Meer inkomsten? Nee, minder uitgeven!

augustus 02, 2016
Op weg naar financiële onafhankelijkheid is het natuurlijk belangrijk om een goed inkomen te genereren. Toch is het niet ons doel om veel inkomen te genereren, maar willen we onze weg naar financiële onafhankelijkheid vooral vinden door tevreden te zijn met minder. 

Minder uitgeven
Sinds ik gestart ben met bloggen en actief bezig ben met onze weg naar financiële onafhankelijkheid, koop ik vaker duurdere producten. Dat klinkt natuurlijk vreemd, maar het heeft te maken met een veranderde mindset. Zo kopen we veel minder producten, maar als we iets kopen gaan we vaker voor een duurzamer en kwalitatief beter product. We kijken daarbij wel of we het product eventueel tweedehands aan kunnen schaffen. Producten die we niet meer gebruiken of in de weg staan verkopen we of geven we aan de kringloop.

Minder trendgevoelig
Als er iets is waar je veel geld aan kan uitgeven is het aan trends. Wie in ons huis binnen stapt, zal het niet direct als een consuminderwoning bestempelen. We wonen in een grote, moderne woning, maar toch zijn we maar beperkt trendgevoelig. Bij onze aankopen kiezen we vaak voor neutrale kleuren en ook hierbij letten we weer op kwaliteit en duurzaamheid. Al laat ook ik mij nog wel eens verleiden tot een leuke hebbedingetje van bijvoorbeeld de A.ction. Waar ik voorheen met tassen vol de winkel verliet, is mijn zelfbeheersing veel groter geworden. De kwaliteit valt vaak tegen en ik vind het zonde om voor al die kleine hebbedingetjes toch weer veel geld uit te moeten geven.

Minder, minder, minder
Eigenlijk komt het er op neer dat bij alles wat wij voorheen deden, we tegenwoordig misschien wel genoegen nemen met de helft. We verbruiken minder energie, minder water, minder schoonmaakmiddelen, kopen minder producten en kopen vaker tweedehands. Dat klinkt voor sommigen misschien wel alsof we niet leven, maar het tegenovergestelde is waar. Doordat we minder geld uitgeven, houden we meer geld over om te besteden aan andere zaken. Zo geven we geld uit aan reizen, dagjes weg en overige uitjes. Daarbij letten we natuurlijk wel weer op het budget. Maar door onze minder,minder,minder houding  (nee, geen Geert W. aanhanger) , hebben we meer geld over, kunnen we extra aflossen en investeren en kan ik straks minder gaan werken als de kleine geboren is.  Dat is voor ons pure rijkdom!



11 opmerkingen:

  1. Dit was voor mij dé eye-opener, toen ik bijna een jaar geleden met besparen begon. Ik denk dat bij veel mensen de grootste winst te behalen is aan de uitgavenkant en niet aan de inkomstenkant. Het heeft bovendien als groot voordeel dat je zo ook veel minder geld nodig hebt om financieel onafhankelijk te worden. Even los van de winst voor het milieu natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies zoals wij het aangepakt hebben. Mijn hoofddoel van de consuminder-levensstijl is altijd geweest om minder te kunnen werken en minder stress te hebben in ons aller leven, dat is gelukt.
    Ondertussen is dat al tientallen jaren geleden. Nu zijn we (tegen de) zestig, kinderen zelfstandig en wij genieten. Hebben onszelf zelfs een e-bike gegund. Door aan de ene kant consuminderig te leven kunnen we ons aan de andere kant meer veroorloven, precies zoals jij aangeeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Consuminderen met WW, betekent dat ik duurzame dure dingen kan kopen. Dit jaar de extra isolatie onder mijn woonkamer en afgelopen week een puur A-merk buitenboordmotor.

    Ik bespaar momenteel op kleding, maar veel minder nodig, nu ik niet meer werk en andere soort kleding.
    Verder geef ik geld uit als water.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier precies hetzelfde, minder producten, maar gewoon de dingen die we nodig hebben. En dan hou je geld over, wij besteden dat ook vaak aan herinneringen (dagjes weg, weekendjes weg, vakanties) of investeren in bijv. de hypotheek zodat we steeds meer overhouden...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij doen het al heel lang met 1 loon (gewoon, net aan modaal) en dat voelt prima! Besparingen leveren ook een mindere belasting van het milieu op, want spaarzaam stoken, stroom en waterverbruik, tweedehands kopen of anders goed investeren in goede kwaliteit en er (heel) lang mee doen. We houden over voor aflossen en dus weer meer over voor een keer een midweekje weg in eigen land. Dat is onze vakantie en daar zijn we happy mee. Het geeft veel rust dat er 1 person thuis is, om alles te regelen wat er te regelen valt in een huishouding. Degene die werkt kan zich daarin storten en thuis lekker onder dompelen in rust. Voor ons een goede combi

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik koop ook bijna geen troep meer die ik toch niet ga gebruiken. Wanneer ik iets nieuws moet hebben omdat er iets stuk is, bijvoorbeeld wasdroger etc, dan ga ik ook voor de iets duurdere... Ik ben alleenstaand met 2 kids, ik heb een heel sober lijstje met vaste lasten, echt de basisdingen die je moet hebben. Ik heb geen dure abo's op loterijen/tijdschriften of dure sporten. Ik hou veel geld per maand over om te sparen voor vakanties, weekendjes weg etc. Daar haal ik mijn voldoening uit en niet uit weer een nieuwe bloempot of anders kleur kaarsje, dat boeit me niet meer....Bewust worden van wat echt belangrijk is voor mijn, ons, leven is het beste wat me is overkomen.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heel herkenbaar! voor onszelf ook weinig prullaria enz. t enige struikelblok qua spullen is t speelgoed hier ;) letterlijk en figuurlijk. ik vind het moeilijk om dingen weg te doen ;) en als gastouder kan ik ook niet opruimen waar onze kids niet meer mee spelen, want dan spelen de opvangkinderen er nog mee ;) maar we besparen zeker heel veel op andere dingen! eigen eten en drinken mee met dagjes uit (en heus wel iets lekkers kopen, al is t maar een ijsje, maar dan gewoon voor het lekkere!), bij lange autoritten ook eigen eten/drinken/snoep mee, idd niet meedoen met trends, dus geen nieuwe kussentjes op de bank elk jaar oid haha. maar gewoon inrichten zoals wij t mooi vinden en daar jaren mee doen :) zo ook met kleding ;) alleen de kinderen moeten elk jaar nieuw.. die groeien nu eenmaal ;) duurzaam heeft dan ook weinig zin, dus wel veel zeeman kleding en hm etc. ze kunnen het maar 1 seizoen aan, soms 2. wel geven we redelijk veel geld uit aan uitstapjes, maar dat zien we als investering in ons gezin en we kunnen ook genieten van een rustige dag thuis hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier wordt ik echt blij van, om te lezen! Het is zo goed dat mensen creatief worden als er bewust omgegaan wordt met geld! Dan is het helemaal niet zo dat je alles goedkoop moet, wij kopen ook juist duurder: maar minder & verkopen als het weg kan zodat het milieu minder belast wordt! Bij de Action kwam ik niet vaak, nu helemaal niet meer; is voor mij een consumeer-winkel omdat alles zo ontzettend bereikbaar is - en in veel gevallen niet nodig. Voor mij een valkuil om te vermijden dus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij proberen dat ook. Dat gaar met vallen en opstaan. Het lijkt of je van alles nodig hebt, dat blijkt dan achteraf helemaal niet nodig. Wij gaan komende maanden de uitdaging aan om van 1 Sal. Te leveren en het andere te sparen. Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Helemaal onze stijl! Ik bespaar maandelijks vele euro's, maar denk bewuster na wat ik uitgeef.
    we kiezen ervoor om nu 60% van ons loon uit te geven aan hypotheek (rente, aflossing en extra aflossingen) om na 4 jaar (nu nog 2 jaar) nog maar 13% van ons huidige loon aan hypotheek uit te geven. Tzt is het grootste gedeelte van de hypotheek afgelost. Daarna zullen we vast niet die 13% houden, maar een hoger percentage hanteren om de aflossing van de rest te realiseren, maar de kans is ook groot dat we minder gaan werken of een leuke reis of auto als spaardoelen hanteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als je het op de uitgavenkant niet doet, red je het ook niet met het verstevigen van de inkomsten. Goed bezig dus!

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.