Zwangerschapsverlof en bevallingsverlof in het onderwijs

juni 27, 2016
Ik begin ondertussen bijna te verdwalen in de wirwar van regels met betrekking tot zwangerschapsverlof en bevallingsverlof. In het onderwijs is alles vastgelegd in een CAO, waardoor ik gelukkig veel informatie online kan vinden.

Zwangerschapsverlof
Het zwangerschapsverlof duurt tot en met de dag van de bevalling. Het begin van het zwangerschapsverlof wordt berekend door vanaf de dag na de uitgerekende bevallingsdatum vier tot zes weken terug te tellen. Het zwangerschapsverlof moet minimaal vier weken voor de uitgerekende bevallingsdatum ingaan. Indien er minder dan zes weken zwangerschapsverlof wordt opgenomen, wordt de resterende periode bij het bevallingsverlof opgeteld. Gaat de werkneemster bijvoorbeeld vijf weken voor de uitgerekende datum met verlof, dan wordt er een week aan het bevallingsverlof toegevoegd.

Bevallingsverlof
Het bevallingsverlof gaat in op de dag na de bevalling en duurt minimaal tien weken. Ook als het kind later dan de uitgerekende datum wordt geboren. Het zwangerschapsverlof en bevallingsverlof samen duren dan langer dan 16 weken.Is het kind te vroeg geboren? Dan worden de dagen dat het zwangerschapsverlof korter duurde dan zes weken opgeteld bij het bevallingsverlof. De totale verlofperiode blijft 16 weken.

Verlof en vakantie
Vanaf 1 augustus 2015 bouwt de werknemer vakantieverlof op en beschikt over een aantal vakantie-uren. In de Wet arbeid en zorg is opgenomen dat dagen waarop een werknemer zijn arbeid niet verricht wegens zorgverlof, adoptie- en pleegzorgverlof, ouderschapsverlof of zwangerschaps- en bevallingsverlof, niet kunnen worden aangemerkt als vakantiedagen. Dit betekent dat vanaf 1 augustus 2015 alle vakantiedagen die samenvallen met één van de hierboven genoemde verlofsoorten op een later moment kunnen worden opgenomen.
 Bron: Groenendijk

Mijn uitgerekende datum ligt begin november. Tijdens mijn zwangerschaps- en bevallingsverlof zijn er 2 vakanties, namelijk de herfstvakantie en de kerstvakantie. Dit zijn in totaal 3 vakantieweken die tijdens mijn verlof vallen. Die neem ik aansluitend op, zodat ik 13 weken na mijn bevalling pas weer moet starten met werken. Ik heb ook nog de mogelijkheid om deels betaald ouderschapsverlof op te nemen. Ik moet mij echter eerst voldoende inlezen om te weten hoe ik dit in ga zetten na mijn verlof.

Wanneer ben jij na de geboorte van jouw kind weer gaan werken?

8 opmerkingen:

  1. Ik ben 4 maanden thuis geweest. Gedaan door 4 weken voor de uitgerekende datum te vertrekken (dus 12 weken verlof na bevalling), en de rest als vakantie op te nemen.
    Terugkomen ging behoorlijk, al waren de eerste weken wennen en schakelen, voor iedereen in huis. Tip:Neem daar de tijd voor door weinig andere dingen te plannen. En kolven hielp me aan extra pauzes op het werk, dat was ook best fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na mijn oudste ben ik 11 weken thuis geweest. Op het moment dat ik hem voor het eerst bij de gastouder bracht, en in tranen naar mijn werk fietste, heb ik besloten dat ik dat nooit meer zou doen, zo'n klein baby'tje wegbrengen (en dan had ik dus al een week extra op de normale termijn). Ik ben toen direct enorm extra gaan storten in mijn levenslooprekening (die had je toen nog...). Bij mijn tweede ben ik bijna 6 maanden thuis geweest. Ook toen vond ik het vreselijk om haar weg te brengen, maar het voelde toch wat beter.
    Mijn ouderschapsverlof heb ik vervolgens in 4 jaar tijd met brokjes van 4 uur per week opgenomen. Ik weet niet wat ik achteraf beter vond. Ik had toen ook nog langer thuis kunnen blijven (na de tweede), maar iets minder werken al die jaren was ook wel lekker. het zijn lastige keuzes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij zoon werkte ik tot vier weken voor de bevalling en nam twee weken aansluitend op het bevallingsverlof vrij. Ik was na de bevalling ruim 14 weken thuis. Daarna had ik twee dagen per week ouderschapsverlof, ik werkte nog fulltime (in 2000). Zoon ging voor het eerst naar het kdv toen hij ruim vier maanden was. Hij was op dat moment de enige baby daar en alle juffen liepen met hem te knuffelen. Pas een half jaar later kwam er een baby bij. Bij dochter had ik twaalf weken na de bevalling (tien + twee vakantie). Dochter ging met drie maanden naar het kdv en kwam samen met een andere baby die twee dagen voor dochter gestart was. Met haar is ze nog steeds vriendjes en ze zitten niet bij elkaar op school. Bij dochter heb ik een dag ouderschapsverlof gehad gedurende een jaar (2005). Ik werkte toen inmiddels 28 uur. Inmiddels is dat gezakt naar 25 uur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik werkte (in 1978) tot 4 weken voor de bevalling en na de geboorte ben ik 8 weken thuisblijfmoeder geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Meteen na de 10 weken gaan werken, en de vakantie uren die ik over had opgenomen in uren, zodat ik lekker na een gebroken nacht vroeg naar huis kon. Maar dat zal in het onderwijs lastig zijn. Mijn ervaring is dat ik bij alle drie de kinderen de laatste twee weken van mijn verlof er vooral tegen aan zat te hikken dat ik ze weg moest brengen. En dat het alleen maar uitstel zou brengen door aansluitend vakantie op te nemen. Toen ik eenmaal weer aan het werk was kon ik er veel meer van genieten van die "extra dagen"

    Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij alledrie te kort, 2x n half jaar en daarna 2dagen gaan werken en een jaar 4uur ouderschapsverlof per week en bij de 3e een jaar daar het bedrijf failliet ging en ik in de ww kwam. Heb ervan genoten :-)
    En vooral ook geen gedoe gehad met kolven!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij de eerste ben ik na 15 weken weer gaan werken. Bij de tweede na een half jaar.
    Nu hoef ik voor mezelf niet een half jaar thuis te blijven, maar voor de baby vind ik het wel fijn dat ie ongeveer de eerste 5 maanden geen kinderdagverblijf hoeft. Ik ben nu zwanger en blijf zelf 14 weken (3 maanden) na de bevalling thuis. Daarna nemen mijn man en schoonmoeder ieders 1 dag op zich en zelf neem ik vakantie 1 dag per week. Zo kom ik lambzaam in mijn werk en kan de uk rustig opdrogen :-)
    Ouderschapsverlof ben ik niet heel enthousiast over. Het kost bij elkaar toch een klap geld. Ik weet nog niet of ik ouderschapsverlof ga opnemen. Misschien doe ik dat later, als ze naar school zijn, zodat ik na schooltijd thuis kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik koos er voor om fulltime te moederen. En nu werk ik gewoon vanuit huis als zzp-er.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.