Verlaging spaarrente (overzicht 2015-heden R.abobank)

september 17, 2016

Wij hebben ons spaargeld staan op een spaarrekening van de R.abobank. Donderdag kreeg ik opnieuw het bericht dat de spaarrente naar beneden bijgesteld werd naar 0,3%. De 0,0% komt nu wel heel dichtbij, zeker gezien het feit dat de spaarrente bij de R.abobank in de afgelopen tijd in een relatief korte periode snel gedaald is.

Daling spaarrente
Het handige aan de app van internetbankieren is, dat ik precies kan zien in mijn inbox wanneer ik weer een bericht had ontvangen van een rentedaling. Onderstaand geeft precies aan hoe snel dat in de afgelopen periode (2015-heden) verlopen is.

  • 15-09-2016: rentedaling: 0,4% naar 0,3%
  • 30-06-2016: rentedaling 0,5 % naar 0,4%
  • 22-03-2016: rentedaling: 0,6% naar 0,5%
  • 15-01-2016: rentedaling: 0,7% naar 0,6%
  • 29-10-2015: rentedaling: 0,8% naar 0,7%
  • 09-07-2015: rentedaling: 0,9% naar 0,8%
  • 13-03-2015: rentedaling:1,0% naar 0,9% 
Uit bovenstaande kan je opmaken dat er in de afgelopen 2 jaar om de 3 maanden een rentewijziging is geweest. Ik ben erg benieuwd of deze daling in de komende tijd door zet. Als dit het geval is, zullen we in 2017 blijkbaar echt te maken gaan krijgen met een negatieve spaarrente. Maar dat is uiteraard koffiedik kijken....

Hoe hoog is de spaarrente op jouw spaarrekening? Hoe vaak per jaar verlaagt jouw bank de spaarrente?

You Might Also Like

8 reacties

  1. Ik vermoed dat voor mijn raborekening hetzelfde geldt... En MoneYou zit nog wat hoger, maar het verloop daarvan zal ook niet extreem verschillen..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben blij dat ik met mijn zakelijke rekening bij de SNS bank zit. Nog net iets meer dan zakelijke rekeningen elders, er gaat niets boven een bank die onder direct toezicht van het rijk staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb meer in beleggingen dan op een spaarrekening. Dat levert me gemiddeld 5% rendement op na kosten en inflatie over de afgelopen jaren. Sparen is gegarandeerd geld weggooien met deze rentes, als je ook nog inflatie meerekent.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waarom stap je niet over naar een spaarrekening die meer rente oplevert?
    Als je maar 500 euro in je spaarpot hebt, dan maakt het niet zo veel uit, maar als het meer is, dan is het verschil toch aanzienlijk.
    Een gewone spaarrekening met de hoogste rente, levert nu 0,8% rente. Zet dat af tegen de armzalige rente die de RABO geeft. Met een spaargeld van 40.000 scheelt dat op jaarbasis €200,- Kijk ook hier: http://www.vanspaarbankveranderen.nl/
    Misschien is een spaardeposito ook een idee. Ik heb recent nog 10.000 in een deposito gedaan: rente 1,05%. Voor 2 jaar vaste rente. Die 1,05% is in mijn ogen niet veel, maar wel veel meer dan de 0,3% waar jij over schrijft en waarvan je verwacht dat het nóg lager wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben er niet zo bang voor dat de spaarrente voor particulieren onder nul duikt. Banken hebben een gigantisch probleem als mensen dan massaal hun geld van de bank gaan halen. Bovendien is de depositorente van de ECB al sinds maart 2016 stabiel op -0,4%. Maar... we gaan het zien. Het zou een unicum in de geschiedenis wezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja zo jammer he. Weet niet of de negatieve rente er komt, we zullen het zien. Ik heb ook nog een rente bij een andere bank met hoger percentage.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is echt wel heel weinig he! Toen ik op de middelbare school zat, kreeg ik 8% rente op mijn spaargeld. Toen wisselden we ook regelmatig van bank omdat dat echt zin had. Nu doe ik dat eigenlijk nooit meer, want of je nou 0,5% of 0,4% krijgt, dat maakt dan echt niet meer uit.
    Ik denk ook niet dat consumenten te maken krijgen met negatieve rente. Ik denk wel dat het op een gegeven moment 0% wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Onze bank met betaalrekening betaalt 0,4% maar online banken geven nog 0,7%. Ook geen vetpot natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten