Kinderbijslag inkomensafhankelijk maken?

augustus 06, 2016
In Nederland ontvang je per kwartaal kinderbijslag als je een of meer kinderen hebt. Iedere ouder/verzorger heeft hier recht op, ongeacht de hoogte van zijn of haar inkomen. En dat vind ik persoonlijk best bijzonder. Het is natuurlijk een mooi extraatje, maar de keuze voor kinderen maak je over het algemeen zelf. Nu is het dus zo dat de overheid mee betaalt aan de kosten voor opvoeding en verzorging van jouw kind. Is deze regeling nog wel up to date anno 2016?

Hoogte van de kinderbijslag
Per kwartaal ontvang je (bedragen gelden vanaf juli 2016):
  • per kind van 0 t/m 5 jaar: 197,51 euro
  • per kind van 6 t/m 11 jaar: 239,84 euro
  • per kind van 12 t/m 17 jaar: 282,16 euro
Bron: Sociale verzekeringbank
 Inkomensafhankelijke kinderbijslag
De overheid heeft natuurlijk ook baat bij de geboorte van kinderen. Zij zijn immers de toekomst. Het is dus begrijpelijk dat zij hierin willen investeren. Mijn inziens doen zij dit al door het bieden van gratis onderwijs en goede gezondheidszorg. De kinderbijslag is een prima regeling in Nederland, maar mag van mij best inkomensafhankelijk worden. Als ik kijk naar ons gezamenlijk inkomen is het straks zeker een welkom extraatje, maar ook zonder verwacht ik dat wij het prima gaan redden. Daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar het stimuleren van ouders die blijven werken, waarbij bijvoorbeeld kinderopvang weer goedkoper wordt.

Sparen voor je kind?
Op dit moment weet ik nog niet wat we met dit extra geld gaan doen. We gaan het in ieder geval wel gebruiken voor ons kind. Op dit moment neigen we nog het meest naar het sparen van de kinderbijslag, zodat onze dochter dat straks kan gaan gebruiken voor bijvoorbeeld haar studie of rijbewijs. We hebben gelukkig nog even om hier over na te denken.

Wat vind jij van de kinderbijslag? Heb jij het echt nodig of zie je het als een extraatje?


27 opmerkingen:

  1. Wij sparen de kinderbijslag ook voor de kinderen, zodat ze later kunnen studeren.
    Begint al aardig op te lopen, staat vast tot ze 18 zijn voir 4%.
    Dochter is nu 11, lang geleden zo afgesloten. Blijkt een goede keuze te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik de afgelopenn 18 jaar gedaan voor zoonlief. Geinvesteerd bij de ASN in een aandelenfonds. En hij kan er nu zijn studie mee betalen. Voor de helft. Want scholing is niet helemaal gratis in Nederland, en zeker na de middelbare school loopt het aardig op! Dat ik daarvoor kon sparen (in zijn dure kinderjaren) door de kinderbijslag direct apart te zetten, voelt nu een stuk relaxter. Anders moet hij zijn leven met een studieschuld beginnen...

      Verwijderen
  2. Wij kopen altijd allemaal wat als de kinderbijslag komt. Alleen die van januari spaar ik helemaal, meestal als zakgeld voor de vakantie. Kinderen (17 en 11) komen niets te kort. Mijn ouders zorgen voor een studiepotje voor hun kleinkinderen, wij sparen zelf een bedragje per maand om ze later op weg te helpen. Daar hebben we de kb niet voor nodig, ook niet voor de dagelijkse kosten. Het is wel een fijn extraatje. Over inkomensafhankelijke kb heb ik mijn twijfels. Als ik kijk naar de huurgrens voor sociale woningbouw dan beloofd dat niet veel goeds. Wat ik wel een idee zou vinden is om het te beperken voor het aantal kinderen.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij spaarden vroeger een deel van de kinderbijslag voor hun latere opleiding. Ik vind het een slecht idee om kinderbijslag inkomensafhankelijk te maken. Wel ben ik voor kinderbijslag alleen voor kinderen die in Nederland wonen. En voor terugkeer van het oude steksel van studiefinanciering. En als ik toch bezig ben, scholen gaan bestraffen als ze opleidingen tussentijds veranderen, hun administratie niet op orde hebben, onjuiste voorlichting geven over opleiding en werkkansen. Nu wordt altijd het probleem bij de student neergelegd. Helaas spreek ik uit ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb uit 1979 nog een krantenbericht dat de huurtoeslag inkomensafhankelijk werd. Grote verontwaardiging, toentertijd. Nu is dat de normaalste zaak van de wereld. Ik denk dat dat met de kindertoeslag ook prima zou kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waarom zou je alles inkomensafhankelijk willen maken? We hebben al een progressief belastingstelsel, mensen met een lager inkomen kunnen al goedkoper wonen, krijgen hogere toeslagen enz. Buiten het feit dat de belastingdienst nu al moeite heeft met al die geldstromen, ben ik persoonlijk klaar met al het genivelleer.

    Ja, ik heb makkelijk praten, maar ik zie voldoende mensen die net boven modaal zitten maar door alle inkomensafhankelijke regelingen netto minder te besteden hebben dan mensen die onder modaal zitten. Dan loont werken ook niet meer.

    Persoonlijk ben ik voorstander van een vlaktaks die lager ligt dan de percentages nu, waardoor alle toeslagen en ook HRA afgeschaft kunnen worden. Dit gecombineerd met een goed sociaal vangnet voor hen die echt niet kunnen participeren in de werkenden-maatschappij moet voldoende zijn om het voor iedereen eenvoudiger en draagbaar te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het hier helemaal mee eens. Soms denk ik wel eens om te stoppen met werken. Dan houden wij inderdaad meer over.

      Verwijderen
  6. Het zou goed zijn dit inkomensafhankelijk te maken. Ik heb het een tijd erg nodig gehad, maar redde het toen ook goed, samen met de stadskaart, waarmee je korting kreeg op sportclubs ed. Maar er is ook een tijd geweest waarin ik dacht: het zou best een ietsje minder kunnen en zo houdt de overheid iets meer over voor andere zaken. Ik ben zelf toen begonnen met een maandelijks boodschappenpakket voor een vriendinnetje van 1 van de kinderen, zo werd het toch nog wat beter verdeeld, naar mijn mening. Nu zijn de kinderen volwassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is een extraatje voor ons. Maar toch vind ik het niet nodig dat het op basis van inkomen wordt gedaan. Tenslotte krijgen mensen met lage inkomens al heel veel tegemoetkomingen waar je met een hoger inkomen geen recht op hebt, dus van mij mag de kinderbijslag gewoon blijven zoals het nu is, gewoon gelijk voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat die mensen deze tegemoetkoming krijgen is dan ook niet voor niks. Ik ben wel voor inkomensafhankelijkheid. Ik vind het absurd dat mensen met een hoog salaris (verdiend of niet) "financiële hulp" van de overheid krijgen om hun kinderen op te voeden. Vaak is het zo dat mensen met een echt hoog inkomen van alle kanten geld genereren. Er wordt vaak belegd met als resultaat flinke rendementen, terwijl een minimumloner soms geen tientje per maand opzij kan zetten omdat anders de eindjes niet aan elkaar geknoopt kunnen worden.

      Verwijderen
    2. Helemaal eens, wanneer ik minder zou gaan werken houden we netto meer geld over te besteden. Absurd en het stimuleert mensen niet om te werken.wij verdienen samen net modaal en komen voor geen enkele toeslag in aanmerking. We kunnen deze kinderbijslag goed gebruiken voor kleding en dure hobbies van de kinderen. Olga

      Verwijderen
    3. Helemaal mee eens, er is al heel veel inkomensafhankelijk.

      Mensen met een hoger inkomen betalen ook meer belasting en krijgen alle andere tegemoetkomingen niet. Moeten die altijd 'gestraft' worden omdat ze hard/veel werken en goed gestudeerd hebben? Mijn vriend werkt voor een zeer goed inkomen, maar wel 80 uur per week. Dat is een keuze, maar daar mag je ook best voor beloond worden. Hij betaalt immers ook het hoogste belastingtarief. En die kinderbijslag is (bij ons in ieder geval) ook echt voor het kind. Kleding, sport, studie. Het is fijn dat het bestaat voor ons allemaal.

      Verwijderen
    4. Ach, voor de hoger inkomens gelden ook zeer fraaie PHEV subsidies dus dat wordt ook betaald door de ander.

      Verwijderen
  8. Het is een leuk extraatje. Wij gebruiken het vooral voor kleding van dochter. Sparen doen we ook, een maandelijks bedrag, maar dat staat los van de kinderbijslag.
    Verder ben ik niet voor inkomensafhankelijkheid, dat is al met zoveel zaken zoals hierboven ook al wordt gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waarom alleen voor kinderen die in Nederland wonen? Ik woon in het buitenland, maar werk en betaal belasting in Nederland. Waarom zou ik dan geen recht hebben op Nederlandse kinderbijslag?
    .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat eerder wordt gerefereerd aan Marokkanen bijvoorbeeld. Die daar leven maar nog steeds alles van hier opstrijken.

      Verwijderen
  10. Ik vind ook niet dat dit inkomensafhankelijk moet worden. Dat is alleen maar verdere ontmoediging van werken. Het is nu vaak voor vrouwen al niet aantrekkelijk om veel te werken als je daar opvangkosten tegenover zet, laat staan als dit soort voordeeltjes ook nog wegvallen. Overigens neemt dat niet weg dat ik het hele kinderbijslagverhaal wél apart vind, het komt op mij altijd een beetje over als een 'fokpremie', ook al snap ik dat je er ook niet mee uit komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mensen die onder een bepaalde inkomensgrens zitten, hebben weer recht op een kindgebonden budget dus op die manier is er op 'tegemoetkoming bij de kosten van kinderen' ook wat geregeld voor de lagere inkomens. Laat de kinderbijslag vooral inkomensonafhankelijk blijven. Het voordeel om te werken als moeder wordt op die manier alleen maar kleiner...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoewel wij de kinderbijslag best kunnen gebruiken vind ik het een wonderlijk iets. Zomaar geld krijgen omdat je kinderen hebt. Maar zo zijn er tal van regelingen, zowel voor geld krijgen als betalen waarvan ik soms het nut niet zo inzie. Volgens mij kan het allemaal wel eenvoudiger.
    Maar zolang het er is mag het wat mij betreft onafhankelijk van inkomen zijn, voor de lage inkomens is er weer kindgebonden budget.
    Wij sparen in eerste instantie alle kinderbijslag, maar gebruiken het wel in de loop van de jaren voor grote kindgebonden uitgaven zoals nieuwe meubels op de slaapkamer, of misschien straks zwemles als dat niet vanuit ons maandbudget kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij sparen ook de kinderbijslag voor ons kind en vullen dat aan tot 1000 euro per jaar. Er staat nu alweer bijna 4000 euro op zijn rekening. Vanaf zijn vijfde gaan wij het bedrag verhogen.
    Ik ben tegen het inkomensafhankelijk maken van de kinderbijslag. Kinderbijslag is een extraatje voor de onkosten die je hebt als ouders ten opzichte van niet-ouders. Iedereen met kinderen heeft dezelfde onkosten. Het enkele feit dat mensen met een hoger inkomen die onkosten beter kunnen dragen, laat dat onverlet.

    F.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je vraag roept een hoop emoties op! :-) Ik ben altijd weer blij met de kinderbijslag, omdat ik altijd blij ben met elk inkomen, maar eerlijk gezegd hebben we het niet nodig. We gebruiken het nu vooral voor kinderkosten, zoals kleren en zwemles en zo, maar als we het niet zouden krijgen, zouden we het ook prima redden. Op zich ben ik het wel eens met degene hierboven: iedereen die kinderen heeft, maakt kosten die mensen zonder kinderen niet hebben. Het is mooi om het daarvoor dan ook te gebruiken lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De overheid biedt gratis onderwijs tot aan het voortgezet onderwijs. Daarna toch echt niet. Mijn zoon is 16 jaar en gaat studeren in een andere stad dan dicht bij de onze. Dat betekent bus, trein, bus en 's avonds nog een keer. Per maand 406 euro. Daarnaast studiekosten 700 euro voor de boeken en 600 euro voor de kleding. Dit alles dien je zelf op te hoesten.
    Ik ben tegen de inkomensafhankelijke kinderbijslag. Wij maken allemaal dezelfde kosten en waarom zou iemand die minder verdient er meer recht op hebben? In andere landen is er ook kinderbijslag.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. eigenlijk he... eigenlijk zou je juist kinderloosheid moeten stimuleren in deze overbevolkte wereld...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben er altijd weer enorm blij mee. Voor ons is echt zeer welkom, en niet puur als extratje.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Iemand die 6x modaal verdiend heeft het toch niet nodig, ik ga graag stap verder bv boetes inkomens onafhankelijk maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind het op zich een goed idee om het inkomensafhankelijk te maken. Alleen... door alle regelingen merk ik dat mensen met het minimuminkomen soms nog meer te besteden hebben dan de mensen die net 'genoeg' verdienen. Nou vallen wij net in die categorie, dus grote kans dat we daar dan ook weer ongunstig uitkomen. Daarnaast wil ik graag veel thuis kunnen zijn voor mijn kinderen, ik vind het juist dat er veel te veel 'gepromoot' wordt om je kinderen naar de kinderopvang te brengen. Misschien heel ouderwets gedacht maar ik heb dan liever wat minder inkomsten en dat ik er voor mijn kinderen kan zijn, dan dat ik iets meer verdien en mijn kinderen een aantal dagen per week, tegen betaling, over te laten aan de zorg van anderen.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.