Haarlem
  • Afgesloten: april 2015
  • Looptijd: 48 maanden
  • Rendement: 8% per jaar
  • Investering: 500 euro
Project 3: La Cubanita Nijmegen
  • Afgesloten: november 2015
  • Looptijd: 48 maanden
  • Rendement: 7,5% per jaar
  • Investering: 500 euro
 Totale investering: 3.000 euro

Maandelijks ontvang ik van ieder project een vast bedrag aan terugbetaling. Tot op heden zonder problemen.

Ik ben erg tevreden over de crowdfundorganisatie. Ze leveren uitgebreide informatie aan ten aanzien van de bedrijven waarin je investeert. Tegenwoordig is het wel lastiger geworden om te investeren. Projecten zitten tegenwoordig snel vol, waar je voorheen alle tijd had om je in te schrijven voor een project. Blijkbaar begint het crowdfunden steeds grotere vormen aan te nemen binnen Nederland.

Even niet investeren
Op dit moment investeren we niet meer in nieuwe projecten. Onze aflossingsvrije hypotheek willen we eerst afgelost hebben, maar in de toekomst hoop ik zeker weer in nieuwe projecten te investeren.

Doe jij aan crowdfunding? Wat is jouw ervaringen hiermee en welke sites gebruik je?

  • Share:

You Might Also Like

8 reacties

  1. Ja, ik doe ook aan crowdfunden. Ik heb in totaal 1000 geïnvesteerd in 5 verschillende projecten. Zo hou ik het risico behapbaar voor onze situatie. Tot nu toe heb ik alle betalingen maandelijks nog gekregen. Er was 1 project wat uiteindelijk niet door ging, nadat ik al had betaald, maar dat geld ging over in een nieuw project, wat ik natuurlijk zelf uit mocht kiezen. Ik heb nu een ruime 300 terug en loop dus steeds minder risico. Ik wacht tot ik het hele bedrag terug heb en dan pas investeer ik misschien weer opnieuw. Voor nu is het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe ook aan crowdfunding, maar een van mijn basisprincipes is: Geen Horeca! De reden? 1 op de 3 is binnen 5 jaar failliet, de vaak torenhoge (wurg)overeenkomsten met brouwers en de vluchtigheid van het publiek.

    Ik hoop uiteraard dat je nergens last van hebt en je projecten netjes hun tijd volmaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant om te lezen! Ik heb nog geen ervaring met crowdfunding, want investeren in de hypotheek geeft bijna net zoveel rente, maar dan zonder risico.
    Over risico gesproken: 3 projecten is niet echt veel spreiding, toch? "een zot en zijn geld" heeft in 4 projecten geinvesteerd, en ging de boot in, omdat er een project niet goed liep. Voor haar ervaring, zie hier.

    Nogmaals: ik heb er geen ervaring mee, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe crowdfunding via Lendahand. Echt een aanrader! Al 6 projecten terugbetaald, allemaal op tijd met 3 of 4 procent rente. En wat voor mij ook heel belangrijk is:je zorgt voor werkgelegenheid in ontwikkelingslanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Na volledige aflossing hypotheek ook gestart met crowdfunding. Elke 500 die ik beschikbaar heb gaat in een passend projectje bij GeldVoorElkaar. Op dit moment zo'n 20k geinvesteerd in 35 projectjes. Het rendement (mits er niets omvalt) is 7,5% waar dan nog 1,2% vermogensrendement af gaat. Des te meer projecten, des te meer spreiding. Als er vier projecten van euro 500 dan wel 2 van 1000 omvallen dan is mijn rendement 0. Kwestie van durven en proberen met geld dat je voorlopig niet nodig hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik doe er nog niet aan, maar ben er wel steeds vaker naar aan het kijken. Lijkt me voor straks misschien wel wat, als ik wat meer geld overhoud. Interessant stukje voor mij dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb het nog niet aangedurfd, maar wel al eens onderzocht. Het is zo dubbel, ik vind het wel heel goed dat deze vorm van financiering er is, maar ik vind het risico toch nog best wel hoog. Wel prettig om deze goede ervaring te lezen. Heb je heel bewust voor de horeca gekozen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, wel heel bewust voor de horeca gekozen. Hoger rendement en ik ben bekend met de organisaties waarin ik geïnvesteerd heb. Het voordeel van H.C.F. vind ik dat zij een goed beeld schetsen van het bedrijf waar je in investeert. Dat vond ik bij andere crowdfundingorganisaties vaak matig. Mijn beginnersfout is alleen dat ik het risico onvoldoende gespreid heb, maar ik heb nog steeds alle vertrouwen in een goede afloop van deze investeringen.

      Verwijderen