Vakantievrijdag; Macedonie

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - juli 08, 2016

Vandaag trap ik af met onze vakantie naar Macedonie  (2015). Een vakantie die onverwachts kwam en boven verwachting leuk was. Veel leesplezier!

Hoe kwam jullie op het idee om naar Macedonie op vakantie te gaan?
 Vorig jaar zat het ons niet helemaal mee. Ik lag vlak voor de zomervakantie in het ziekenhuis en mijn herstel duurde lang. Het leek er op dat een vakantie in het buitenland er niet in zat. We boeken altijd op het laatste moment, dus hadden gelukkig ook nog geen vakantie geboekt. Begin juli kreeg ik van de artsen in het ziekenhuis groen licht om naar het buitenland te vertrekken voor een vakantie. Dat lieten wij ons geen 2 keer zeggen en nog dezelfde middag boekten we  een vakantie naar Macedonie. Ik wist weinig van het lang, ik had er alleen een keer een aflevering over gezien bij 3 op reis en daar was ik erg enthousiast geworden over het land Macedonie. Op het internet kwam ik er bovendien ook al snel achter dat het een ontzettend goedkope reisbestemming is.
 * Baai bij Pestani

Hoe hebben jullie geboekt en wat waren de kosten?
Wij hebben last minute via het internet geboekt. We kwamen een last minute aanbieding tegen waarbij we voor 850,50 voor 2 personen 8 dagen in juli in Macedonie verbleven. We verbleven in een mooi hotel (inclusief ontbijt), direct aan het meer van Ohrid. Ons hotel stond in Pestani, op een paar kilometer afstand van Ohrid zelf.

 * zwenbad van het hotel, met daarachter het meer van Ohrid

Hoe vonden jullie de locatie?
 We waren positief verrast. Macedonie heeft zowel cultuur als natuur. Een combinatie waar wij erg van houden. De eerste dagen zijn we in het hotel gebleven en hebben we de directe omgeving ontdekt. We zaten direct aan een nationaal park waar je prachtig kon wandelen en klimmen. Daarnaast lag het hotel direct aan het meer van Ohrid. Het zwemmen in het meer van Ohrid is heerlijk. Het water is zoet en kristalhelder. Het is een van de schoonste meren ter wereld. We hebben naast onze bezoekjes aan Ohrid en het nationaal park ook nog een dagtocht naar Albanie gedaan. Een aanrader. Weer een totaal ander land als Macedonie. Ook zijn we nog een dag naar Pelikaaneiland geweest. Een onbewoond eiland waar alleen dieren wonen. Een stukje ongerepte natuur.  We hebben ook nog een dag een bezoek gebracht aan de bronnen van st. Naum. Ook weer een prachtig stuk natuur, waar het water zo helder is dat je enkele meters de diepte in kan kijken.

 *bronnen van st. Naum

Waren jullie veel geld kwijt aan uitstapjes, eten en andere uitgaven?
We hebben nog nooit zo weinig uitgegeven op een vakantie, omdat de prijzen in Macedonie laag liggen. Voor 1 euro konden we met 2 personen met een busje naar Ohrid. Uit eten was een koopje. Voor 10 a 15 euro had je voor 2 personen een goede maaltijd inclusief drinken op het terras in Ohrid. Doordat de prijzen zo laag waren, gingen we iedere avond uit eten. We hebben veel verschillende gerechten geprobeerd. Ze zijn in Macedonie overigens wel echte vleeseters. Als je een vleesgerecht bestelde, kreeg je ook meteen een enorme lap vlees voorgeschoteld. Het ontbijt in Macedonie vonden wij minder. Wij zijn echte broodliefhebbers en dat is iets wat in Macedonie minder beschikbaar is.

Aanrader?
Wij vonden het zeker een aanrader. Misschien ook, omdat wij geen verwachtingen hadden bij deze vakantie. We hadden eigenlijk ook nog graag een bezoek aan Skopje willen brengen. Normaal gesproken gaan we nooit terug naar een vakantieland, maar bij Macedonie verwacht ik dat wij er nog wel eens naar terug gaan!

Wil jij ook jouw vakantie ervaring delen? Fantastisch. Ik hoop de komende 8 weken nog verhalen te kunnen plaatsen, maar heb jullie hulp daarbij nodig. Meedoen is eenvoudig; mail naar info@in10jaarfo.nl
 






  • Share:

You Might Also Like

9 reacties

  1. Klinkt mooi! Ik ben er nog nooit geweest, maar zie idd wel eens aanbiedingen voorbij komen. Goed om te weten dat het dus een aanrader is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben nooit in Macedonië geweest, maar ik heb wel een gast uit Macedonië gehad. Hij kwam hier voor werk. Had vliegangst en kwam met een busje vanaf Macedonië Er zijn veel witte goed uitziende busjes die mensen brengen op de plek waar ze moeten zijn en ook weer ophalen. Met extra veel bagage zoals fietsen komt er een aanhangwagen achter het busje.

    Macedonie? Ik hoef er de deur niet voor uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat het zo'n positieve ervaring was dat je zelfs nog wel eens terug wilt!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was er in 2014. Echt doen! Leuke mensen, mooie steden en mooie natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow! Wat een leuke blog dit. Ben gek op vakantie namelijk. En vriend en ik hebben het er toevallig in het voorjaar over gehad om eens naar Macedonië te gaan! Na jouw verhaal te hebben gelezen, gaan we toch maar eens die kant op. Dit jaar en volgend jaar niet, maar wellicht het jaar erop! Klinkt leuk!

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zijn jullie met het vliegtuig gegaan of met eigen auto?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met het vliegtuig vanaf Schiphol. Er ligt een vliegveld aan het meer van Ohrid. Het was slechts 2,5 uur vliegen.

      Verwijderen
  7. Ik ben in 2014 in Macedonië geweest en ik kan het iedereen aanraden! Het is een prachtig land met geweldige natuur en cultuur! De mensen zijn superaardig en de prijzen liggen enorm laag! Wat waarschijnlijk wel wat gaat veranderen als het toerisme meer opkomt... ik heb een excursiereis gedaan en heb voor een achtdaagse vliegreis, incl. verblijf in een 4-sterren hotel met volpension, excursies, lunches/ snacks en souvenirs etc nog geen 700 euro uitgegeven...

    BeantwoordenVerwijderen