Wonen wordt steeds duurder; 37% - 41% inkomen gaat naar woonlasten

oktober 10, 2016
Kopers
Afgelopen week stond op de site van het Financieel dagblad een artikel over de gemiddelde  hoogte van de woonlasten van Nederlanders. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders gemiddeld 37% van hun inkomen besteden aan woonlasten. In 2013 was dit nog 2% lager. Het Nibud adviseert bovendien (na aftrek van de hypotheekrenteaftrek) dat 33% acceptabel is. Blijkbaar zitten wij Nederlands dus hoog in onze lasten als het aankomt op onze woonkosten.  In Duitsland (33%) en Frankrijk (35%) liggen de woonlasten in verhouding met de inkomsten lager dan in Nederland.

Huurders
Huurders zijn, na aftrek van de huurtoeslag, gemiddeld nog duurder uit dan woningkopers. Zij geven gemiddeld 41% van hun inkomen uit aan wonen. Dit heeft te maken met het feit dat de hypotheekrente de laatste jaren gedaald is, maar de huurprijzen in de afgelopen jaren juist gestegen zijn.
Bron: Financieel Dagblad

Verhouding
Op mijn blog heb ik al vaker aangegeven dat vergelijken met een ander lastig is en dat er vooral gekeken moet worden naar de verhouding tussen inkomsten en uitgaven om echt te kunnen zien of iemand zijn (woon)lasten goed kan dragen. Met bovenstaande in mijn achterhoofd vind ik het natuurlijk leuk om ook even het rekensommetje voor ons te maken. Hierbij moet ik natuurlijk wel vermelden dat ik heel binnenkort een inkomensterugval ga krijgen door deeltijdontslag. Daarnaast geeft onderstaande alleen een beeld over de woonlasten en niet over de overige lasten die er nog zijn.

Ons inkomen (bij schatting, aangezien dit bij man nog wel eens wisselt) 5.400 netto
Onze bruto hypotheeklasten incl. aflossing en rente: 1.407,96 (zie ook mijn eerdere blogbericht over onze lasten)

1.407,96 : 54 (1%) =  26,07% 

Daarbij zitten we op dit moment dus ruim onder het landelijk gemiddelde. Maar zoals eerder beschreven zal dit binnen enkele maanden ook flink gaan veranderen in verband met inkomensterugval en daarnaast oplopende vaste lasten in verband met de afname van kinderopvang. Om in ieder geval ook in te toekomst rond de acceptabele grens van 33% te blijven, gaan we voorlopig dus nog maar even door met aflossen.

Zijn jouw woonlasten in verhouding tot jouw inkomsten?


20 opmerkingen:

  1. Wij zitten op 26,4% van alleen mijn inkomen. En als we de restschuld meerekenen zitten we op ruim 29%. En ik hoop dat heel snel af te kunnen bouwen naar 20% of minder..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zitten op 13 % en hopen komend jaar als we ons spaargeld kunnen aflossen en rentemiddeling toepassen uit te komen op 9 %.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat reken je precies onder woonlasten.. bruto of netto hypotheek.. bruto of netto inkomsten ? welke kosten zitten erbij ?
    maar geen idee.. en inkomen is elke maand heel wisselend dus zou op jaarbasis moeten berekenen...hou dat neit bij eigenlijk.. maar ons netto inkomen is ongeveer 3000 p/m en onze hypotheeklasten bruto 954 dus bijna 30% gekke is dat we ook niet eens heel veel meer hypotheek konden krijgen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor ons eigen sommetje hebben we gerekend met bruto kosten en alleen onze inkomens, zonder bonussen, hypotheekrenteaftrek etc. Zouden we dit meenemen, zou het een beter beeld geven van de daadwerkelijke verhouding.

      Verwijderen
    2. dan kom ik op nog minder idd.. ik rekens mans vakantiegeld niet mee. lastige is dat ik zijn maandsalaris ook niet weet omdat hij per 4 weken krijgt.. en ook mijn inkomen is lastig schatten. en idd de hra heb ik ook niet meegenomen. is dit jaar ook nog hoger door de kosten.. volgend jaar zal het minder zijn, weet nog niet eens hoeveel ;) bonussen hebben we beide niet scheelt weer. maar wel maf om te zien dat t gemiddelde aan woonlasten hoger ligt, terwijl wij al een maximale hypotheek hebben... ?? hoe kan t dan dat t nog hoger ligt ??

      Verwijderen
  4. Net even zitten rekenen, komen uit op een percentage van ongeveer 13%. Doen we blijkbaar zeer goed vergeleken met de gemiddelde nederlander. Voelt gek genoeg toch niet zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij lossen nu elke maand extra af op onze aflossing. Doen we dat niet dan bedragen onze woonlasten 12% van het inkomen. Met extra aflossing zitten we op 38%.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zie nu in jouw stukje dat het Nibud uitgaat van netto hypotheeklasten. Jij rekent met je bruto hypotheeklasten. Als ik een en ander nog eens bereken voor onze situatie dan kom ik met HRA zonder aflossing op ongeveer 8% woonlasten en met de extra aflossing maandelijks op 34%. Dan zitten we redelijk gemiddeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit moet ik echt even uitrekenen inderdaad! Ik denk dat we er wel onder zitten, maar dat weet ik niet zeker. Op zich is het natuurlijk ook zo dat hoe meer je verdient, hoe hoger het percentage zou kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zonder huurtoeslag is mijn huur 42% van mijn netto inkomen en met huurtoeslag 29,25%.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mij stoort aan deze berivhtgeving is dat de overige woonlasten niet meegenomen worden. Zodra je wel onderhoud minimaal 1% van woningwaarde, WOZ en verzekeringen, energie, er bij telt is het een ander plaatje. Slechts 1000 mag ik jaarlijks aan WOZ neertellen en hoogheemraadschap is dan weinig.

    De berichtgeving is volkomen scheef.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit, inderdaad. Er komen zo nog eens honderden euros aan maandlasten bij als je onderhoud, lokale belasting en energiekosten meeneemt in het plaatje. Appels worden nog wel eens met peren vergeleken als het op huur of koop aankomt.
      Ik zit rond de 40% aan gezamenlijke woonlasten als huurder (incl. gwl, huur en enkele lokale belastingen), dus behoorlijk gemiddeld volgens deze statistieken.

      Verwijderen
    2. N.B. dat neem ik overigens niemand kwalijk, maar maakt het als huurder en sparende starter op de koopmarkt wel lastig inschatten wat wijsheid is. In mijn gemeente komt er naast de hypotheeklasten nog. ong. 300 euro aan extra lasten bij bij een woning rond de 200k. Scheelt een slok op een borrel.

      Verwijderen
  10. op de manier zoals jij hem berekend heb kom ik op 18,25% uit. dit is inclusief spaardeel en annuitaire aflossing. puur aan rentelasten kom ik op 13% uit gerekend vanuit onze basis inkomen.(dus ex HRA/KB/KOT en ex bonussen/vak geld)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. bruto zit ik op 4.5% van ons netto inkomen. Maar dan los ik niks af. Wil per maand 16.5% netto sparen en dan zou mijn huis over 11 jaar afbetaald kunnen zijn. Dan ben ik 63 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij zitten op 32 % maar ik vind dat prima te doen omdat we verder best zuinig leven. Uiteraard wel de wens om het percentage door middel van aflossen en storten omlaag te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bij ons zijn de woonlasten volgens mij relatief vrij hoog.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  14. bruto betalen we 202 euro op een netto salaris van 6800 euro (3%). De resterende hypotheek is 55000 (was 320.000, 6 jaar geleden) Maar we lossen wel ongeveer 4000 euro in de maand extra af. Volgend jaar hypotheek vrij!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Voor een goed beeld zou je netto maandlasten en netto inkomen (besteedbaar inkomen) met elkaar moeten vergelijken. Dat is ook de basis van de cijfers in het BPD-rapport en het FD-artikel

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij hebben een hypotheek met vaste aflossing (annuiteiten) wat goed is voor 24% van ons inkomen.
    Daarnaast sparen wij 51 % van ons inkomen ten behoeve van aflossing hypotheek.
    Dat betekent dat er op dit moment 75% van ons inkomen naar de hypotheek gaat. Een keuze om in een paar jaar tijd de hypotheek te halveren.
    Doel: 1 januari 2019 besteden wij nog naar 17% van ons loon aan de hypotheek.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.