Aflossen wordt makkelijker en overzichtelijker!

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - augustus 13, 2016

Als wij een extra aflossing willen doen op onze hypotheek, gaat dit vrij omslachtig. We moeten geld overmaken naar een rekeningnummer van de bank onder vermelding van het hypotheeknummer en daarbij de keuze voor looptijdverkorting of lastenverlaging aangeven. Vervolgens neemt de bank de aanvraag in behandeling. Uiteindelijk krijg je middels post te horen of de aflossing in goede orde verwerkt is. Niet zo 2016...

Online makkelijk en overzichtelijk aflossen
Gelukkig vond de Rabobank dit blijkbaar toch ook wel en deze week ontving ik het bericht dat vanaf september 2016 er alleen nog de mogelijkheid bestaat om af te lossen in een nieuwe, persoonlijke omgeving.

Zo staat in de brief:

Extra aflossen op uw hypotheek kan vanaf nu online. Dat heeft een aantal voordelen, namelijk dat u:
  • inzicht krijgt in uw hypotheken
  • per leningdeel ziet of u extra kunt aflossen
  • ziet tot welk bedrag u zonder boete kunt aflossen
  • de eventuele boeterente direct kunt berekenen
  • kiest voor maandlastverlaging of looptijdverkorting bij annuitaire of lineaire leningen
  • voordat u aflost op een lening met een opbouwproduct weet u of uw eindkapitaal of overlijdensrisicodekking wordt aangepast
  • de aflossing direct via Ideal betaalt
Van bovenstaande werd ik toch wel erg enthousiast. Als bovenstaande werkt, geeft het veel meer inzicht in de aflosmogelijkheden per leningdeel en de gevolgen. In september moeten we dus maar even een extra aflossing doen om te kijken of het bovenstaande beloftes waar kan maken. Wij zijn benieuwd!

Hoe werkt het extra aflossen op de hypotheek bij jouw bank?

  • Share:

You Might Also Like

11 reacties

  1. Bij de SNS gaat het al een poosje een stukje makkelijker dan voorheen. Al blijft het rompslomp, hoor. Je moet aangeven via internet (voorheen moest dat schriftelijk) dat je een aflossing wil doen, dat word dan de maand erna van je rekening afgeschreven. Je krijgt een schriftelijke bevestiging en je kan zelf zien hoeveel er nog boetevrij afgelost kan worden op elk deel van je hypotheek. Mooi in procenten en een taartstuk staat er hoeveel er is afgelost en welk deel nog niet. Een mooie opsteker om weer extra af te lossen. Helemaal nu ook bij deze bank de spaarrente weer omlaag gaat... naar een schamele 0,65%.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat apart zeg! Ik kon bij de Rabo gewoon overmaken. Op gegeven moment kreeg ik zelfs bericht dat ik écht niet steeds nog een mailtje erbij hoefde te sturen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat konden wij ook hoor. Alleen moest het naar een rekeningnummer van de bank onder vermelding van bovenstaande. Wij kregen pas later bericht over de afhandeling, dat was niet direct zichtbaar.

      Verwijderen
    2. vreemd hoor, lijkt wel per rabobank verschillend. ik heb 1,5 jaar lang regelmatig wat afgelost, hup gewoon bedrag, hun rekeningnummer, mijn hypotheeknummer en klaar. Maar kreeg een aantal maanden geleden een brief of ik als ik af wou lossen eerst even contact met ze wou opnemen en ook van te voren wou melden waarom het ging..... geen trek in dat gezemel van die prutsers omdat ze zogenaamd "advies" willen verkopen en hun eigen onkunde kunnen indekken!

      Verwijderen
  3. Onze bank, de A.BN, geeft dat inzicht al enige tijd via Internetbankieren. In ieder geval de punten 1 tot en met 4 zijn via deze omgeving te raadplegen en/of te wijzigen. Wij hebben zelf geen annuïtaire of lineaire hypotheek, dus weet ik niet of dat inzicht er is.
    Het is in ieder geval niet mogelijk om bij opbouwproducten, zoals een (bank)spaarhypotheek, online wijzigen door te voeren. Dit moet offline i.c.m. een hypotheekadviseur. Betaling gaat dan weer via automatische incasso, niet via Ideal.
    Het is daarnaast ook mogelijk om maandelijks een bedrag zelf over te maken; hiervan maken wij altijd nog gebruik, direct nadat het salaris binnen is gekomen.

    Ook ik vind het reuze handig, dat inzicht. De digitalisering is natuurlijk niet alleen ingezet om het ons makkelijker te maken; de banken hoeven zo minder 'handjes' in dienst te hebben om vragen te beantwoorden en wijzigingen door te voeren. Overigens, er bestaan al diverse online portalen, zoals MijnHypotheekOnline, waar klanten van geldgevers inzicht hebben in hun hypotheekgegevens. Nu nog informatief, maar op termijn zullen er ongetwijfeld nieuwe functionaliteiten (complexe wijzigingen) doorgevoerd kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zit ook bij Rabo en ben niet over deze nieuwe manier te spreken. Had een maandelijkse automatische overschrijving staan naar mijn aflossingsvrije hypotheek. In het nieuwe systeem moet ik er maandelijks aan denken om in te loggen en te storten. Dit kost dus veel meer moeite.

    Als ze nu gewoon transacties van lopende rekeningen naar hypotheken hadden mogelijk gemaakt ipv via zo'n tussenrekening dan was het voor iedereen makkelijker geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij een spaarhypotheek verloopt aflossen via een extra storting en daar is digitaal nog niets voor geregeld, terwijl daar de komende jaren voor de klant het meeste geld valt te besparen.
    De spaarhypotheek gaat de doofpot in en het accent wordt verlegd naar de huidige hypotheekvormen. Pssst, word wakker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zit bij Florius en kan al sinds 2010 gewoon via iDEAL overmaken en een automatische incasso opstellen als ik dat wil. Verder hebben we een persoonlijke webomgeving waar ik alle wijzigingen kan doorgeven en hoe het ervoor staat super handig ben ook zeer tevreden. Ik mag zoveel aflossen als ik wil en heb ook geen boeteclausules in ons contract staan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij zitten bij dezelfde bank met betaalrekening en hypotheek. Gewoon overschrijven naar de hypotheek en klaar. Supermakkelijk als ik het vergelijk met bovenstaande.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het kan erger. Veel erger: eerst een afspraak maken met een hypotheekadviseur (dat kan niet direct, eerst wordt je ingepland bij het afsprakenbureau). Die adviseur spreekt de aflossing met je door, maandlastenverlaging of looptijdverkorting, en of je het risico wel inziet, en of je de bandbreedte wel goed doet. Als dat OK is, dan vraagt die adviseur een formulier aan, dat jij tien dagen later thuisgestuurd krijgt, met de gegevens van de aflossing. Die onderteken je en stuur je terug.
    Dan krijg je een bericht (per post) dat je mag afslossen, met een vage aanduiding wanneer de incasso plaats gaat vinden (in de maand XX). Meestal een week of 3 to 5 later. Deze bank verwacht dan dat je je aflosbedrag die XX maand op je rekening laat staan, zodat de incasso lukt. Niemand bij de bank kan erachter komen wanneer die incasso precies komt, want dat doet een derde partij.
    Als de incasso lukt, krijg je 5 weken later een brief met bevestiging van je aflossing. En tussendoor ergens (dat wisselt nogal) een brief met het nieuwe maandbedrag. Meestal is dat wel op tijd om in de nieuwe maand het juiste, nieuwe maandbeddrag automatisch te incasseren.
    Doorlooptijd: minimaal 6 maanden. Al heb ik een keer 9 maanden gehaald, toen ik extra vragen had (ik wilde vooraf mijn nieuwe maandbedrag weten).
    Banknaam? De ABNAMRO, met een hypotheek van de gefuseerde Fortis.
    De reguliere ABNAMRO hypotheken schijnen wel soepeler te gaan in hun aflosverhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is apart, wij zitten ook bij abn ambo, en kunnen gewoon zelf een overboeking doen onder vermelding van het nummer van het leningdeel.als we dat voor de vijfde van de maand doen is het per de maand er op al verwerkt. De te veel betaalde rente over het overgemaakte bedrag wordt in mindering gebracht op de hoofdsom.

      Verwijderen