Woonwoensdag: J

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - oktober 05, 2016

Naam, leeftijd, gezinssamenstelling:
J. [ik houd het graag anoniem], 37, alleenstaand

Werk en inkomen/overige inkomsten:
 € 2700 netto per maand voor 32 uur werk als ambtenaar bij de Rijksoverheid

Beschrijving woning/locatie:
2-kamer appartement (1 woonkamer, 1 slaapkamer,  aparte badkamer, toilet en keuken) van een kleine 60 m2 in het Wilde Westen van Amsterdam (voor niet-Amsterdammers:  ik woon dus buiten de A10. Voor mensen die binnen de A10 wonen telt dat al niet meer als Amsterdam, maar voor de mensen die hier wonen en voor de gemeenteadministratie wel degelijk).

Waarom heb je gekozen voor deze woning met bijbehorende kosten? 

Ik heb deze woning gekocht toen ik in 2007 vast in dienst kwam bij het Rijk. Voor die baan was mijn standplaats Utrecht en moest ik 1 dag in de week naar Lelystad, en bovendien heel regelmatig naar Den Haag. De westkant van Amsterdam ligt op maximaal 1 uur reizen per OV naar al deze werklocaties. Voorheen woonde ik antikraak in Den Haag-Zuid, daarvandaan had ik op de meeste werkdagen veel meer reistijd, vooral naar Lelystad. Bovendien heb ik in Amsterdam gestudeerd en woont het merendeel van mijn vrienden hier, het was dus ook sociaal een voor mij handige keuze. Toen ik eenmaal had besloten dat ik terug naar Amsterdam ging, heb ik uitgezocht in de buurt van welke OV-knooppunten ik graag wilde wonen en op hoeveel afstand fietsen maximaal daarvandaan, en heb ik letterlijk een hok op de stadsplattegrond getekend waarbinnen ik wilde wonen. Ik verdiende inmiddels teveel voor een sociale huurwoning, maar kon de idiote vrije markthuren die in Amsterdam gevraagd werden (en worden) niet betalen. Maar kopen kon ik wel, voor veel minder geld per maand dan huren op de vrije markt – met mijn vaste dienstverband bij het Rijk rolde de bank nog net niet de rode loper voor mij uit… Ik kocht op de top van de markt pre-crisis, binnen de ring in West of Zuid was het voor mij als startende ambtenaar  daarom lastig iets betaalbaars te vinden. Ik had op zich graag in de Hoofddorppleinbuurt gewoond, maar kwam er al snel achter dat als je vanaf daar vijf minuten verder onder de A10 door fietste de huizenprijzen 1/3 per m2 lager waren. Zo kwam ik in mijn huidige buurt terecht, vlakbij station Lelylaan. Het is hier groen, rustig, letterlijk een paar graden koeler in de zomer dan in de dichter bebouwde buurten meer richting centrum – en ik hoef nog steeds maar een kwartier te fietsen naar het Leidseplein.

Soort hypotheek/ waar afgesloten/ hoogte hypotheek/kosten per maand? 
Ik heb een hypotheek met NHG, 60% spaarhypotheek en 40% aflossingsvrij bij ABN AMRO. De oorspronkelijke waarde van de hypotheek was bijna € 150.000. Ik heb mijn appartement gekocht voor € 140.000 k.k. Ik had nauwelijks spaargeld omdat ik niet lang daarvoor mijn studieschuld helemaal had afgelost, dus ik heb de kosten koper destijds meegefinancierd in de hypotheek. Inmiddels heb ik al de nodige extra aflossingen gedaan (zie beneden). Mijn huidige maandbedrag is € 462,47 bruto, de Belastingdienst geeft mij € 121 teruggave per maand. De rente staat vast tot september volgend jaar (10 jaar rentevast dus) op 4,75%.

Hoeveel kon je destijds lenen? Vind je de woonlasten in verhouding met het inkomen?

Ik kon destijds iets van € 220.000 lenen, op een inkomen van rond de € 1900 netto. Dat vond ik veel te veel, ik heb er nooit over gepiekerd het hele bedrag te lenen. Mijn maximum was toen € 150.000. Ik vind het woonbedrag prima in verhouding met mijn inkomen. Nu helemaal, maar destijds ook al.

Los je naast de reguliere aflossing ook extra af? Zo ja, waarom? En hoe? 
Jazeker. Op het spaardeel mag ik niet extra bijstorten, helaas, maar op het aflossingsvrije deel mag ik 10% per jaar extra aflossen, en dat doe ik al een aantal jaren trouw. Inmiddels staat mijn hypotheek daardoor op €116.000. ik ben extra gaan aflossen omdat mijn huis sinds ik er ben gaan wonen bijna alleen maar minder waard is geworden. Toen ik het koopcontract tekende zaten de huizenprijzen in deze buurt net een tijdje in de lift, maar toen ik de sleutel had gekregen braken er rellen uit niet ver bij mij vandaan die de landelijke media haalden, en was het met de stijging van de prijzen gedaan – hoewel ik er letterlijk niets van gemerkt heb en het hier in de buurt al sinds ik hier woon meer dan veilig genoeg is. Daar kwam de economische crisis nog overheen. Tot januari 2015 kreeg ik ieder jaar weer een lagere WOZ-waarde voor mijn huis in de bus, daar wil een mens wel van gaan aflossen. Ik was dolblij toen de WOZ-waarde dit jaar eindelijk hoger was dan vorig jaar, en bovendien hoger dan mijn resterende hypotheek. Ik wil binnenkort op zoek naar een andere baan, en de kans bestaat dat ik daarvoor ga verhuizen. Ik ben blij dat ik dan niet met een restschuld achter blijf.

Welke aflosvoorwaarden stelt de hypotheekverstrekker? 
Op het spaardeel kan ik niet extra aflossen of bijstorten, dat staan de voorwaarden niet toe. Op het aflossingsvrije deel mag ik per jaar maximaal 10% van de originele hypotheeksom voor dat deel boetevrij aflossen. Als volgend jaar mijn rentevaste periode afloopt wil ik van hypotheekvorm veranderen: ik wil graag een hypotheek met meer en flexibeler aflossingsmogelijkheden, want ik wil eigenlijk het liefste zo snel mogelijk helemaal van mijn hypotheek af.

Zit er een risico-opslag in de hypotheek? Hoe hoog is het rentepercentage hiervan? Bij welk bedrag (waarde van de woning) wordt dit bedrag door de hypotheekverstrekker eraf gehaald? 
Nee, ik heb een recht toe recht aan spaarhypotheek met NHG tegen wat in 2007 een heel redelijke rente was.

Zijn er overige voorwaarden die de hypotheekverstrekker aan de hypotheek stelt?

 Niets bijzonders.

Kan je de woonlasten nog betalen bij het wegvallen van een inkomen?

Ik heb destijds bewust gekozen voor een huis dat ik ook met een veel minder goede baan nog zou kunnen betalen. Tijdens mijn studie heb ik altijd in de horeca gewerkt, ik heb gekozen voor een huis dat ik ook op een horecasalaris of met WW van mijn toenmalige salaris nog zou kunnen betalen. Helemaal stoppen met werken kan ik niet, ik ben in mijn eentje dus dan komt er ook geen inkomen binnen. Maar ik hoef nu al niet full-time te werken om mijn huis te kunnen betalen - 32 uur in de week is daarvoor meer dan genoeg, en van 24 uur per week zou het ook echt nog wel gaan.

Wil jij ook eens meewerken aan Woonwoensdag? Doen! Het kan volledig anoniem en de vragenlijst ontvang je per mail. Aanmelden kan via info@in10jaarfo.nl

 
 Meer verhalen lezen?  Op de pagina woonwoensdag staan alle verhalen van de afgelopen periode.

  • Share:

You Might Also Like

9 reacties

  1. Het verbaast me, J, dat je helemaal niet zou mogen bijstorten in je spaarhypotheek. Meestal mag je wel een klein bedrag per jaar bijstorten. Staat je bank het niet toe?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een heel verstandig verhaal zeg! Leuk om te lezen. Het verbaast mij altijd enorm hoe die huizenprijzen zo kunnen verschillen als je iets verderop kijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben ook een (gedeeltelijke ) spaarhypotheek, ik vind dat zo ingewikkeld
    Ooit ging er iets helemaal mis( dacht ik) ik mailde de bank en die gaven mij te kennen dat alles klopte en dat ik fors meer moest betalen ( na een verhuizing ) daar had ik geen rekening mee gehouden dus dat viel tegen, nog eens gebeld, ( we hebben u al uitgelegd dat het klopt) na 3 jaar flink hogere hypotheek betalen bleek dat het toch niet klopte en kregen we het teveel betaalde terug.
    Sinds die tijd ben ik echt bang om iets te doen met die spaarhypotheek, volgend jaar is de renteherziening, hij loopt daarna nog maar heel kort, we zouden dus makkelijk alles dan kunnen betalen en ervan af kunnen zijn.
    Maar ik durf niet, bang dat er toch addertjes onder t gras zijn of dat ik iets over t hoofd zie ( naheffing belasting of zoiets)
    Nee dan onze andere aflossingsvrije hypotheek dat is veel makkelijker
    elk jaar 10% boetevrij aflossen en bij een rente herziening wat meer( als we dat hebben) simpel en duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. J ik heb een spaarhypotheek uit dezelfde periode bij dezelfde bank. Ik mag ook niet bijstorten maar wel 10% aflossen per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een inspirerend verhaal! Iemand die weloverwogen keuzes maakt en er naar (blijft) handelen. Ik kan daar alleen maar respect voor opbrengen. Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om te lezen hoe je het wonen in Amsterdam West ervaart. Onze dochter woont er sinds kort met een studentencontract in een erg leuke sociale huurwoning en was aanvankelijk wat huiverig vanwege de "naam" van die buurt. Maar wat is het er leuk! Uit de woonkamer vang je al een glimp op van de bomen aan de Sloterplas. Een aantal straten terug de evenknie van de Vecht en op 15/20 min. fietsen van de binnenstad. Haar straatje is lekker volks, maar heerlijk rustig en gemoedelijk. Het plein 40/45 lekker multi culti. Het zou me niet verbazen als de huizenprijzen daar zo langzamerhand ook gaan stijgen.In De Telegraaf van afgelopen weekend stond al een stukje over de langzamerhand ontstane upgrade van de wijk; incl. de bakfiets-"yuppen".

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Altijd leuk om weer een inspirerend verhaal te lezen :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Op een schaal van 11 scoor je best goed voor het Rijk, maar ik mis de passie.
    Voor ICT moet je toch echt in het Apeldoornse zijn, veel geluk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. prima verhaal, begrijp precies hoe het gegaan is. Echter ben je dus niet rijk geworden van je goede beleid. Ik zou eerder kiezen om meer te werken en echt te werken aan het aflossen

    BeantwoordenVerwijderen