Je eigen financiele pad maken

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - september 11, 2016

Iedereen heeft een eigen financiële stijl. De een is behouden, de ander speculatief en weer een ander vindt geld helemaal niet interessant. We zijn geneigd om mensen snel in hokjes te plaatsen. Een vrek, big spender, mustachian, geldwolf, consuminderaar; allemaal termen die je regelmatig op blogs, fora en in artikelen voorbij ziet komen. Ik merk dat ik ook vaak zoek naar een hokje waar ik in pas, maar tot op heden heb ik die niet gevonden. En ik vermoed dat ik dat hokje ook nooit ga vinden. Om de hele simpele reden dat ik in al die begrippen wel een heel klein beetje kan vinden. En al die kleine beetjes samen geven mij mijn financiële stijl.

Ons financiële pad
Wij bewandelen ons financiele pad door 1 einddoel te stellen. Die mag duidelijk zijn. Maar de weg er naar toe hebben wij redelijk open gehouden. We bekijken per maand welke mogelijkheden we hebben en beslissen op dat moment of we gaan sparen, investeren of aflossen. Of misschien ons geld wel gewoon uitgeven aan iets noodzakelijks of iets leuks. We maken geen berekeningen over hoe wij ons doel gaan behalen, maar weten wel wat noodzakelijk is om ons pad te bewandelen. Dat doen we dus door genoegen te nemen met minder, maar wel door ook te genieten door af en toe onszelf ook wat luxe te gunnen. Zo vind je een hoop tweedehands in ons huis, maar stellen we wel eisen aan onze tweedehands aankopen. We gaan niet standaard voor het goedkoopste, maar proberen voor kwaliteit te gaan. Door bewust uit te geven, bewust met het milieu om te gaan en niet zomaar alles te vervangen, hebben we de mogelijkheid om te sparen. Daarbij werken we beide om voor een goed inkomen te zorgen, maar doe ik ook een stapje terug in mijn werk als onze dochter geboren is. De extra tijd die wij aan haar kunnen besteden weegt namelijk gemakkelijk op tegen de lagere inkomsten die wij straks zullen gaan ontvangen. En ook als onze dochter geboren is, zullen wij door blijven gaan met aflossen, investeren en sparen. Alleen dan een tandje lager, maar nog steeds met hetzelfde doel.

Onbegrip/balans
De lezers op in10jaarfo identificeren zich soms wel aan een bepaalde doelgroep. En daardoor is er soms ook onbegrip voor keuzes die ik maak. Het past dan namelijk niet in het plaatje wat zij voor ogen hebben. Ik doe namelijk wel eens een ondoordachte uitgave, koop soms een product puur voor de luxe en gun mijzelf of ons ook wel eens een vakantie of weekendje weg. Terwijl we dat geld natuurlijk ook uit zouden kunnen sparen en weer kunnen investeren in een belegging, crowdfunding of aflossing op de hypotheek. Kritiek vind ik niet erg, het laat mij ook weer even goed kijken naar de keuze die ik heb gemaakt. Onbegrip vind ik lastiger; kijk je dan wel naar het complete plaatje? Voor ons is is de weg heel belangrijk, waarbij balans wel centraal staat. Wij willen niet extreem besparen, consuminderen, bezuinigen om maar zo snel mogelijk ons financiële doel te behalen. We hebben ons doel heel duidelijk voor ogen, maar geven ook een beetje ruimte voor af en toe (een kleine) financiële uitspatting. Alleen maar toewerken naar een financieel onafhankelijk leven is leuk, maar je leeft nu natuurlijk ook!

Meelezen op verschillende forums
Mijn financiële pad ontdek ik vooral door veel te lezen. Naast het lezen van blogs, artikelen en boeken lees ik ook regelmatig mee op een aantal topics. Niet alles ligt direct in de lijn die ik zou volgen op mijn financiele pad, maar ik verbreed op deze manier wel mijn kennis t.a.v. de financiën en verschillende levensstijlen. En door dat vele lezen verandert mijn financiële pad dus ook nog wel eens. Mijn leeslijst staat links op de pagina, maar de topics die ik regelmatig lees, heb ik eigenlijk nergens staan. Daarom een klein beetje inspiratie voor jullie.


Hoe verloopt jouw financiële pad? Is deze al uitgestippeld of bekijk je het per moment? Lees jij ook mee op verschillende fora?

  • Share:

You Might Also Like

11 reacties

  1. Sinds 2008 hebben wij het roer omgegooid van big spenders naar consuminderen.. maar wel op een leuke leefbare manier.
    Zo kunnen we goed letten op de uitgave maar ook weer makkelijk iets kopen als het nodig is of als een van de kinderen krab zitten dan springen we ook bij..

    Als we zelf iets nodig hebben zal ik het ook niet bij de eerste gelegenheid kopen maar wel eerst even mijn sprieten uit zetten om te zien of het goedkoper kan en zo niet, waar het product het goedkoopste is..
    Geen idee bij welke groep we horen maar het gaat prima zo ;-)

    Ja ik lees ook mee op verschillende forums

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit er ook tussenin qua soort. Voor mijn gevoel zit ik in de balans-bewust-financieel plannen hoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een kwestie van balans! Voor mij was dat eerst een paar jaar héél strak budgetteren. Sinds mijn huis niet meer onder water staat vanwege versnelde aflossingen, is er meer ruimte voor leuke uitjes en - af en toe - "silly spends"

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan mij goed vinden in de term van mom4life, een bewust financieel mens/gezin zijn we. Dat betekend dat we al veel aflosten, maar ook dat er soms "zomaar" een vakantie word geboekt, als dat kan. We sparen, maar als we voor ons een fijn doel hebben voor dat geld, mag het ook "op". Tot nu toe was dat voornamelijk aan aflossingen, waardoor we weer meer kunnen sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een mooi geschreven blog! Mijn complimenten! Ik denk, net als in de reacties hierboven al aangegeven, dat het om de balans gaat. Een balans tussen besparen/consuminderen en genieten van het leven. Hierbij horen, net als Mom4Life al zegt, ook in ons geval bewuste financiële keuzes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een goed verhaal! Helemaal mee eens inderdaad. En het past ook heel mooi bij mijn blog van vandaag trouwens, die balans die je zoekt.
    Ook wij zoeken ons eigen pad, en inderdaad weer net anders dan jullie dat doen. Ik vind het mooi dat het allemaal naast elkaar kan bestaan en we elkaar op die manier kunnen inspireren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het gaat ons ook om de balans. Af en toe iets extra's moet kunnen. Maar wij vinden spaarzaam leven geen opgave, maar vooral leuk en bevredigend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien de vele links laten openen in een nieuwe pagina? Ik heb de Viva topic gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip, ik heb het vinkje gevonden waardoor hij de links nu in een ander tabblad opent. :)

      Verwijderen
  9. Wij hebben een duidelijk financieel pad voor ogen. Wij volgen de Dave Ramsey plan als ons finaciele pad. En door die focus op 1 stap tegelijk gaan we best snel. Zo is onze aflossingsvrije hypotheek na 3 jaar afbetaald dit jaar. Dan gaan we naar de volgende stap aanvullend pensioen en studie van onze zoon betalen.

    Daarnaast budgeteer ik en heb ik allerlei "potjes" voor onvoorziene/voorziene uitgaven (zorgkosten, auto, vakantie etc.) Elke euro heeft een plan en dat geeft voor ons veel rust.

    Ons stappenplan ziet er als volgt uit.

    Stap 1 1000 E sparen = gedaan
    Stap 2 Afbetalen schulden naast hypotheek (Wij doen ons aflossingsvrije hypotheek hier a 90600 E ivm dat het anders niet wordt afbetaald) = gedaan in dec 2016
    Stap 3 3-6 maanden buffer= gedaan
    Stap 4 15% inkomen investeren pensioen (aanvullend pensioen gaan wij doen op 1 jan 2017 nu al bezig met beleggingsaccount uitzoeken)
    Stap 5 Studie kinderen (doen we al, we sparen de kinderbijslag en gaan dat investeren vanaf 1 jan 2017
    Stap 6 Huis afbetalen (wij hebben nu 50% afbetaald in stap 2 dus dit hopen we in 2020 afbetaald te hebben.
    Stap 7 bouw vermogen op en geef ook weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zit in het kamp "nog zoekende", maar ik ben best zuinig. Enerzijds denk ik best goed na over de stappen die ik zet op financieel gebied (soms een beetje teveel misschien), maar mijn leven zit nu in een fase waarin nog veel aan het veranderen is. Ik zoek niet de frustratie of starheid van vasthouden aan een vooropgesteld stappenplan. Op dit moment volg ik opnieuw een opleiding. Dat had ik een jaar geleden niet gedacht en heeft natuurlijk ook financieel de nodige gevolgen. Die gevolgen blijken dan weer heel anders uit te pakken dan ik zelfs een maand geleden had gedacht.
    Wij hebben een huurhuis en ik investeer elke maand iets voor "later" en zet geld opzij als buffer/appeltje-voor-de-dorst. Of en wanneer er kinderen en een koophuis hangt o.a. weer van mijn opleiding en baan af. En intussen probeer ik in elke fase de beste keuze te maken met het oog op "ooit", hopende dat we ons leven zo kunnen vormgeven dat we met heel-erg-parttime toekunnen allebei.

    BeantwoordenVerwijderen