Een nieuwe aflossing & doelen

juni 09, 2016

Het belastinggeld kwam afgelopen maandag binnen en gisteren hebben we dit meteen gebruikt voor een nieuwe aflossing. We hebben daarbij ook een deel van ons spaargeld gebruikt, waardoor we dit keer een bedrag afgelost hebben van 10.629 euro. Een beetje een gek bedrag, maar we wilden graag een rond bedrag open houden staan. Door onze aflossing is het aflossingsvrije deel van onze hypotheek geslonken van 40.629 euro naar 30.000 euro. Het einde van het aflossingsvrije deel van de hypotheek lijkt langzaamaan in zicht te komen en het lijkt haalbaar om deze in 2017 al volledig afgelost te hebben.

Doel
We hadden als doel gesteld om in 2022 het aflossingsvrije deel van de hypotheek afgelost te hebben. Hierover kan je meer lezen op onze pagina over onze hypotheek. We zijn in recordtempo gaan aflossen en hebben dit doel dus veel eerder behaald. Dit hadden wij niet verwacht. Toch gaan we straks niet sneller aflossen op onze andere hypotheekdelen. Ik ben in 2015 gestart met bloggen en aangezien wij een doel van 10 jaar gesteld hebben, houden wij ons hier aan vast. Het verloop lijkt er nu alleen anders uit te zien. Ons doel is een streven, het gaat niet ten koste van alles.

Hoe gaan we nu verder?

Onze doelen voor de komende periode zien er als volgt uit:

  • in 2017 willen we het aflossingsvrije deel van de hypotheek volledig aflossen (nog 2 aflossingen in 2016 en 1 aflossing in 2017)
  • Vanaf 2017 kunnen we minder aflossen door een inkomensterugval en verhoogde vaste lasten (kinderopvang)  
  • Vanaf 2017 gaan we jaarlijks aflossen op de annuïteitenhypotheek, welke wij uiterlijk in 2025 afgelost willen hebben
  • Onze spaarhypotheek willen we verkorten tot de minimale looptijd van 20 jaar, dit zou betekenen dat deze in 2028 volledig afgelost kan worden met het geld wat vrij komt van de opbouwspaarrekening
  • We willen extra investeren in zonnepanelen
  • We willen kijken naar onze mogelijkheden ten aanzien van beleggen, crowdfunding en andere mogelijke investeringen, aangezien de spaarrente extreem laag staat
 Zoals je kan zien is het eerste doel heel concreet. De andere doelen heb ik minder specifiek gemaakt. Om de simpele reden dat ik nu nog niet weet wat mijn inkomsten zullen zijn na mijn verlof. En of ik überhaupt na 1 augustus 2017 nog een baan heb. Toch wil ik wel doelen stellen, het houdt mij scherp. Op andere blogs lees ik wel eens dat bloggers moeite hebben met het loslaten van doelen, gelukkig hebben wij daar geen last van; wij blijven het zien als levensstijl; meer doen met minder.

Hoe concreet maak jij jouw financiële doelen? Kan jij het van je afzetten als je een doel niet haalt?






You Might Also Like

7 reacties

  1. Best concreet, en soms ook wel te concreet. Daardoor bij onverwachte zaken ook aanpassingen in de plannen moeten maken. Denk dat we voor volgend jaar en de langere termijn wat globalere doelen gaan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi toch, dat jullie er al bijna zijn qua aflossingsvrije hypotheek! Super gedaan hoor. Ik zelf merk dat het wat 'verslavend' is om af te lossen. Bij ons jeukt het om ook aan de annuïteiten-hypo te beginnen, al hebben we er nog niet de middelen voor. Ben benieuwd hoe dat bij jullie zal zijn. Of je het vele aflossen niet gaat missen, bedoel ik.
    En slim om nu nog lekkere klappers te maken nu de kleine er nog niet is. Dat scheelt je later een hoop gedoe!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Om eerst antwoord te geven op dat laatste: ja, dat kan ik prima. En ik heb mijn doelen dit keer vrij concreet gemaakt, dat werkt een stuk beter voor mij. Maar ik heb ook met onzekerheden te maken, dus vind dat vaak ook wel een moeilijke stap.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind je doelen toch vrij concreet! Uiteraard met de flex factor baby, maar dat herken ik wel. (Hier ook om die reden 2017 nog niet te concreet geformuleerd in spaardoelen)
    Nu: De doelen die ik stel zijn haalbaar en als ik ze niet helemaal haal, zoek ik een omweg.
    Voorbeeld: een van de kids wilde graag sandalen (naast de andere 3 paar schoenen..) €60,- had ik niet meer over deze maand, maar ik kocht goede tweedehandse van €5,-. Resultaat: spaardoel blijft gehaald, kind blij en ik dubbel trots :-)
    Zo probeer ik dus teleurstelling te voorkomen en maximaal het doel na te streven. (Binnen realistische kaders)
    Dus of ik het van me af kan zetten is de vraag, ik doe er van alles aan om het te voorkomen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat jouw doelen betreft vind ik ze vrij concreet anders hoor :-) Ik vind het ook fijn om met concrete doelen te werken. De valkuil zit hem er misschien bij ons in dat het er te veel, tegelijkertijd zijn. Het loslaten is nog wel een punt van verbetering. Als ik ergens voor ga, dan ga ik er ook voor. Loslaten is dan moeilijker. Maar die balans komt er wel steeds meer in :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb mezelf ook vrij concrete doelen gesteld, en vind het inderdaad wel vrij lastig om die doelen bij te stellen. Dit jaar maken we al de dure reis die we pas over een paar jaar gepland hadden, waardoor er minder gespaard wordt. Dat vind ik het helemaal waard, maar ik doe er wel een paar maanden over om m'n spaardoel dan bij te stellen.

    We zitten nu financieel gezien beter dan in de toekomst denk ik; heel goedkoop huurappartement en nog geen kinderen. Dit is dus het beste moment om te sparen, dat motiveert wel heel erg:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn doel is om over 10 jaar financieel onafhankelijk te zijn. Ik heb net mijn baan opgezegd, dus dat is nog wel even een uitdaging :-)
    Onze hypotheek willen we dan in ieder geval voor de helft (het aflossingsvrije deel) hebben afgelost. Of we het gaan halen, geen idee, maar ik vind het altijd goed om iets na te streven. En als we het niet halen, dan moeten we gewoon nog even verder dus. Zonder doel lukt het in ieder geval niet denk ik altijd maar.

    Ik vind jullie doelen heel duidelijk en concreet. In ieder geval concreet genoeg voor nu toch. In 2017 kun je opnieuw kijken hoe het dan gaat en voor dan ook weer een nieuw concreet doel stellen.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten