Bloggen en privacy

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - september 16, 2016

Bij het schrijven van de berichten op mijn blog ben ik mij altijd bewust dat wat ik schrijf online gaat en dus door iedereen gelezen kan worden. Ik blog 'anoniem', maar de personen die mij kennen zullen mij feilloos uit mijn berichten kunnen halen. En dat is wel eens lastig.

Financiën
Praten over de financiën is steeds algemener geaccepteerd. Toch is het open doen van jouw complete kasboek voor heel de wereld best een dingetje. Waar trek je de grens? Onze openstaande hypotheek kan je bekijken op onze blog, evenals onze investeringen in crowdfunding. Ook schrijf ik regelmatig over onze inkomsten, uitgaven en spaargeld. Eigenlijk kan je door goed te lezen vrijwel ons complete kasboek van mijn blog halen. Doordat onze namen niet direct aan in10jaarfo gekoppeld zijn, voel ik mij een stukje vrijer om open te schrijven over de financiën. Toch kan een handige computernerd vrij gemakkelijk ons ip-adres achterhalen, waarbij je dus ook weer gemakkelijk ons huisadres kan vinden.

Privacy
Een beetje opletten met wat je wel en niet online deelt is dus wel belangrijk. Privé vind ik dat nog niet eens zo erg, maar we hebben beide ook een baan. Zeker in mijn baan is het niet prettig als informatie met betrekking tot bijvoorbeeld mijn huisadres online zou komen te staan. Daarnaast schrijf ik ook wel eens over de huidige reorganisatie op mijn werk. Ook bij dat stukje bedenk ik mij altijd goed wat ik er wel of niet over schrijf. Ik weet immers niet wie er van onze organisatie meelezen op mijn blog. Informatie met betrekking tot de financien vind ik niet erg om te delen i.c.m. mijn werk.

Herkenning
Er is tot op heden nog nooit iemand geweest die mij heeft aangesproken op mijn blog. Ik vertel bewust niemand over mijn blog, als bekenden meelezen is het prima, maar op dit moment heb ik er nog geen behoefte aan om deze informatie vanuit mijzelf aan bekenden te delen. Komen ze er onverwachts toch op terecht en lezen ze misschien al geruime tijd mee; geen probleem natuurlijk!

Waar leg jij de grens t.a.v. privacy en bloggen?

  • Share:

You Might Also Like

11 reacties

  1. Ja, het is een lastig dilemma, wat vertel je wel en wat niet...schrijven over werk zou ik helemaal niet doen(wat je geschreven hebt zelfs verwijderen) Bazen maken rare bokkesprongen als ze "iets" zoeken om mensen te ontslaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net als jij houd ik er rekening mee. Ik schrijf dus niet over alles in mijn leven.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Steeds meer mensen kennen mijn blog. Door een foutje deden ex-collega's een blik. Maar dat was in de laatste week dat ik werkte. Ik kreeg geen vervelende ervaringen eerder respect. Ik ging twitteren en er meldde een familielid zich aan. Ik heb het verteld dat ik achter het blog zat. Ik heb geen vervelende ervaringen hierdoor gekregen. Gerhard ken ik persoonlijk en enkele blogschrijvers. Heel prettig allemaal. Ik ben wat opener geworden over mijn omgeving, maar nog niet direct.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik begrijp heel goed wat je bedoelt, zelf zou ik nooit en te nimmer een blog beginnen.

    Ik heb wel bewondering voor die gene die het wel aandurven om hun priveleven zo op internet te durven delen.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind dat inderdaad ook heel lastig. Ik ben ook redelijk makkelijk te achterhalen. Ik probeer dan ook niet teveel details te delen, maar soms ontkom je er niet aan. Het blijft een lastig dilemma vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik post anoniem, want het maakt niet uit of je je Jantje of Marietje noemt. Zelf heb ik te weinig kruit om een blog te onderhouden en als je om je heen kijkt zie je ook de frequentie bij menige blogger teruglopen. Er komen wel weer nieuwe bij, maar op een gegeven moment ben je leeg lijkt me en dan loop je het risico van alles te gaan verzinnen waar je dan eigenlijk niet meer achter staat. Je proeft ook een sociale controle onder de bloggers als je diverse blogs leest. Het is een vast groepje die veelal dezelfde belangen hebben, maar een ieder lost het op zijn eigen manier op. Dat geeft wel eens weerstand en weerstand is er om doorbroken te worden. Over het algemeen heb je interessante onderwerpen die ik graag lees, ik heb er de kracht niet voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het al moeilijk om te reageren soms. Ook uit reacties kunnen mensen me herkennen en daarom ben ik voorzichtig. Ik lees graag al jullie blogs maar zou mezelf nooit op die manier blootgeven. Heb zelfs geen FB.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vreemd genoeg geven veel consuminder bloggers hun privacy compleet te grabbel voor enkele euros. Click programma's houden alles wat je doet op je computer bij en vragen nog veel extra info.

    Eentje was onlangs in het nieuws omdat die "gehacked" was als je daar al van kon spreken, de achterdeur stond gewoon wagenwijd open: http://webwereld.nl/security/94370-clickfarm-laat-plain-text-staldeur-openstaan

    Ik denk niet dat het bij andere soortgelijke bedrijven beter zal zijn wat dat staat zelden hoog op de prioriteiten lijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het knap als mensen een blog bijhouden, zelf houd ik me verre ervan.
    Reageer anoniem maar wel beschaafd en ga een ander niet bekritiseren omdat hij of zij iets kenbaar wil maken.
    Petje af voor bloggers!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik blog ook anoniem. Daar gebruik ik een eigen domeinnaam voor en daardoor is misschien nog sneller mijn adres te achterhalen dan wanneer ik via blogspot of wordpress zou bloggen. Daarom hou ik ook rekening met wat ik online zet. Als je goed leest en kijkt kunnen bekenden mij herkennen. Daar ben ik me heel erg bewust van en daarom blog ik niet over mijn financiën. Ik heb veel respect voor bloggers die wel over financiële zaken bloggen en die blogposts lees ik ook graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb erover gedacht om een blog te beginnen. Een van de redenen om dit niet te doen had te maken met privacy en dan met name van mijn gezinsleden.

    BeantwoordenVerwijderen