Aflossen en doelen stellen

september 29, 2016

De R.abobank heeft het aflossen gemakkelijker en inzichtelijker gemaakt. Ik schreef hier al eerder over en was benieuwd of het ook werkelijk een stuk makkelijker is geworden. Aangezien we ondertussen al weer flink gespaard hebben en de rente zo bedroevend laag is, besloten we een redelijk grote aflossing van 10.000 euro op het aflossingsvrije deel van de hypotheek te doen. Dit zorgt er voor dat ons aflossingsvrije deel van de hypotheek zakt naar 20.000 euro. Onze doelstelling is om in december nog een eenmalige aflossing te doen, als alles mee zit hopen we een soortgelijk bedrag af te kunnen lossen, maar dat bekijken we eind december.

Aflossen volgend jaar nog haalbaar?
Vanaf volgend jaar zullen wij veel meer moeite moeten doen om extra af te lossen. De afgelopen anderhalf jaar hebben we op het salaris van mijn man geleefd en hebben we mijn salaris volledig gebruikt voor aflossing. Volgend jaar ga ik deeltijdontslag nemen. Ik ga van een WTF 1 naar WTF 0,6. Daarnaast zullen wij voor 3 dagen kinderopvang af moeten nemen. Mijn netto inkomsten zullen dus flink naar beneden gaan. Met uiteraard als gevolg dat er minder geld over is om af te lossen. Dat is iets wat wij beide best spannend vinden. We zullen nog steeds prima rond kunnen komen. Juist, omdat we in de afgelopen tijd onze maandlasten hebben verlaagd door het doen van extra aflossingen.

Plannen voor 2017
Onze woning zal volgend jaar voor het eerst volledig geschilderd moeten worden. We gaan dit niet zelf doen en besteden dit uit aan een vakman. De verwachting is dat het in totaal zo'n 4.000 euro gaat kosten. Een flinke smak geld, maar de tijd die wij moeten besteden om het zelf te doen hebben we er op dit moment niet voor over. Daarnaast kunnen wij de hoge delen van de woning ook niet bereiken en zouden we daar een steiger voor moeten huren. Door de lagere inkomsten voor 2017 en kosten voor onderhoud van de woning is het nog niet duidelijk hoeveel we extra af kunnen lossen. Mocht ik gebruik kunnen maken van de regeling uit het sociaal plan, kunnen we in ieder geval nog een leuke aflossing doen. Maar ook dat is maar weer afwachten.We gaan op dit moment geen concrete aflosplannen maken voor 2017. Zodra duidelijk wordt hoe onze vaste lasten zich verhouden tot onze inkomsten gaan we een aflosdoel voor 2017 stellen.

De huidige stand van onze hypotheek is te volgen op de menupagina Hypotheek.

You Might Also Like

12 reacties

  1. Wat goed zeg! Het einde komt in zicht voor wat betreft dit leningdeel.
    Ik snap dat jullie, als gevolg van de keuze om volgend jaar minder te gaan werken, het spannend vinden om het geld dan anders te besteden. Aan de andere kant: de maandlasten zijn nu al zo verlaagd dat dat ook kan. Misschien moet je het los laten dat zulke aflossingen er nu (even) niet met inzitten.

    Mocht je een goede schilder zoeken, dan weet ik er wel een voor jullie. Hij is erg gewild, dus beloven of hij tijd heeft kan ik niet. Vragen natuurijk wel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wil je mij even mailen? Het gaat over volgend jaar, dus misschien heeft hij nog een plekje :)

      Verwijderen
  2. Dat zijn mooie aflossingsstappen die jullie maken! En ik snap dat jullie het spannend vinden om minder af te kunnen lossen, een hypotheeklast is een serieus onderdeel van de financiële huishouding van de meesten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastisch om te zien hoe jullie aflossen! Volgend jaar zal dat best een beetje minder worden, maar daarvoor krijg je dan wel tijd terug en dat is ook fijn. Hoewel ik me heel goed kan voorstellen dat het niet fijn is om te stoppen met aflossen als je net zo lekker in de 'aflosstand' staat... Komt tijd, komt raad... ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wat gaat dat hard bij jullie! Misschien kunnen jullie een lager doel stellen voor 2017? Dan heb je minder druk er op en voelt het des te beter als je het doel wel haalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw wat hebben jullie al veel afgelost! En slim dat jullie het schilderen uitbesteden. Scheelt een hoop gedoe en die man/vrouw weet precies wat hij/zij doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weet je het zeker dat je alles gaat uitbesteden? Schilderen is niet de moeilijkste klus, je kan het makkelijk (een gedeelte) zelf doen. En het zou je waarschijnlijk zo'n €3000-3500 schelen die je mooi weer kan aflossen (of gebruiken als buffer). Is toch een serieuze hoeveelheid geld waar je nu heel lang voor moet werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klussen terwijl je een kind hebt is nog een stuk uitdagender dan daarvoor, dus ik snap de overweging om het uit te besteden.
    Daarnaast denk ik dat jullie nog een heel mooi salaris overhouden, dus zou het vast wel mogelijk moeten zijn om komend jaar nog af te lossen. Het voordeel van een kleine baby is dat je veel meer thuis bent, dus automatisch bespaart op drankjes/eten buiten de deur ;)
    Wij leven ook al jaren met ons gezin (5 pers) op 1 salaris en kunnen toch nog wat aflossen. Niet zulke bedragen als jullie de afgelopen jaren hebben gedaan, maar toch gestaag.
    Hoeveel zijn jullie maandlasten gedaald door al dat aflossen? Vast een bedrag om trots op te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je schreef idd al eerder dat de rabobank aflossen makkelijker had gemaakt. Op basis daarvan heb ik gekeken maar kan de functie niet vinden. Ik gebruik overigens alleen de app, niet via een website.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een geweldig bedrag om zo ineens af te lossen zeg! En ook heel leuk dat dat bij elkaar is gespaard door op 1 salaris te leven. Dat maakt het voor volgend jaar toch eigenlijk een stukje minder spannend lijkt me. Als jullie het nu op 1 salaris kunnen doen, kan het volgend jaar ook toch? Zoveel kost zo'n kindje (zeker in het begin) nog niet (als je je niet laat leiden door al die lijstjes van dingen die je "beslist moet kopen". :-)
    Ben ook heel benieuwd hoeveel je maandbedrag nu naar beneden gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik val zomaar binnen, wellicht heb je er over geschreven. Ik vroeg me af waarom je geen gebruik maakt van ouderschapsverlof. Je houdt dan je oorspronkelijk aantal uren. (bij een beperkt aantal werkgevers wordt je ook deels doorbetaald). Ik kreeg ook met het vervallen van mijn functie te maken en had een aantal uren ouderschapsverlof. Dit heb ik stop gezet een periode voor ik uit dienst ging. Mijn afkoopsom en WW werd vervolgens op mijn volledig aantal uren gebaseerd.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten