Kostgeld

oktober 15, 2016

Na mijn 18e hoorde ik regelmatig van studiegenoten of vrienden dat ze kostgeld aan hun ouders moesten betalen. Bij ons thuis was de regel: Zodra je een volledige baan hebt en je woont nog thuis, betaal je maandelijks een bedrag aan kostgeld. Dit was een vast bedrag.  Als we studeerden hadden we geen extra kosten en betaalden onze ouders ook nog onze zorgverzekering. Alle overige kosten moesten we wel zelf betalen, maar dit was in combinatie met de basisbeurs voor studiefinanciering en een klein bijbaantje prima te financieren. Ik ben heel blij dat mijn ouders op deze manier voor ons met de financiën omgingen, na mijn studie had ik hierdoor geen schulden en kon ik direct starten met sparen toen ik aan het werk ging.

Kostgeld
De verschillen tussen jongeren zijn groot. Niet alle ouders hebben immers de financiële mogelijkheden om hun kind tot na hun 18e financieel te ondersteunen. Kostgeld kan dan noodzakelijk zijn. Volgens het Nibud moet 1 op de 3 thuiswonende studenten kostgeld betalen. Daarbij lijkt het voor veel ouders best lastig om een redelijk bedrag aan kostgeld te vragen. Aan de ene kant wil je immers je kind een stuk financiële verantwoordelijkheid mee geven, maar aan de andere kant wil je ook niet dat het extra werken tijdens een studie ten koste gaat van de leerresultaten. Daarnaast heb je ook nog ouders die gekort worden op bijvoorbeeld de huurtoeslag of bijstand als hun kind 18 jaar of ouder is. Dan kan het vragen van kostgeld aan je kind zelfs noodzakelijk zijn. Het is dus heel lastig om een richtbedrag te geven voor kostgeld. Het Nibud heeft wel een schema kostgeldberekening gemaakt die ouders als leidraad kunnen gebruiken als ze kostgeld willen gaan vragen aan hun kind.

In de toekomst hopen wij de kosten voor studie en rijbewijs voor onze kinderen te betalen. Maar met daarbij dezelfde regel die mijn ouders hadden. Als je geen studie volgt of actief aan zelfontwikkeling doet, wordt er een bijdrage voor het wonen gevraagd. Niet omdat het noodzakelijk is om rond te komen, maar wel om een stukje financiële verantwoordelijkheid te kweken.

Hoe sta jij tegenover kostgeld?

You Might Also Like

14 reacties

  1. Ben ik het helemaal mee eens
    Zelf moest ik ooit 100 gulden per maand kostgeld betalen.
    Boos dat ik was vreselijk. Toen ik trouwde kreeg ik alles wat ik had betaald terug.
    Hadden ze opgepot. Toen schaamde ik me dood.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia, hier moest ik wel even om lachen, want bij mij gebeurde hetzelfde!
      Ik zat in militaire dienst en betaalde aan m'n moeder kostgeld voor de weekends thuis.
      Bij ons trouwen ook weer alles teruggekregen. Gevolg: nu sparen we al jaren automatisch een bedrag per maand voor grotere uitgaven (auto vervangen enz.)Daar merk je echt niets van, dus dat zouden meer mensen moeten doen......

      Verwijderen
  2. Ik heb tot mijn 23ste thuis gewoond. Vanaf mijn 21ste had ik een vaste, goed betaalde baan. Ik moest 100 euro kostgeld betalen. Tot aan het einde van mijn studie hebben mijn ouders mijn studie betaald. Zij kregen ook mijn studiefinanciering (basisbeurs) en een aanvullende financiering vanuit mijn vaders werk voor studerende kinderen. We hadden het anders ook niet kunnen betalen. Ik ben mijn ouders altijd enorm dankbaar geweest voor het feit dat zij mij hebben kunnen laten studeren en ben nooit iets tekort gekomen. De waarde van geld heb ik a vroeg geleerd door zelf te werken. En nu? Een eigen huis, een flinke spaarrekening en geen schulden, ook nooit gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik betaalde alleen kostgeld als ik meer dan 30u per week werkte. Ik had een flexibele baan een periode voor mijn studie. Ik betaalde het uiteindelijk maar een paar weken. Weet het bedrag niet meer..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik woonde op mezelf vanaf mijn zestiende, en betaalde mijn studie, huur, alles zelf. Gelukkig was er toen nog wel het ziekenfonds, geen hoge zorgkosten dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn kinderen, met ADHD, kunnen niet goed plannen. Niet goed met hun studie en niet goed met hun financien. We fungeren als adviseurs, extern geheugen, en soms ook helaas financiers. Vorig jaar via gemeente begeleiding op het gebied van administratie/financien gehad - daar moesten ze voor betalen en er werd vooral gesproken over de mogelijkheid om maximaal geld te lenen van Duo (!!). Weinig structuur in de begeleiding, weinig inzicht als gevolg. Nu doen we de begeleiding maar weer zelf. We zullen ons de handen dichtknijpen als ze financieel zelfredzaam worden. Door hun gebrek daaraan kunnen ze ook nog niet op zichzelf wonen. Onze focus is, hen schuldvrij door de studie te loodsen. Met de studies gaat het gelukkig wel heel goed, ook daar zijn we jarenlang bezig geweest met begeleiding op het gebied van plannen en organiseren en dat heeft te langen leste vruchten afgeworpen. We hopen en rekenen er op dat dat met de financiele administratie ook zo zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moest vroeger al mijn geld afgeven, had ook een forse studieschuld, ben wel 50plus. Heb nooit veel geld gehad, eerst via uitzendbureau,s gewerkt en daarna vast werk gekregen. Pas toen ik mijn man ontmoette was er geld om eens leuke dingen te doen en op vakantie te gaan. Als je altijd weinig geld had vroeger, besef je de waarde van geld wel des te meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb nooit kostgeld aan de kindern gevraagd. De situatie dat een kind fulltime werkt en nog thuis woont is hier nooit voorgekomen. Ook in dat geval had ik geen symbolisch kostgeld gevraagd; als de inmiddels jongvolwassene dan nog moet leren met geld omgaan is het rijkelijk laat. Als het goed is leef je voor hoe je met geld (en alle andere zaken) omgaat vanaf dat ze kunnen lopen en praten. Zo vroegen we onze kinderen regelmatig wat te koken als we laat thuis waren. Op het moment dat ze zelf de boodschappen daarvoor betaalden (hoeveel krijg je? Ach ma, laat zitten, hoog tijd dat ik ook eens betaal), vond ik ze financieel zelfstandig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind dit wel een goed idee. En zeker als ouders het zelf financieel moeilijk hebben.
    Zelf ben ik op mijn 19e op kamers gaan wonen. Toen kreeg ik van mijn ouders een toelage om mijn huur te kunnen betalen (omdat ik studeerde). We hebben het nooit over kostgeld gehad. Toen ik afgestudeerd was, moest ik alles zelf betalen natuurlijk, maar dat kon toen ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Man en ik hebben beiden nooit kostgeld hoeven te betalen. Met daarbij wel de belangrijke kanttekening dat wij beiden uit huis gingen zodra we gingen studeren. Kostgeld voor onze kinderen is nog niet aan de orde. Ik vind dat dit ook van erg veel factoren afhankelijk is en durf niet te zeggen of we dat al dan niet gaan vragen. Als ik kijk naar hoe ze zich nu ontwikkelen, denk ik niet dat het nodig is om ze te helpen met hun financieel bewustzijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Onze kinderen hoefde geen kostgeld te betalen. maar wel met de voorwaarde dat ze spaarde.. niet sparen = kostgeld betalen wat wij dan zouden opsparen voor ze.
    ze moesten wel zelf hun eigen zorgverzekering, telefoon, auto verzekering/belasting etc betalen.
    Ze hebben ook beide op hun 18de verjaardag hun rijbewijs mogen halen op onze kosten.
    Dochter woont inmiddels samen en zoon woont nog thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Moeilijk vind ik het. Zoonlief krijgt zijn rijlessen omdat hij niet rookt. Dat is altijd de afspraak geweest. Ook voor dochter. Volgend jaar wordt hij 18 jaar. Dan komen de zorgkosten om de hoek kijken. Momenteel willen wij dat hij dit zelf gaat betalen omdat hij zorgtoeslag ontvangt. Met 18 jaar stopt ook het zakgeld.
    Ook wil hij komend jaar op vakantie met vrienden. Wij hebben gezegd dat als hij van zijn werkgeld en zakgeld 500 euro bij elkaar gespaard heeft om te kunnen eten en stappen, wij de reis betalen.
    Dat is op dit moment nog moeilijk. Zoon geeft graag uit wat hij ontvangt. De helft van wat hij verdiend moet hij sparen op een voor hem geblokkeerde rekening. Dat gaat wel goed en daar zijn we trots op.
    Van de andere helft dus moet hij zijn reis sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Trouwens wij betalen zijn studie, de reiskosten en alle overige zaken voor school. Kostgeld is nog niet van belang omdat hij nog zeker 4 jaar moet studeren.

      Verwijderen
  12. Ik vind het best een goed idee. Maar wij doen het eigenlijk niet bij onze oudste dochter, omdat ze van haar salaris ook haar hbo studie via de LOI van betaalt.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten