Een voorraad cadeaus

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - oktober 08, 2016

Mijn moeder heeft een kastje met een voorraad standaardcadeautjes voor de kleinkinderen (speelgoed e.d.) en voor verjaardagen ( douchespullen, chocola, wijn etc.) Je weet wel... voor het geval dat. Soms natuurlijk best handig, maar zelf koop ik altijd een cadeautje op het moment dat ik weet dat er een feestje is of als ik voor iemand een attentie wil kopen. Het voordeel is dat ik dan beter kan inspelen op de situatie en daarnaast probeer ik ook nog een passend cadeautje voor de ontvanger te zoeken.

Toch merk ik nu ik wat minder mobiel ben hoe handig het is om een voorraad van bepaalde producten te hebben. Even naar de winkel gaan is niet zo gemakkelijk meer en mijn behoefte om te winkelen is over het algemeen al laag. Ik twijfelde daarom om toch een voorraad aan te leggen. Toch heb ik besloten om het niet te doen. En wel om onderstaande redenen:

- een voorraad wijn/chocola/thee e.d. is niet veilig, als ik een keer een eetbui heb is de voorraad weg ;)
- door een voorraad te hebben kies ik een minder persoonlijk cadeau uit
- door een voorraad te hebben, ben ik geneigd om vaker een cadeautje voor iemand mee te nemen. Niets mis mee natuurlijk, ware het niet dan het dan (mijzelf kennende)  ook binnen no time de spuigaten uit loopt en het effect van het hebben van een voorraad weg is

Toch zijn er natuurlijk ook enorme voordelen. Die zitten hem vooral in tijdwinst en kostenbesparing. Bij een leuke aanbieding kan je meer inslaan. Als je last minute iets koopt, moet je het doen met de prijs die op dat moment gehanteerd wordt in de winkel.

De voors en tegens wegen voor mij redelijk tegen elkaar op, zodat ik het nog steeds wel lastig vind. Misschien dat ik straks toch, net als mijn moeder, het door mij vervloekte vooraadkastje voor cadeaus aan ga leggen. Al kan ik mij heus wel voorstellen dat veel ouders nu al aan het kijken zijn voor sinterklaas- of kerstcadeaus voor de kinderen om zo nog van leuke aanbiedingen gebruik te kunnen maken. En daarnaast nog redelijk rustig inkopen kunnen doen is natuurlijk ook best prettig. Voor nu hou ik het maar op minder voorraad, wel zo overzichtelijk ;).

Hoe verzorg jij de inkoop van cadeaus? Heb je een voorraad of koop je iets zodra je het nodig hebt?

  • Share:

You Might Also Like

7 reacties

  1. Ik heb wel wat kleine cadeaus op voorraad. Wat speelgoed meestal, en kraamcadeautjes. Soms moet of wil ik toch iets anders kopen, omdat ik het beter bij iemand vindt passen. Als ik de tijd ervoor heb doe ik dat, anders niet. Ik kies wel dingen die over het algemeen erg leuk worden gevonden. Dus lego, playmobil, stapelblokken voor baby's, grotere setjes babykleding etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben ook wel wat kadootjes op voorraad. En soms geven we iets dat wij ook gekregen hadden, wanneer we weten dat de ontvanger het leuk vindt om te krijgen en wij er toch niet zoveel aan hechten. Ontvanger blij, wij blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar! Onze voorraad cadeaus neemt steeds meer af. Voor kleine kinderen is het wel heel handig, merk ik. Maar nu mijn oudste 7 is, en zijn vriendjes ook, merk ik dat ze steeds specifiekere wensen hebben. En dat is lastiger om op voorraad te kopen. Ik heb nog wel een voorraadje kleine cadeautjes (voor als we ergens op bezoek gaan, of een ziek kindje hebben dat even wat nodig heeft, of alvast als schoencadeautjes), maar de tijd dat ik een fijne gevulde kast had voor elke verjaardag dat jaar is wel weer voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb wat kinder/baby spullen/speelgoed op voorraad liggen. Vooral dingen die mn kinderen dubbel kregen (leuk een tweeling, alletwee t zelfde kado......)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij kopen inderdaad pas een cadeau als degene jarig is. Zo koop je altijd iets 'goeds'. Mijn moeder had inderdaad ook altijd zo'n kast vol met cadeaus, maar er zitten inderdaad ook spullen bij die voor niemand echt leuk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben een bak met cadeautjes op voorraad. Onze kinderen vinden het leuk om daar iets uit te zoeken dat echt bij degene past voor wie het bestemd is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We proberen zo min mogelijk aan cadeau's te doen tegewoordig. Zijn meer van de ervaringen (etentjes, dierentuin, zwembad, etc.) op dit moment. Kortom geen voorraad en mochten we toch echt wat nodig hebben gaan we het wel halen op het laatste moment.

    BeantwoordenVerwijderen