Woonwoensdag: Y.

juni 01, 2016
Naam, leeftijd, gezinssamenstelling/werk en inkomen
Y., 42 jaar oud (v), single, werkzaam als financieel adviseur (36 uur per week), salaris 2.550 netto per maand exclusief vakantiegeld (ca. 2.000).

Beschrijving woning/locatie:
Ik woon sinds eind 2012 met veel plezier in een ruime tussenwoning. Het is een nieuwbouwwoning in het midden van het land met 3 slaapkamers, een grote zolderkamer en een kleine tuin.

Waarom heb je gekozen voor deze woning met bijbehorende kosten?
De woning ligt centraal in Nederland, dichtbij mijn naaste familieleden. De centrale ligging is gunstig voor mijn werk, alhoewel ik bij opdrachten richting de Randstad steeds meer fileproblemen ervaar. Verder geniet ik van de groene omgeving (Veluwe).

Soort hypotheek/ waar afgesloten/ hoogte hypotheek/kosten per maand?

Oorspronkelijke hypotheek, afgesloten bij De Bank:
  • Bankspaarhypotheek € 137.250, 4,2%, looptijd 30 jaar, rentevastperiode 10 jaar (loopt af in 2021)
  • Aflossingsvrije hypotheek € 132.750, 4,2%, looptijd 30 jaar (maar eigenlijk langer, als ik er niets aan doe), rentevastperiode 10 jaar (loopt af in 2021).
  • Totaal: € 270.000
Ik startte met  1.134 per maand bruto, waarvan 190,80 spaarpremie.

Huidige stand van zaken:
  • Bankspaarhypotheek € 137.250, bankspaarkapitaal ca € 11.000
  • Aflossingsvrije hypotheek € 110.687
  • Totaal: € 247.937

Huidige kosten per maand: 1.027,64 bruto waarvan 190,80 spaarpremie.

Hoeveel kon je destijds lenen? Vind je de woonlasten in verhouding met het inkomen?
Destijds in 2011 kon ik maximaal 290.000 lenen. Dat heb ik niet gedaan. Achteraf ben ik daar erg blij om, omdat ik in het najaar 2012, net nadat mijn huis werd opgeleverd, te maken kreeg met een dreigend faillissement van mijn werkgever. In het volgende half jaar betekende dat een teruggang in salaris. Na het faillissement en de doorstart van het bedrijf moest ik genoegen nemen met minder uren per week en een lager salaris wat sindsdien gelukkig op hetzelfde niveau is teruggekomen als in het begin van 2012.

De afgesloten hypotheek vind ik achteraf, met de kennis van nu, nog steeds te hoog. Ik heb toen “geïnvesteerd” in een uitbouw van de woonkamer, een luxe keuken en een luxe badkamer. Wel heb ik zoveel als mogelijk uit mijn spaargeld gehaald door te bezuinigen op inrichtingskosten en merkproducten. Ik geniet van mijn woning, maar achteraf zou ik het niet nog eens op deze manier doen. Ik had duidelijk last van de huizenkoorts! Eind dit jaar, 5 jaar na aankoop, heb ik deze extra kosten afgelost op de hypotheek.

Ik ben me er terdege van bewust dat je nooit ver in de toekomst kan kijken. Ik had namelijk nooit verwacht dat ik te maken zou krijgen met een faillissement van mijn werkgever. Momenteel ben ik serieus op zoek naar werk in de omgeving van mijn woonplaats. Ik hoop dan weer 40 uur per week te kunnen werken. Met mijn huidige reisafstanden en – tijden is dat niet op te brengen.

Los je naast de reguliere aflossing ook extra af? Zo ja, waarom? En hoe?
Ja, ik los jaarlijks minimaal de hypotheekrenteaftrek af en het verschil tussen het oorspronkelijke bruto hypotheekbedrag en het huidige brutobedrag. Ook salarisverhogingen/bonussen stop ik in de aflossing. In totaal is dat nu ca.  7.000. Het doel is om zo snel mogelijk van mijn hypotheek verlost te zijn. Dan kan ik minder werken of eerder stoppen met werken. Ik verwacht dat ik in 2028 mijn aflossingsvrije hypotheek heb afgelost.Tot vorig jaar heb ik afgelost op de aflossingsvrije hypotheek met een simpele overboeking naar De Bank onder vermelding van “extra aflossing”.

Mijn ambitieuze plan om in het vervolg jaarlijks minimaal 10.000 extra af te lossen op de hypotheek is gewijzigd. Naast het aflossen op de aflossingsvrije hypotheek wil ik ook extra spaarpremie storten in mijn spaarhypotheek, met als doel een looptijdverkorting van 10 jaar. Daarnaast ben ik me bewust van mijn pensioen. Tot vorig jaar benutte ik sporadisch mijn jaarruimte om extra in te leggen in een pensioenspaarproduct. Sindsdien zet ik daarvoor 2.000 bruto per jaar opzij, ook om de niet benutte jaarruimten alsnog in te vullen. De extra hypotheekaflossing/storting extra spaarpremie zal dus maximaal 8.000 -  9.000 zijn.

Welke aflosvoorwaarden stelt de hypotheekverstrekker?
Ik mag jaarlijks 10% boetevrij aflossen op mijn hypotheek. Aan het bankspaargedeelte zijn uiteraard regels verbonden. De enige mogelijkheid is om extra premie te storten.

Zit er een risico-opslag in de hypotheek? Hoe hoog is het rentepercentage hiervan? Bij welk bedrag (waarde van de woning) wordt dit bedrag door de hypotheekverstrekker eraf gehaald?
Nee, de hypotheek is gefinancierd onder NHG.

Zijn er overige voorwaarden die de hypotheekverstrekker aan de hypotheek stelt?
Nee.

Kan je de woonlasten nog betalen bij het wegvallen van een inkomen?
Nee, ik ben single. Ik ben afhankelijk van mijn salaris.Als ik dit jaar noodgedwongen mijn huis moet verkopen, staat het huis gelukkig niet meer onder water. Ik neem wel extra maatregelen om de woonlasten zo snel mogelijke te verlagen door nu van ca 70% van mijn nettosalaris te leven. Met de overige 30% los ik extra af op de hypotheek, spaar ik voor later (pensioen) en hou ik mijn buffer op peil. Dat zorgt straks voor ruimte in mijn budget, wat mij minder afhankelijk zal maken van een boven modaal inkomen. Ik heb sinds jaren een buffer van 4 maanden aan uitgaven op een spaarrekening staan voor onvoorziene omstandigheden (verlies van werk, urgente huishoudkosten). Ten slotte hou ik mijn inkomsten en uitgaven bij in een excel-spreadsheet. Ik ben van nature namelijk best makkelijk met geld uitgeven. Het overzicht geeft mij de ruimte om weloverwogen keuzes te maken. Echt waar: ik hoef niet per se meer dan 1 keer per jaar op vakantie of iedere keer een nieuwe garderobe. Gelukkig hoef Ik met mijn plan ook niet op een houtje te bijten!

Wil jij ook eens meewerken aan Woonwoensdag? Doen! Het kan volledig anoniem en de vragenlijst ontvang je per mail. Aanmelden kan via info@in10jaarfo.nl

 Meer verhalen lezen?  Op de pagina woonwoensdag staan alle verhalen van de afgelopen periode.

7 opmerkingen:

  1. Wow, dat is inderdaad een hoge hypotheek voor dat salaris. Goed dat je extra gaat aflossen en nu iig niet meer onder water staat. Het is natuurlijk meestal ook lastiger om het in je eentje te doen. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was er ook verbaasd over. Wij verdienen samen meer, maar mochten veel minder lenen.

      Verwijderen
  2. Dat is al een erg mooi bedrag dat je hebt afgelost. Fijn dat je gestructureerd alles goed bijhoudt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed dat je bent begonnen met extra aflossen, nu al. Dat geeft een hoop rust en ruimte later. En nu ook al een mooie maandelijkse besparing. Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 2500 netto denk ik? Ik vind dit echt ongelofelijk knap. Een blog met deze situatie zou ik met veel bewondering volgen! Goed bezig zeg. Ik denk dat veel mensen van je zouden kunnen leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Yeah, eindelijk een single aan het woord! Ik ben net als jij ook alleen en druk aan het aflossen. Ik kreeg ook de bibbers van mijn hoge maandlasten. Inmiddels betaal ik netto ruim 200 euro minder per maand door extra aflossingen. Ga lekker zo door zou ik zeggen, goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed bezig! Verstandig dat je aflost, en tegelijkertijd: dapper dat je het gewoon doet!
    Mooi om dat te lezen

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.