Wildplukken; bosbessen!

juli 26, 2016

Het is weer de tijd om bosbessen te plukken. Ik ben opgegroeid in een dorpje op de Veluwe en kon zo vanuit huis richting het bos lopen. Ik was in mijn jeugd daardoor ook veel in het bos te vinden. En vrijwel ieder jaar deed ik wel een poging om bosbessen te plukken. Daar was mijn moeder niet altijd blij mee, aangezien ik wel eens met mijn goede kleding aan ben gaan plukken. De bosbessen kunnen behoorlijk vlekken, dus dat was geen groot succes.

Ondanks de vlekken, heb ik er ontzettend leuke herinneringen aan. Bosbessen zijn namelijk heerlijk om te eten en ook nog eens supergezond. En aangezien ik er altijd veel plukte, maakten we er meestal ook nog jam van. Op de Veluwe zijn veel plaatsen waar je bosbessen kan plukken. Later in het seizoen zijn er ook bramen, noten en eetbare paddestoelen te vinden.

Wildplukwijzer
Op het internet kwam ik de site wildplukwijzer tegen. Daar kan je online bekijken waar in jouw regio fruit, noten of andere eetbare producten te plukken zijn. Ik vind het een fantastisch initiatief. In de regio waar ik nu woon zijn vooral bramen te vinden. We zitten hier net iets verder van het bos af, waardoor er minder te plukken valt.

Dit jaar ga ik helaas niet wildplukken. Dat zie ik met die dikke buik niet zitten. Hopelijk kan ik volgend jaar weer actief aan het plukken slaan, want niets zo lekker als fruit uit het bos.


Doe jij aan wildplukken?

You Might Also Like

5 reacties

  1. Ik niet, maar mijn man vroeger wel. Nu hebben we in eigen tuin genoeg.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Plukken niet, wel verzamelen. Hazelnoten en nadat er geoogst is aardappelen en uien rapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke site. Ik ging vroeger bramen plukken. Helemaal onder de schrammen, maar wel lekker veel vers fruit. Vorig jaar voor het eerst weer eens gedaan, een beetje maar. Hopelijk dit jaar wat meer. Het blijft heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet onlangs geplukt, vroeger wel. Leuke site, heb even een locatie toegevoegd op de kaart.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten