Spaarrentes door de jaren heen

juli 31, 2016

De spaarrente is op dit moment historisch laag. Op het moment van schrijven ontvang ik op mijn spaarrekening bij de R.abobank een rente van 0,4% over mijn gespaarde vermogen. Dat is in het verleden echt wel eens anders geweest. Ik herinner mij nog dat de spaarrente in 2000 rond de 5% lag. Maar toen zat ik nog maar net op de middelbare school en had weinig spaargeld waarmee ik rendement kon behalen.

Op het internet kwam ik een mooi grafiekje tegen over de spaarrentes vanaf 1950.

Spaarrente sinds 1950
 Bron: Meesman

 Daarbij is te zien dat de spaarrente sinds 1950 niet eerder zo laag heeft gestaan als nu, maar dat er ook momenten zijn geweest dat de spaarrente boven de 10% heeft gestaan. Toch zit er ook een keerzijde aan. Als de spaarrente hoog is, kan je verwachten dat lenen (dus de hypotheek) ook duurder is. Van mijn vader heb ik wel gehoord over de hoge hypotheekrentes in de jaren '80. Dan is zo'n hoge spaarrente leuk, maar is het ook de vraag of het opweegt tussen de hoge lasten die je vervolgens hebt voor bijvoorbeeld de hypotheek.

Sparen
Ondanks de lage rente op dit moment is sparen voor mij erg belangrijk. Ik wil namelijk geld beschikbaar hebben. Wij hebben het grootste deel van ons vermogen in onze woning zitten, aangezien we fanatiek aflossen op onze hypotheek.  Toch houden we ook een ruime buffer aan voor onvoorziene omstandigheden. Zo hebben we in ieder geval direct geld beschikbaar als het nodig is, maar is de buffer wel lager als voorheen en hebben we gekozen om ook geld te investeren in bijvoorbeeld crowdfunding.

Hou jij minder spaargeld aan door de lage spaarrente?


You Might Also Like

6 reacties

  1. Ik heb als goal een buffer van een jaar salaris (netto), ik spaar niet voor de rente, maar omdat je maar nooit weet wat er kan gebeuren. Ik betaal in januari 10% extra op mijn annuïteiten hypotheek, nog 5 jaar te gaan en dan ben ik hypotheek vrij. (Als alles verder stabiel blijft in mij leven). Ik ben verpleegkundige en woon alleen, daarom vind ik sparen super belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat middelbare school spaargeld is vast al lans weer geïnvesteerd. Dat product in,ideële versleten en weer vernieuwd of zo.

    Ik herinner me ook mijn hypotheek met de torenhoge rente van 12,7%
    Maar ook een spaarrente van 8% bij de regiobanken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze eerste hypotheek in 1988 had inderdaad een rente van rond de 8%. Spaargeld hadden wij toen niet veel dus daar hebben we niets mee kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb je al wat meer duidelijkheid over je baan? Dat krijg je toch in deze vakantie te horen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ZZPer houd ik ook een serieuze buffer aan voor mindere tijden. Ik ben nu een deposito ladder aan het overwgen om toch iets meer aan rente te krijgen. Zakelijk spaarrente staat nog maar op 0,1% bij R-bank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor je vermogen/schuld moet je ook de inflatie erbij moeten tekenen. Bijna iedereen ziet rente op spaarrekening als winst terwijl bij hoge inflatie dat niet zo hoeft te zijn.

    Op dit moment is de inflatie nagenoeg nul, dus alle rente is in feite winst.

    DasKapital heeft er (met hun popi-jopie taalgebruik) een artikel over geschreven: http://daskapital.nl/2016/07/waarom_een_negatieve_rente_nog.html

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten