Woonwoensdag: F & J

september 14, 2016
Naam, Leeftijd, gezin,
F - Man (46), J - vrouw (38), 2 kinderen uit een eerdere relatie. Bezoekregeling = 1 weekend / 2 weken

Werk / Inkomsten:
F werkt >40 uur. Netto inkomen 3800 euro / maand + inkomen partner. Geen HRA. Geen toeslagen

Beschrijving woning:
2 onder 1 kap woning in het zuiden van het land

Waarom hebben we gekozen voor deze woning?
Dit huis voldeed destijds (16,5 jaar geleden) aan onze wensen en was te financieren met 2 inkomens. Weinig tot geen kosten aan verbouwingen gehad. Ruime achtertuin en 15 minuten fietsen naar het centrum.

Soort hypotheek:
Destijds in 2000 een combi hypotheek afgesloten (75% aflossingsvrij, 15% beleggen, 10% sparen). In 2006 vanwege scheiding een 2e aflossingsvrije hypotheek afgesloten. In 2008 de hoofdhypotheek om laten zetten naar een spaar hypotheek. Vanaf 2008 flink gaan aflossen, eerst de 2e hypotheek, vervolgens op de 1e hypotheek. 2 jaar geleden enige hulp gehad met aflossen. Begin dit jaar liep mijn rentevaste periode af (was 3,6%) en werd een voorstel neergelegd van 2%. Ik ben zelf aan het rekenen gegaan en het bleek dat de rente kosten onder het EWF uitkwamen terwijl de spaar premie inleg flink zou gaan stijgen. Voor hypotheekrenteaftrek kom ik niet meer voor in aanmerking. De netto hypotheek (lening -/- opgebouwde spaarbedrag) was minder dan 20% van de WOZ waarde. 
Ik heb bewust de spaarhypotheek stopgezet en het geheel om laten zetten naar een aflossingsvrije hypotheek (spaarbedrag in mindering gebracht op de lening, dit was fiscaal toegestaan omdat ie >15 jaar liep). Mijn huidige hypotheek is +/- 50.000 euro tegen 2% rente.

Vind je de woonlasten in verhouding met het inkomen?
Zeker weten! Mijn vaste lasten zijn overigens erg hoog, dit heeft alles met alimentatie verplichtingen te maken, niet met de woonlasten.

Los je nog extra af?
Nee, hier ben ik sinds dit jaar bewust mee gestopt. Ik heb besloten bij dezelfde bank ledencertificaten te kopen (i.p.v. af te lossen) die 6,5 % rente op zouden moeten brengen (in de praktijk ligt dit tussen de 5 en 6%. Uiteraard enig risico, maar dit brengt 3x zoveel op als de hypotheek kost.  

Welke aflosvoorwaarden stelt de hypotheek verstrekker:
Ik mag max 20% van de hoofdsom aflossen. Indien ik wil kan ik in 1 jaar van de hele hypotheek af zijn.

Zit er een risico opslag in de hypotheek
Nee.

Kun je de woonlasten nog betalen bij het wegvallen van het inkomen
Ja. We hebben voldoende spaargeld en met het inkomen van mijn partner zijn de woonlasten te betalen.

Wil jij ook eens meewerken aan Woonwoensdag? Doen! Het kan volledig anoniem en de vragenlijst ontvang je per mail. Aanmelden kan via info@in10jaarfo.nl

 
 Meer verhalen lezen?  Op de pagina woonwoensdag staan alle verhalen van de afgelopen periode.

13 opmerkingen:

  1. Wat lees ik in dit stukje en wat steek ik er van op? Helemaal niets. Het is een opsomming van percentages. Concrete bedragen worden niet genoemd. Ik kan zo wel 100 woonwoensdagen schrijven. Verveel je je zo dat je dit soort flauwekul gaat schrijven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Lianne.

      De verhalen van woonwoensdag krijg ik aangeleverd van lezers. Die zijn hierdoor zeer verschillend. De een geeft meer informatie prijs dan de ander en dat is uiteraard ieders goed recht. Het ene verhaal zal je daarom meer aanspreken dan de ander.

      Fijne dag!

      Verwijderen
    2. Wat een onzettend vervelende reactie! Lees de blog dan niet! Ongelooflijk mensen doen hun best en krijgen er zo'n reactie voor terug. Hou dan je mond en lees het niet.

      Verwijderen
    3. De reactie komt na het lezen, snap je dat?

      Verwijderen
    4. Nee de laatste zin vind ik respectloos. Dat er weinig concrete bedragen in staan klopt maar daar zal ook een reden voor zijn

      Verwijderen
    5. Niet respectloos maar realistisch. De inkomsten van dit blog zullen de drijfveer zijn dus er moet iets worden geschreven of het nou nieuws is of niet. Nou in dit geval helemaal niet. Al de soorten hypotheken en manieren van aflossingen zijn al tig keer door verschillende bloggers beschreven.
      Deze verhalen voegen niets toe omdat de inkomsten wel worden genoemd maar totaal geen uitgaven. Het is geen realistisch beeld.

      Verwijderen
    6. Nogmaals. .... Waarom lees je ze dan? Blijf hier dan weg. Je hebt toch ee keuze?

      Verwijderen
  2. Ik steek er wel degelijk iets van op. Ik had wel van Eigenwaarde forfait gehoord maar weet niet hoe het precies zit icm de rente aftrek. Volgend jaar loopt mijn rentevaste periode af en heb ook een aflossingsvrije hypotheek die voor 2/3 is afgelost en een spaarhypotheek met een looptijd van 19 jaar. Huidige rente is 3,8 % en als ik uitga van een rente voorstel van 2% dan kom ik ook onder de EWF grens uit. Begin volgend jaar de bank maar eens uitnodigen voor een onderhoudsgesprek :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Omdat z'n EWF hoger is dan de in aftrek te brengen financieringslasten van de eigen woning als ik het hierboven zo lees.

    Het was inderdaad leuk geweest als er meer bedragen in stonden. Trouwens een tip voor de meneer; wed niet op 1 paard! Spreid je beleggingen (want dat zijn je ledencertificaten) over meer bedrijven. Mocht de Rabobank omvallen dan is al z'n spaargeld weg.. Nogal zonde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier mijn reactie en enige toevoegingen:
    Eerste hypotheek was 235.000. 2e hypotheek was 48.000. Huidige omvang hypotheek is 50.000
    WOZ waarde is momenteel 280.000, dus het EWF is 2100 euro, aanzienlijk hoger dan de rentekosten (1000 euro / jaar)
    Overgeldzaken: ik wed niet op 1 paard, heb ook spaargeld en aandelen (met name trackers). Deze ledencerfificaten is voor mij de eerste aankoop in obligaties

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je nog weer reageert! Zet even de zaken in perspectief. Knap dat je zoveel hebt afgelost in 8 jaar tijd, bijna € 25k per jaar ondanks die hoge alimentatie.

      Verwijderen
  5. Hier mijn reactie en enige toevoegingen:
    Eerste hypotheek was 235.000. 2e hypotheek was 48.000. Huidige omvang hypotheek is 50.000
    WOZ waarde is momenteel 280.000, dus het EWF is 2100 euro, aanzienlijk hoger dan de rentekosten (1000 euro / jaar)
    Overgeldzaken: ik wed niet op 1 paard, heb ook spaargeld en aandelen (met name trackers). Deze ledencerfificaten is voor mij de eerste aankoop in obligaties

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.