Overdaad aan babyspullen; Wat heb je echt nodig?

september 30, 2016

Cadeautjes en aanschaf spullen
Met een baby op komst begint ons huis al veel voller te raken met spullen. Nu voel ik mij prettig bij een strak en opgeruimd huis en probeer ik alleen het meest noodzakelijke in huis te halen. Toch ben ik er al achter dat het niet helemaal  zo werkt met een baby op komst. Visite heeft de neiging om standaard met cadeautjes aan te komen. Ontzettend lief natuurlijk, maar na het 20e rompertje in maat 56 en de 7e badcape heb je toch een sterk gevoel van overdaad. Zo werd ik op mijn werk verrast met een enorme kraammand waar alle collega's wat in hadden gedaan. Een mand met een stuk of 50 cadeautjes. Vervolgens hadden mijn vriendinnen en familie ook nog een babyshower georganiseerd. Nogmaals; ontzettend lief dat zoveel mensen de moeite hebben genomen om ons in het zonnetje te zetten. Maar het samen zijn, lekker eten en gezellig kletsen was voor mij ook echt al meer dan voldoende geweest. En nu hebben wij, ondanks dat de baby er nog niet eens is, al heel veel spullen in huis.

Uitzetlijst
 Als ik het internet moet geloven heb je ook heel veel spullen nodig voor een baby. Het internet staat vol met uitzetlijstjes. Die neem ik met een korreltje zout. Aangezien ik denk dat een baby helemaal niet extreem veel nodig heeft. Als ik de uitzetlijstjes moet geloven moet ik toch zeker wel 3.000 euro gaan uitgeven voor alle babyspullen. Gelukkig kan je met een beetje verstandig nadenken een prachtige babyuitzet bij elkaar sprokkelen voor helemaal nop of een paar euro.

Onze uitgaven
We hebben ondertussen toch best wel wat uitgegeven, maar dan hebben we het ook maar over een paar honderd euro in plaats van een paar duizend euro. We kiezen vaak voor bepaalde merkproducten, maar kopen ook een heleboel spullen tweedehands. Lang leve marktplaats. Het grappige is dat velen het nog steeds niet van ons verwachten als ik aangeef dat de kinderwagen tweedehands is en dus geen 1000 euro heeft gekost maar 150 euro. Voor die 150 euro hebben we een prachtige B.ugaboo Cameleon 2 die voor 1 kindje is gebruikt en in bijna perfecte staat is.  Daar hebben wij geen 1.000 euro voor over. Ondanks dat we dat best zouden kunnen betalen. Dat zijn de keuzes die wij maken, waardoor we meer geld over houden om te sparen en af te lossen. Al hebben we heus wel een veel te duur, maar o zo leuk eerste kledingsetje voor onze dochter gekocht. Gewoon, omdat het wel kan.... Het besparen en consuminderen moet natuurlijk wel leuk blijven. Veel tweedehands, maar sommige dingen worden ook gewoon nieuw gekocht. En bij heel veel dingen vragen we ons af; hebben we dit echt nodig, hoe lang hebben we het nodig en kunnen we het eventueel tijdelijk van iemand lenen?

Komend weekend gaan wij de babykamer helemaal afmaken, maandag of dinsdag zal ik een blogje online plaatsen met de foto's van de babykamer en babyuitzet. De laatste loodjes gaan nu echt beginnen... :)

Hoeveel gaven jullie uit aan de babyuitzet en wat kan er volgens jou echt niet ontbreken in onze babyuitzet?

You Might Also Like

16 reacties

  1. Ik had het bedje en de commode waar ik als kind gebruik van maakte. Dus we hadden nauwelijks kosten eigenlijk. En dat is ook echt niet nodig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, wacht maar tot de kraamvisite losbarst ;)
    Wij hebben nu ons vierde kindje gekregen, met bijbehorende berg cadeau's: je ontkomt er echt niet aan. Ik hou de dingen die ik echt leuk of handig vind, en de rest geef ik weer door (genoeg babyfeestjes in de omgeving), of doneer ik aan stichting babyspullen (kleding/spullen pakketten voor minima met baby op komst).
    ik koop de dingen die we echt nodig hebben soms tweedehands (kinderwagen/meubels) en soms nieuw (draagzak/maxi cosi). Het meeste geld bespaar je door iets pas te kopen wanneer je het nodig hebt, in plaats van ruim van te voren als je nog helemaal niet kunt inschatten óf je het wel nodig hebt.
    Spannende tijd voor je! Fijne zwangerschap nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelf hebben wij geen kinderen, maar als ik zie bij familie hoeveel spullen zij hebben.. Het is bijna op het belachelijke af.

    Wij geven dan ook vaak duurzame houten cadeautjes. Als de ene er klaar mee is, kan het makkelijk nog naar een ander. Goed voor het milieu en iedereen blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij kochten ook veel tweedehands, helemaal prima. En dingen die je echt nodig hebt? Een bedje.. En wat kleding, verder merk je vanzelf wat je nodig hebt, want de winkels zijn ook nog open als de baby geboren is ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nu ik tante word, merk ik wel hoe leuk het is om iets te kopen. Maar als ik nu moeder zou worden zou ik de omgeving wel afremmen denk ik. Ik hou ook niet van een huis vol. En niet van weggooien van iets wat misschien 1x gebruikt is.

    Het lijkt me helemaal niet gek als je je omgeving inseint dat cadeau's leuk zijn, maar dat je bijv liever een bon krijgt van een winkel in de buurt waar je graag komt, of een bijdrage voor iets wat je (later) echt nodig hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. tja, de babyindustrie is de natte droom voor elke ondernemer: veel mensen willen een kadootje geven, en iedereen wil het allerbeste voor de kleine spruit.
    Het gevolg is inderdaad een enorme overdaad. Tegenwoordig geef ik vaak niets aan de baby, maar aan de ouders, zoals iets in bad voor de moeder en een bierpakket voor de vader.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoals GIT als zegt hierboven, het is een totaal overtrokken industrie die inspeelt op de volwassenen (kind heeft zelf toch niks door). Kortom, je moet doen wat voor jezelf werkt (en dat vind je alleen uit door het te proberen). Aangezien wij redelijk nuchter zijn en intussen aardig hebben geleerd niet veel van andere aan te trekken waren/zijn onze kosten voor de kleine redelijk beperkt (met uitzondering van dagopvang).
    Overigens is het enige wat wel super praktisch is een flinke stapel doeken/hydrofiel luiers. Die kun je bijna niet genoeg hebben aangezien je ze voor van alles en nog wat kunt gebruiken (je wilt ten slotte ook niet elke dag wassen).
    Succes met de baby kamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik heb echt geen idee meer wat we allemaal hebben uitgegeven. We hebben best wat kado gekregen. Zo hebben we de kinderwagen en de kinderkamer kado gekregen. Dat zijn toch wel de grootste uitgaven.
    En dat soort lijstjes op internet: Die zijn in 9 van de 10 gevallen gemaakt door de prénatals etc, van deze wereld..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Maak een lijstje en zet de link op je geboortekaartje :) Scheelt enorm. Je kan ook cadeaubonnen van een bepaalde winkel vragen om daar bijvoorbeeld iets groots van te kopen wat je pas later nodig hebt. babyfoon,kinderstoel of....
    Wat mij betreft kan je niet genoeg hydrofiele luiers hebben, die gebruik je voor van alles. En met name de XL versie gebruik ik nog steeds bij hoofdeindes bed of om af te drogen. Ideaal.

    Cadeautjes die ik kreeg en echt niet nodig had, bewaarde ik en gaf ik later zelf weer cadeau aan anderen bij babyshowers or kraammanden. Scheelde een jaar lang veel in de cadeaus. :) Succes! Wanneer komt de baby ongeveer?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het enige dat ik echt heel handig vond, waren inderdaad de bovengenoemde hydrofiel-luiers. Wij gebruiken ze nog steeds voor van alles en nog wat. En verder... Zeker als je borstvoeding geeft (wat natuurlijk niet iedereen gegeven is), heb je aan het begin echt niet veel kosten.
    Soms vragen mensen wel eens wat je wil hebben. Boeken om voor te lezen als ze ouder zijn, vond ik leuk om te vragen. Daar zijn we nog steeds blij mee. En rompertjes voor als ze wat ouder zijn. Probleem met kleding krijgen is dat er heel vaak dingen tussen zitten die je zelf nooit je kind aan wil trekken, maar toch doet omdat je het nu eenmaal gekregen hebt.
    Mom4Life schreef pas dat ze het liefst een maaltijd cadeau doet. Dat vind ik echt een supercadeau: zodat je zelf een avondje niet hoeft te kopen. Dat is natuurlijk lastig om te vragen, maar misschien dat iemand het leest :-)

    En cadeaus doorgeven, zoals hierboven gezegd wordt, dat heb ik ook vaak gedaan. Sommige mensen worden wel heel blij van dingen waar wij niets mee konden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben ook veel tweedehands (box, wipper, autostoeltje, kleertjes etc). Onmisbaar hier: de geweven draagdoek! Oja, en kraamkost vragen aan bezoek. Heel fijn om een avond niet te hoeven koken met een pasgeboren baby.
    Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Toen mijn kinderen geboren werden hadden we nog geen mp en zelf al helemaal geen pc ;-)
    Dus tweedehands kopen was al een stuk moeilijker, je had wel een krantje waar 2dehands spul werd aangeboden maar daar deden we toen nog niet aan.

    Voor beide kids hadden we een splinter nieuwe kamer bij een dure baby winkel vandaan en tja we hadden toen nog niks met consuminderen (hadden we dat nou maar al wel gehad)

    Wat ik persoonlijk eigenlijk nooit gebruikt heb is de commode.. die ging echt splinter nieuw weer weg.
    Ik lag een aankleed kussen op de eet tafel en daar zette ik ook het baby badje op.. over dag sliepen ze in de box dus tja, zonde zonde zonde
    Ook de luier emmer heb ik nooit gebruikt, vond maar smerig om vieze luiers daar in te gooien, die deed ik meteen in de kliko.

    Ze groeien ook onzettend snel uit kleertjes, als we toen de keus hadden en mp dan wist ik het wel.. hoop mijn kinderen verstandiger zijn als het zo ver is dat er kindjes komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij ook veel tweedehands. Ik heb nu een kindje van 7 weken oud en wat je echt nodig hebt zijn de hydrofielluiers en genoeg rompertjes (die gaan hard met spuitluiers ed) en ook voldoende kleertjes in kleine maatjes. Ook dat gaat in het begin hard en neemt weinig ruimte in in de wasmachine.
    Overbodig: badcapes (bijna nooit gebruikt). Wat ook handig is zijn genoeg hoezen voor het aankleedkussen en idd maaltijden!
    Veel plezier met de babykamer!
    Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Essentieel voor mij en baby: wat wollen rompers (heerlijk om temperatuur te reguleren, wordt niet snel vies) en een ergonomische drager of draagdoek. Hydrofiele doekjes, ook geen slecht idee. Een baby verschonen kan je overal. En slapen kunnen ze op andere plekken dan een spijlenbedje. Een wipstoeltje vond ik handig om de baby in te parkeren tijdens het eten ofzo.
    Oh ja, een schapenvachtje. Ideaal: over de maxi cosi in de auto, maar ook om de overgang van jouw warme lijf naar bedje / matrasje makkelijker te maken. Een schapenvachtje voelt niet zo koud.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat er niet mag missen... hydrofieldoeken (gebruik ze nu nog als we gaan zwemmen als handdoeken voor de kinderen! zo lekker klein in je tas! maar ook als gastouder gebruik ik ze nog veel om luiers op te verschonen enz) rompers uiteraard, luiers.. shampoo, badolie, boxpakjes ipv shirtjes en broekjes (zo leuk maar zo onhandig :p ) pas vanaf maat 62/68 echt pyama's, voor die tijd sliepen ze bij mij in hun gewone kleding of een boxpakje, draagdoek, wandelwagen, uiteraard maxi cosi, bedje.. ;) pfff geen idee meer wat er op die uitzetlijstjes staat.. maar deze dingen komen zo in me op.. mn zusje is ook zwanger, zie bij hen idd het huis ook al dichtslibben met gratis en 2e hands spullen.. best lastig.. 1 tip.. leg alleen de eerste maat klaar in de kast en zorg dat de rest al zo veel mogelijk op maat gesorteerd is en de volgende maat in t kamertje ligt, de rest bijv op zolder of andere plek waar je opbergruimte hebt. scheelt een hoop zooi ;)
    sommige leggen alle kleding in de kast.. leuk maar dan moet je bij alles wat je pakt eerst de maat kijken :p

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Iets om je baby in te zetten of leggen bij de eettafel. Alle drie mijn kinderen waren rond etenstijd wakker en wilden bij ons zijn.
    Nu heb ik een wipstoel. Bij mijn eerste een (inmiddels verkochte) bloom stoel.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten