Sparen voor je kind

juni 21, 2016

Ik zit alweer over de helft van de zwangerschap en tot op heden loopt deze relatief ongecompliceerd. Nu ons dochtertje richting de grens van levensvatbaarheid gaat bij een eventuele vroeggeboorte, durf ik ook meer na te denken over de toekomst.  En een van de dingen waar we over gesproken hebben is sparen.

Sparen voor kind
Als onze dochter geboren is, zullen we een spaarrekening voor haar openen. We hebben op dit moment niet het idee om maandelijks een vast bedrag op haar spaarrekening te storten. Toch gaan we wel voor haar sparen, maar komt dit op onze eigen spaarrekening. We willen in de toekomst in ieder geval haar studie en rijbewijs voor haar kunnen bekostigen en zo nodig nog een leuk zakcentje als ze het huis uit gaat of een buitenlandstage wil doen.

Niet op eigen spaarrekening
Wij zullen geen geld storten op haar eigen spaarrekening. Wij hebben zelf beide nooit geld van onze ouders ontvangen op onze spaarrekeningen, maar zij hebben wel veel voor ons gedaan. Zo zijn onze studies, rijbewijs en verzekeringen voor ons betaald. Wilden we iets extra's? Dan moesten we hier zelf voor werken. Ik heb hier door geleerd dat je niet zomaar alles krijgen kan. Dat is iets wat ik onze dochter ook bij wil brengen. We willen haar een goede toekomst bieden en hopen haar financieel zo goed mogelijk te ondersteunen, maar als ze iets extra's wil qua luxe, zal ze hier zelf voor moeten werken.

Geld geven op 18e of 21e
Ik weet van een aantal vrienden dat zij van hun ouders geld hebben gekregen met hun 18e of 21e verjaardag. Bij vrijwel iedereen is dat geld gebruikt om op vakantie te gaan of een luxe aankoop te doen. Dat is de reden waarom wij geen vast moment af willen spreken waarop wij onze dochter geld gaan geven. Zodra zij op zichzelf wil wonen, willen we haar ondersteunen met extra geld, maar vooraf beloven doen we niet. Je weet immers nooit of je het op dat moment ook nog echt waar kan maken.

Hoe spaar jij voor jouw kind?

You Might Also Like

31 reacties

  1. Ik heb 1 spaarrekening waar ik voor alle kinderen spaar.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Interessant Nicole, hoe doe jij het dan met de verdeling later? Ieder een eerlijk deel of wat er nodig is?

      Verwijderen
  2. Wij sparen voor onze 3 kinderen, elk een klein bedrag per maand. Zo merken wij er bijna niets van, maar loopt het ongemerkt toch op. Wel op hun eigen spaarrekening, omdat deze hogere rente vangt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Trouwens, mocht blijken tegen hun 18e dat ze en niet mee om kunnen gaan dan zullen wij het van de rekening afhalen en voor ze beheren tot het juiste moment.

      Verwijderen
  3. beide jongens hebben een eigen spaarrekening, met bonus rente etc 50 euro p.p. per maand
    opa en oma storten ook nog elke maand een tientje en ze ontvangen een jaarlijkse schenking van ze. Dit loopt behoorlijk op gemiddeld sparen ze een 1000-1200 per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik spaar nu niet voor onze 3 kinderen. Wanneer ze op hun 18de niet roken, dan krijgen ze elk 1000 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wel fijn trouwens dat je het niet vanzelfsprekend vindt dat je kind `gewoon`op tijd geboren wordt. Dank je wel daarvoor!

      Verwijderen
  5. Ik spaar voor onze drie kinderen op 1 gemeenschappelijke spaarrekening op onze naam. Later krijgen ze elk eenzelfde bedrag of deel van een onroerend inkomen...dat hangt er nog van af.
    Nona

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In de periode dat ik kinderen had, was ik baanloos en kwam rond van een minimum. Ik heb niet voor ze gespaard. Wat ik wel deed, was ze vaardigheden leren, zodat ze hier en daar zelf klusjes konden doen om een zakcentje te verdienen.Ik heb ze geleerd nooit te lenen, en gezond leren koken zonder pakjes en zakjes,wat ook nog eens zuinig inkopen oplevert. Eerlijk gezegd ben ik ook geen voorstander van je kind een pak geld meegeven als ze de deur uitgaan...laat ze eerst maar echt zelfstandig worden. Als ik wél gespaard had, had ik waarschijnlijk het geld pas gegeven als ze een huis kochten, maar dan als verrassing en niet dat ze meteen een duurder huis en hypotheek nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onze kinderen hebben allebei een spaarrekening op eigen naam bij de ASN-bank. Daarop storten de opa's en oma's elke maand een bedragje (echt heel lief!). Ze mogen over dit geld beschikken als ze 18 zijn.
    Zelf sparen we ook voor ze, op een spaarrekening op onze eigen naam, die ik via internetbankieren een naam kon geven (van Aegon, daar mag je onbeperkt gratis spaarrekeningen openen). Dus de rekening heet wel naar mijn kinderen, maar is niet van hen. Dat geld is bedoeld om ze te helpen met collegegeld, of inrichting van hun eerste huis of zo. En inderdaad, precies zoals jij ook zegt: op een moment dat wij kiezen. Zodat we zeker weten het gevoel hebben dat het goed terecht komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben gekozen voor elk van onze kinderen een spaarrekening/deposito op eigen naam. Omdat je het geld lang vastzet, krijg je een hoge rente en vaak tussendoor en aan het einde van de looptijd een leuke bonus. We laten daar al vanaf de geboorte elke maand automatisch geld naar toe gaan. Familieleden die willen schenken kunnen daar ook geld op storten.

    Dit geld kan gebruikt worden om te studeren, zodat er geen lening afgesloten hoeft te worden.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij sparen sinds een jaar of 8 elke maand een vast bedrag, hierin worden wij gesteund door oma, die ook een vast bedrag doneert. In het begin ging het geld naar een rekening op naam van ons kind. Op zijn 18e komt dat dus vrij. Maar, inderdaad, wat als hij dan zegt, tof, ik koop een motor en toedeledoki. Moet ie vooral doen maar niet van dat geld. En wat erop staat is van hem, kunnen wij niet bij.
    Dus zijn we na een jaar sparen overgestapt op een andere manier: op een rekening van ons. We hebben nu iets meer dan de helft bij elkaar gespaard die nodig is voor een studie.
    Het geeft mij rust dat we zelf kunnen beslissen wanneer we het geven.
    En als hij niet wil studeren is het ook goed, misschien kunnen we het dan gebruiken om hem wat op weg te helpen, misschien met een eigen bedrijf of een huis. Maar niet om zomaar over de balk te gooien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben ook voor onze dochter gespaard. Zij is nu 18 en gaat studeren. Zij kan vanaf haar 18e (kwamen wij tot onze grote schrik achter)over dit bedrag beschikken. In overleg met haar staat het nu op één van onze spaarrekeningen. Zij gaat ook lenen bij DUO...na het behalen van haar propedeuse lossen wij af wat ze geleend heeft. En dit gaan we jaarlijks doen. Zij kan namelijk naast wat wij betalen voor haar studie ook nog eens maximaal gaan lenen. Wij gaan er van uit dat ze dit niet gaat doen...het blijven wel pubers...ik vind 18 jaar erg jong voor zoveel financiële verantwoordelijkheid...niet iedere puber is zo verstandig...en ook fijn dat de ouders tot 21 jaar verantwoordelijk zijn...Vanaf 18 jaar hun eigen abo mobiel, zorgverzekering, stufi, OV kaart (ook een lening, na afronden studie een gift) ik vind het zorgwekkend...Pubers van 18 beseffen vaak niet wat dit op de langere termijn voor consequentie's heeft...WMT

      Verwijderen
  10. Wij sparen elke maand een bedrag op een geblokkeerde rekening op naam van onze dochter. Op haar 18e komt dat geld vrij beschikbaar voor haar. Tenzij wij het eerder nodig hebben voor scholingsdoeleinden.
    Reden dat wij voor een rekening op eigen naam gekozen hebben is dat bij een eventuele scheiding dat geld van haar is en niet tussen ons verdeeld kan worden. Die tip hadden we van een bevriende advocaat gekregen.
    We sparen het geld voor haar studie. Als ze er niet mee kan omgaan en het gelijk aan leuke dingen opmaakt, zal ze haar eigen studie moeten betalen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had ook een rekening op mijn eigen naam,, toch heeft mijn vader mijn spaarrekening compleet leeg gehaald en week voor ik 18 werd. Ik baalde echt ontzettend, was altijd erg zuinig, moest sparen en werken voor mijn eigen studie en kon dat dus niet meer betalen. Heel blij n dankbaar ben ik manlief ( toen nog vriend) dan ook nog steeds dat hij mijn laatste schooljaar betaald heeft.

      Verwijderen
    2. Dat is wel heel zuur. Deze rekening is echt geblokkeerd. Dus leeghalen kan niet, alleen voor onderwijszaken.

      Verwijderen
  11. Wij sparen 75 euro per kind per maand (2 kids) op een rekening op kids naam. Komt vrij als ze 18 worden maar als wij willen kunnen we het nog 3 jaar langer vastzetten. Geld van cadeautje wordt ook meer dan helft van opzij gezet. (soms kopen we er iets van als ze iets nodig hebben) Verder sparen we nog op een rekening op onze naam voor studies, rijbewijs,... ze zijn nog maar 3 dus kunnen nog vele jaren sparen. Mijn ouders hebben dat ook zo voor mij gedaan en dat werkt en ik heb na mijn studies wel gereisd en 'goed' geleefd maar ik heb ook van mijn 16 jaar altijd weekendwerk gedaan dus zeker niet alles weggegooid, hoop dat ik mijn kinderen hetzelfde kan bijbrengen...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De kinderbijslag gaat hier geheel per kind op een eigen rekening, die rekening is een gedeelde rekening tussen kind en mijzelf. Op die manier krijgen ze het zelf, maar kan ik er ook bij om in te grijpen als het niet helemaal goed zou gaan. Elke zoveel tijd gaat er een deel in deposito voor hogere rente, dat staat lang vast. Het geld is bedoeld voor 'later' (studie/huis/etc), maar we kunnen er tussentijds ook gebruik van maken. Voor zaken die duurder zijn, persoonlijk en niet in onze gewone familiebegroting passen. Als ze bijvoorbeeld een duur instrument gaan spelen, dure sportspullen nodig hebben, 'buitenkansjes' die we voor de andere kinderen niet betalen.
    Opanoma's giften en overige bedragen (bijv. de kleine erfenis van een lieve oudtante die ze gezamenlijk kregen) gaan ook op die rekening, dus het loopt zo tegen de 2000 euro per jaar per kind.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij sparen 50 euro per kind, per maand op hun eigen naam. Plus hun verjaardagsgeld Is dat een leuk bedrag elk jaar. Op een bepaalde leeftijd zullen ze vast en zekerwensen hebben en hun verjaardagsgeld daaraan uit maken maar nu zijn ze daar nog te jong voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij beleggen voor onze kinderen.
    100 euro per maand in aandeel Ahold
    De verwachting is dat dit een hoger rendement oplevert dan sparen.
    En dat we daarvan studie,autorijlessen en misschien dat er dan ook nog geld overblijft om
    het kopen van een huis

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, nou maar hopen dat Ahold er nog is over tien of vijftien jaar. Dat is wel heel smal beleggen, maar in één aandeel.

      Verwijderen
  15. Ik ga pas sparen voor de studies van de kinderen als ze 10 jaar zijn. Tot die tijd is de prioriteit om de hypotheek af te lossen. Ik wil niet teveel versnipperde spaardoelen tegelijk hebben. Zoals ik er nu over denk wil ik 1 studiespaarpot maken van €50.000,- voor drie kinderen om te studeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog een aanvulling op het laatste wat je schrijft. Wij hebben testamentair geregeld dat bij overlijden onze kinderen pas over het geld beschikken als ze 23 jaar zijn. Vanwege inderdaad de reden dat ze goed kunnen nadenken wat ze met 't geld doen en het wel overwogen uitgeven.

      Verwijderen
  16. Zoals jouw ouders het gedaan hebben, zo doen wij het ook. Wij hebben vanaf de geboorte 50 euro per maand gespaard (vroeger 50 gulden). Van dat geld hebben wij altijd de fietsen betaald, de laptop, de studiekosten en eventuele extra's. Hun mobiele telefoon. Noem maar op. Daarnaast krijgen zij het rijbewijs betaald. Oudste is momenteel aan het lessen. Ook de studiekosten zijn voor onze rekening. De spaarrekening van zoon vertoond momenteel een diepe deuk. Deze maand 800 euro betalen voor de kleding van de opleiding en 700 euro voor de boeken. Maandelijks moeten wij ruim 400 euro reiskosten betalen. De maandelijkse kosten betalen wij van mijn man zijn salaris. De spaarrekening is leeg. Toch blijven wij maandelijks 50 euro sparen. (600 per jaar). Volgend jaar is de opleiding niet meer zo duur aan extra kosten.
    Wat ze extra nodig hebben in de toekomst zullen ze zelf voor moeten sparen. Vanaf 15 jaar moeten ze de helft van hun verdiensten sparen. Zoonlief heeft nu volgende maand de 2.000 euro bereikt. En omdat hij geslaagd is voor zijn opleiding werkt hij veel deze maanden. Fijn voor zijn spaarrekening. En die is mooi voor zijn toekomst. Totdat hij 18 jaar wordt moeten wij daar vermogensbelasting over betalen, maar daar belasten wij hem niet mee. Wij stimuleren enorm dat hij spaart en geven ook altijd aan hoe ver hij inmiddels is.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Fijn dat het zo goed gaat! Mijn ouders hebben het een beetje gedaan zoals jij. Mijn studie werd betaald, toen ik mijn rijbewijs wilde halen, kwam een spaarpotje van ongeveer €700 vrij (de rest heb ik zelf betaald) en toen ik mijn eerste huis kocht en moest verbouwen (want: casco), kwam er ineens een spaarplan om de hoek kijken, ter waarde van ongeveer €3000. En toen ik voor het eerst met een vriendin op vakantie wilde, betaalden mijn ouders dat ook (mits ik met een christelijke groepsreis meeging, maar dat vond ik prima). Maar verder heb ik idd voor alle luxe moeten werken en was er niet een punt waarop ik wist dat ik geld kreeg. Het was altijd extra en een mooie verrassing, behalve die studie dan. Zo zou ik het geloof ik zelf ook doen. Ik wil mijn kinderen, voor zover mogelijk, altijd de kans geven om te studeren, maar vind ook dat ze zelf de waarde van geld moeten leren kennen. Bij vriend is dat er thuis minder ingeprent en die is op zich wel goed met uitkomen, maar niet speciaal met sparen. Dan heb ik liever dat mijn kinderen daar straks mijn skills in hebben, om het zo maar te zeggen :$

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mijn beide kids hebben een spaarrekening waar ze pas bij kunnen komen als ze 18 jaar zijn, of ik moet eerder hiervoor toestemming geven. Mijn kids zullen zelf moeten gaan werken om hun rijbewijs bij elkaar te schrapen, heb ik ook moeten doen en daar is niets mis mee. Wel hebben ze nu een fijn bedrag erop staan, ja geen 10duizend euro ofzo hoor. Wanneer ze 18 zijn en het rijbewijs is behaald en ze willen graag 1 of andere buitenlandse stage gaan doen, wereldreis, op zichzelf gaan wonen, auto kopen noem maar op, dan kunnen ze het geld gebruiken wat er staat. Iedere week krijgen ze zakgeld van mij en de helft hiervan moeten ze sparen en de andere mogen ze uitgeven.

    Ik ben alleen, ik spaar voor mezelf, wat ze nodig zijn voor vervolgonderwijs zal ik gaan betalen, denk aan laptop, nieuwe fiets, rugzakken, boeken etc.....

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wij sparen per kwartaal, als de kinderbijslag binnenkomt. hebben t zelf niet nodig, en hierdoor hoef ik het niet heen en weer te schuiven naar onze spaarrekening ;) dus gewoon 1e van t kwartaal gaat er een x bedrag naar de kinderen. wil het nog eens terugstorten naar spaarrekeningen op onze naam, omdat ze er anders idd zelf recht op hebben al vanaf ze 12 zijn ofzo.. niet helemaal onsze bedoeling, dus even oversluizen zodat wij er wat meer zeggfenschap over hebben. geld van verjaardagen etc wat op gegeven moment te veel wordt in huis stort ik op hun eigen rekeningen en mogen ze later mee doen wat ze willen. maar t spaargeld wil ik bewaren voor school, rijbewijs wat dan ook, duurdere dingen dan zomaar uitgeven aan stappen oid ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij hebben voor elk van onze kinderen een spaar/beleggingsrekening geopend bij hun geboorte. Op de spaarrekening het geld dat ze van hun grootouders krijgen. De kinderbijslag ging in een beleggingsfonds.
    Vanaf 18 kunnen ze er zelf aan. Ze doen er niets vreemds mee. Ze willen het nu nog laten staan. Voor studie of reis of huis.
    Let op als je veel voor ze spaart op je eigen rekening! Als je het later in een keer wilt geven kom je eerder boven de vrijstelling voor schenkingen. Dat geldt ook voor geld van grootouders als die dat aan jullie hebben overgemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He, gelukkig nog iemand die gewoon vertrouwen in haar/zijn kinderen heeft. Wij hebben ook vanaf de geboorte elke maand een vast bedrag gespaard op een rekening van het kind ( inderdaad, meer rente)en daar wordt nu met studeren heel verstandig mee om gegaan. We hebben verteld waarvoor wij het bedoeld hebben, maar ook de vrijheid gegeven het naar eigen idee uit te geven. Geef vertrouwen, krijg je het ook!

      Verwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten