Krapitalist; zorg ook voor eigen vermogen!

september 09, 2016

Aflossen op de hypotheek staat op mijn blog centraal. In 10 jaar tijd willen wij af van onze volledige hypotheek. Toch zit er ook een keerzijde aan het aflossen, waarbij het van belang is om er van op de hoogte te zijn.

Krapitaal
Als je gaat aflossen op de hypotheek creëer je in principe overwaarde op je woning, mits je woning niet onder water staat. Door af te lossen verlaag je bovendien ook nog eens je maandlasten. Een mooie investering. Met hoe minder je rond kan komen, hoe minder inkomen je ook nodig hebt. Toch zit er ook een grote keerzijde aan. Als je immers je kapitaal in stenen hebt zitten, kan je ook een krapitalist worden. Erica Verdegaal schreef er over in haar persoonlijke column in het Financieel Dagblad.

Ze schrijft:
Een flinke groep senioren lijkt er juist van te balen dat hun vermogen in stenen zit. Dat komt omdat ze krapitalisten zijn: ze zijn steenrijk, maar toch arm, want al hun vermogen zit muurvast in hun huis.
 Risico spreiden
Als ik bovenstaande lees, vind ik het ook een klein beetje dom. Je kan immers zelf ook bedenken dat het verstandig is om niet op 1 paard te wedden. Risicospreiding is altijd belangrijk. Ook( of misschien wel juist) als het gaat om de financiën. Ons belangrijkste financiële doel is om onze hypotheek af te lossen, maar daarnaast zijn wij ons ook bewust van de risico's die het met zich mee brengt om alleen maar af te lossen. We hebben daarom ook een ruime buffer, investeren in crowdfunding en werken beide, zodat bij eventuele werkeloosheid, er een inkomen blijft. En krapitalisten willen wij absoluut niet worden, hoe verleidelijk het ook is om toch nog een extra aflossing te doen in de hypotheek. Het hebben van direct beschikbaar vermogen is ook belangrijk. Soms voor luxe, maar vooral om onvoorziene uitgaven of een inkomensterugval mee op te kunnen vangen, zonder direct in de problemen te komen. 

Hoe zorg jij voor voldoende risicospreiding als het aankomt op de financiën?

You Might Also Like

14 reacties

  1. Haha, dat is toevallig precies het advies dat ik onlangs aan mijn ouders gaf! Stop nou maar met aflossen op dat huis en zorg voor een fijne buffer voor leuke dingen en onverwachte gebeurtenissen. Ze willen er allebei tot hun dood blijven wonen, dus van het geld dat ze er nu nog in stoppen zien ze nooit meer iets terug.

    Ik verdeel het geld dat ik over heb over aflossen, sparen en beleggen. Mijn spaargeld heeft als enige functie dat ik er meteen bij kan, want het levert natuurlijk niks meer op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een tijdje heel fanatiek afgelost, omdat prioriteit numero uno echt lagere maandlasten was. Daarna ben ik idd ook overgegaan op eerst een goede buffer bij elkaar sparen. Je wilt niet in de problemen komen omdat je de eerste klappen niet op kunt vangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat gesprek voerde ik pas ook met mijn vader. Hoever moet je eigenlijk aflossen? Aan de ene kant is het heel fijn om geen schulden meer te hebben, maar als je niet verhuisd op een zeker moment, heb je er niets aan. Op dit moment in ons leven is aflossen verreweg het verstandigst. Op een gegeven moment slaat de balans waarschijnlijk om naar meer sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Iedereen heeft daarin gelijk natuurlijk.
    De groep 70-ers die altijd op dezelfde plek zijn blijven wonen hebben 30 jaar geleden gewoon een annuitaire of lineaire hypotheek afgesloten (die rare producten waren er toen nog niet), rentes meegemaakt van 10% dus die kun je niet zoveel verwijten dat ze een huis vrij hebben na 30 jaar en wellicht geen of weinig pensioen krijgen en ook gewoon tijdens hun werkzame leven niet veel verdienden, ze hoefden geen(of minder) geld opzij te zetten voor studerende kinderen want er was studiefinanciering.

    Wat hadden ze anders moeten doen?

    Je kunt gewoonweg hun situatie niet vergelijken met die van "ons" en is het dus een beetje populistisch om hun situatie te projecteren op de huidige generatie.





    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als de nood aan de man is, verkoop je je huis.....al moet je onder "marktwaarde" gaan zittem wat natuurlijk eem relatief begrip is....

    Wij lossen af, annuiteiten. Met 50 en 53 jr zijn we hypotheekvrij. Miss zelfs eerder want we lossen af en toe ook wat extra af.
    We hebben geluk dat de hypotheek heel gemiddeld is, zelfs goedkoper dan een redelijke huurwoning.
    Nog 12 jaar. Dan van niemand meer afhankelijk. En de maandlasten zijn te overzien. Werken tot 70 is dan hopelijk niet nodig.
    Gr N

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wij hebben een annuitaire hypotheek sinds februari. we willen eerst nog bepaalde dingen aan het huis doen en dan kijken hoeveel spaargeld er overblijft en daarna pas gaan nadenken over extra aflossen. om eraan te wennen zet ik wel elke maand 100 euro op een aparte spaarrekening wat bedoeld is om mee af te lossen (studieschuld of hypotheek.. hypotheek aflossen is voordeliger aangezien we 0,15% rente hebben op de studieschuld of zoiets :p bizar weinig) maar eerst man overtuigen dat we dat geld kunnen missen door het op een aparte spaarrekening te zetten wat ik buiten ons excelschema hou met overzicht van spaargeld, zodat we het niet meetellen bij ons vermogen ;) zo missen we het ook niet als we het idd gebruiken om af te lossen ;) (tja soms moet je jezelf voor de gek houden... :p ) maar we zijn nu dus nog niet bezig met aflossen. ook omdat je bij annuitaire hypotheek elke maand al sowieso aflost

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb een annuitaire hypotheek en los elk jaar 10% extra af, nog 5 jaar te gaan, dan ben ik hypotheek vrij, en ben van plan die 10% plus hypotheek bedrag te sparen. Ik spaar nu ook, maar dat kan dan wel omhoog. Ik wil stoppen met Full time werk wanneer ik 60 ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben iets afgelost om zo bij ook wat slechte verkoop geen schulden te hebben. Maar in onze situatie hebben we niets aan een schuldenvrij huis. Want als je daar blijft wonen tot je of naar verpleeghuis moet of tot overlijden heb je weinig meer aan het geld wat dan vrij komt. Als je kinderen hebt is het voor hun een leuk bedrag om te erven, maar zonder kinderen snap ik niet zo goed om huis geheel af te lossen. Ik zou dan altijd restschuld laten staan en daar leuke dingen mee doen. Wij wonen nu voor ca 200 euro per maand (rente van de aflossingsvrije hypotheek) en zien dat als huur. En als je wat overkomt, kan ook op relatief jonge leeftijd, dan heb je tegenwoordig zeker als je fysiek gehandicapt raakt, heel veel geld nodig. Woningaanpassingen, evt auto/bus voor rolstoel en andere kleinere kosten worden niet meer vergoed. Dan ben je zo 50.000/60.000 euro aan kwijt. Bovendien betaal je als je zorg hebt behoorlijke eigen bijdragen. Ik zou dus altijd voorzichtig zijn met veel aflossen en hoe hoog je buffer moet zijn is heel persoonlijk, maar het valt wel op dat mensen 'weinig' aan fysieke handicap krijgen nav spierziekte/MS/reuma etc denken en enkel denken dat je op je 80e een rollator nodig zou kunnen hebben.
    Aan de andere kant kun je ook niet met alle doemscenario's rekening houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Afgelopen jaar ging mijn man met pensioen en op dat moment hadden we precies de hypotheek afgelost. Van zijn AOW en pensioen kunnen we goed rondkomen. We hebben nu nieuwe kozijnen nodig in het hele huis en kozen voor kunststof. Dat kunnen we net van ons spaargeld betalen, maar dan is alles op. Omdat we een grote overwaarde hebben op ons huis kiezen we voor een krediet hypotheek, waarover we alleen rente betalen. We hopen dat dit de verstandigste keus is, houden dan ons spaargeld achter de hand, en de rente is erg laag. Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ligt ook aan je toekomstplannen. Ik voorzie dat ik bij FO / pensioen veel meer ga reizen en ga verhuizen naar een appartementje. Bij de verkoop van het huis komt er dan een aanzienlijke hoeveelheid vermogen vrij. Vermogen dat nu in het huis zit maar waar ik geen VRH over betaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Natuurlijk moet je zorgen voor een buffer. Maar geheel aflossen is natuurlijk niet voor "niets"! Je hebt dan namelijk minimale woonlasten waardoor je weer meer geld overhoudt van je pensioen voor die leuke dingen !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn idee is nu hard aflossen en alleen een minimale buffer aanhouden. Zodat later er veel meer geld beschikbaar is om extra van te sparen en te genieten. Hypotheekvrij zijn we pas als ik 59 ben, maar ik hoop door nu af te lossen dat we eerder van bepaalde hypotheekdelen af zijn. (We hebben er 3)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog een toevoeging. Wat wij doen is elk jaar een 'financiële focus' hebben. We stellen een jaarbudget op en kijken waarop we gaan besparen, hoeveel spaargeld er vermoedelijk zal zijn. Dan bepalen we waarop we de focus leggen. Dit jaar was het de aflossingsvrije hypotheek zoveel mogelijk aflossen. Volgend jaar voornamelijk sparen voor keuken/auto, en minder aflossen. En in 2018 kan het weer iets anders zijn.

      Verwijderen
  13. Als de krapitalisten niet kunnen rondkomen omdat ze, behalve een afgelost huis, niets hebben, dan begrijp ik niet hoe ze wel zouden kunnen rondkomen met een niet afgelost huis?
    Ja, dan hadden ze -misschien- spaargeld, maar ook een maandelijkse hypotheeklast. Kortom, ze moeten gewoon gaan sparen ipv uitgeven. En een heel leuk leven maken met alle kleine dingen die je hebt. Op dit moment heeft iedereen gratis Turkije/Griekenland in de eigen tuin, zonder vliegreis en bijkomende kosten. Ik spaar en geniet.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten