Borstvoeding of flesvoeding?

november 22, 2016
Een van de vragen die vrijwel iedereen stelt aan een zwangere of net bevallen vrouw is of zij borst- of flesvoeding geeft. Ik stond hier heel neutraal in. Aangezien borstvoeding het meest natuurlijk is, wilde ik dit graag een kans geven, maar ik ben absoluut niet tegen flesvoeding. Als borstvoeding niet zou lukken of als ik mij er niet prettig bij zou voelen, zou ik direct overstappen op flesvoeding. Ik vind dat ook heel belangrijk; dat jij als moeder je er ook goed bij voelt.

Financieel
Aangezien ik natuurlijk vooral over de financien schrijf,  kan ik natuurlijk niet anders dan ook nog even de vergelijking tussen de kosten te maken. Het mag duidelijk zijn dat borstvoeding vele malen goedkoper is dan flesvoeding. Toch moet je ook de kosten voor borstvoeding niet onderschatten, aangezien er veel extra kosten bijkomen. Denk daarbij aan voedingsbeha's, kolfapparaten, zoogcompressen, tepelcreme (hahahaha!), consult van een lactatiedeskundige en natuurlijk niet te vergeten de witte kool tegen de stuwing. Al met al kunnen de kosten voor borstvoeding dus behoorlijk oplopen, zeker als je maar een korte periode zelf voeding geeft en vervolgens overstapt op flesvoeding.

Ik heb het geluk met een dochter die heel gemakkelijk drinkt en ik heb voldoende aanbod van melk. Voorlopig ga ik dus zeker nog door met de borstvoeding, al vind ik het wel erg intensief en vermoeiend. Mijn man kan het niet even van mij overnemen. Ik wil overigens niet heel lang borstvoeding gaan geven, aangezien Ik het niet zie zitten om straks op mijn werk te gaan kolven. Eind februari wil ik daarom de overstap naar flesvoeding gaan maken. Nikki is dan bijna 4 maanden.

Voor mij hebben de financien nooit een rol gespeeld in de keuze voor borstvoeding. Voor mij was en is de best gebalanceerde voeding hetgeen waar ik voor gekozen heb. Daarnaast vind ik de momenten van voeden met mijn dochter wel heel bijzonder, echt een moment van ons samen. Dat niemand het even van mij over kan nemen, neem ik dan maar eventjes voor lief :)

Wat is/zou jouw keuze zijn ten aanzien van borst- of flesvoeding? En waarom? 


19 opmerkingen:

  1. Ik heb bij de oudste 2 maanden gegeven, ons tweede kind niet, onze derde 3 jaar! En onze 4de 9 maanden. Bij de oudste moest ik na twee maanden weer aan het werk en kolven ging niet goed. Bij de tweede ben ik er niet aan begonnen, door omstandigheden van oudste zoon. Ik wilde er toen voor allebei zijn en dat betekende dat ik soms de zorg van onze tweede uit handen moest g even. Bij onze derde werkte ik niet en kon ik geven zo lang ik en zij wilde. Drie jaar dus. Bij de vierde werd na 9 maanden mijn moeder ernstig ziek en omdat kolven niet goed ging moest ik afbouwen...
    Ik vond borstvoeding geven het makkelijkste wat er was. Geen gedoe met flessen, altijd de goede hoeveelheid en samenstelling en voor snachts zo makkelijk. Kind naast je en lekker gezellig wegsukkelen samen. Nadeel ik kon het niet even door iemand laten overnemen dus een dagje weg samen met Hubbie zat er niet in.....
    Stel dat ik weer zou moeten kiezen (lijkt me stug met 54 jaar😂) zou ik weer borstvoeding kiezen.makkelijk,goedkoop en precies geschikt voor je kindje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gecombineerd. Ik heb vanaf het begin borst en flesvoeding gecombineerd. Aanhappen ging wat lastig en met een clusterdrinker was het wel fijn dat ik ook even een hapje kon eten of naar het toilet. Kind tankte zich vol tussen 16:00 en 22:00 (voordeel is wel dat ze gelijk doorslapen) Ik heb tot 12 maanden 's morgens en 's avonds de borst gegeven en tussendoor op het kdv en ook thuis werd er kunstvoeding gegeven. Je melkproductie stelt zich daar ook naar in. Heeft voor ons heel goed gewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gecombineerd. Na het zwangerschapsverlof ochtend- avond en nachtvoedingen geven en alle voedingen op niet-werkdagen en in het weekend. Op mijn (parttime) werkdagen de fles, formula dus. Het ging heel goed, al moest ik er op letten dat de voeding niet terugliep. Ik heb de oudste krap een jaar gevoed en de jongste ruim een jaar.
    Een lactatiedeskundige heb ik er nooit bij gehad en internet hadden we ooknog niet voor advies :-) Daar staat tegenover dat mijn moeder ook borstvoeding heeft gegeven en zij kon me hier en daar wel raad geven. Tegenwoordig wordt er jammer genoeg minder borstvoeding gegeven dan vroeger. Dan loopt de kennis in "eigen kring" terug - en dan is een externe deskundige handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Flesvoeding. Ik heb heel weinig melklieren (zit in de familie). Bij zoon even zoeken in verband met spugen maar bij dochter ging met meteen vanzelf op de eerste de beste. Wat ik fijn vond was dat het door de fles zo duidelijk was of ze genoeg gedronken hadden. Vriendin die borstvoeding gaf bleef maar voeden omdat haar kindje steeds in slaap viel of niet genoeg groeide. Dat is niets voor mij, hoe dol ik ook op de kindjes ben. Inmiddels zijn beiden gezonde pubers die weinig tot nooit ziek zijn geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oudste kon niet aan happen en was een huilbaby. Ik heb gekolft en manlief gaf dan het cupje. zoontje had de eerste weken amper zuigkracht dus fles ging niet. zoontje kwam elke 1,5 uur voor een voeding, gek werden we er van. Hij huilde 20 uur per dag na 6 weken hield ik de borstvoeding voorgezien het werkte blijkbaar niet voor ons. Zoontje heeft het huilen een ruime 12 weken vol gehouden. Als ik er aan terug denk krijg k nog een knoop in mijn buik.ik ben blij dat die tijd voorbij is.

    Jongste heb ik 10 maanden de borst gegeven. Dat ging allemaal goed op een borst ontsteking in de kraaamweek na, wat doet dat zeer! Die keren heb ik vloekend zitten voeden. Toen de ontsteking over was, was ik trots op mezelf dat ik doorgezet had en kon weer met liefde voeden. na die 10 maanden zijn we overgestapt naar de fles maar hij wilde de fles niet dus die hebben we geschrapt. Toch werd hij zieker en zieker naarmate hij meer at. Na maanden kwamen we er via de kinderarts achter dat zoontje een koemelkallergie heeft. Aangezien ik zelf ook geen melk verdraag was mijn borstvoeding ideaal voor hem.

    Wat veel mensen vergeten is dat als je borstvoeding geeft zelf veel meer moet eten en drinken om de productie opgang te houden. En die kosten tikken ook behoorlijk aan, helemaal als je net zo als mij glutenvrij eet. Ik geloof dat kunstvoeding dan zelfs goedkoper kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vanuit een gezondheid oogpunt is borstvoeding natuurlijk altijd beter, zou dan ook je eerste keuze moeten zijn. Maar helaas gaat die niet altijd goed en dan is flesvoeding idd de oplossing.
    Mvr CF heeft ongeveer 15 maanden borstvoeding gegeven. Vanaf ongeveer 6 maanden aangevuld met vast voedsel en wat biologische melk. Fles voeding, wat we een keer of twee geprobeerd hebben, vond Miss CF net te pruimen dus daar waren we heel snel klaar mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. HUH? Quote: Vanuit een gezondheid oogpunt is borstvoeding natuurlijk altijd beter, zou dan ook je eerste keuze moeten zijn.
      Goed ik weet niet waar je deze (inmiddels toch echt wel achterhaalde info) op basseerd, maar al zou het zo zijn.... Ieder zijn keus zeg.
      Overigens is het niet eens waar. Mijn oma heeft 5 kinderen. 4 borstvoeding en 1 niet. 4 zijn voor alles en nog wat allergisch en 1 niet.
      Mijn kinderen hebben 4 jaar lang kunstvoeding gedronken en ben er zelf ook mee opgegroeid. Vooralsnog zijn we alle in blakende gezondheid ;-)
      En of je nu borstvoeding geeft of de fles, dat momentje met zijn tweetjes blijft en is echt niet minder bijzonder. Hooguit minder pijnlijk zodra de tandjes komen ;D

      Verwijderen
    2. Ze zeggen wel eens borstvoedingsmaffia..maar ik krijg toch ook de indruk dat er een flesvoedingsmaffia is ;-)

      Verwijderen
  7. Over de kosten kunnen je een hele discussie over opzetten, maar geloof niet dat dit terzake doet. Het is maar net hoe makkelijk of moeilijk de bv gaat.
    Als het vanzelf gaat, heb je geen hulpmiddelen nodig en dus ook geen extra kosten.
    In het andere geval, ga je mss een borstkolf kopen/huren.......
    Zelf heb ik 13 maanden bij de oudste en 8 maanden bij de jongste gegeven. Heb van beiden genoten en geen extra kosten hoeven maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als aanvulling....Bv moet de keuze van de moeder zijn en niet van de omeeting.
      Zoveel mensen, zoveel meningen.

      Verwijderen
  8. Mijn vriendin was vroeger juist pertinent tegenstander van borstvoeding, maar dat veranderde nadat we een miskraam hadden gehad. Nadat onze dochter geboren was wilde ze juist borstvoeding geven en gelukkig ging dat goed. Ik herken wat je schrijft over vermoeidheid aan de ene kant en een intiem moment samen aan de andere kant.
    Mijn vriendin moest stoppen met borstvoeding toen ze weer last kreeg van haar chronische ziekte en weer aan de medicijnen moest. Dat was een heel abrupt einde.
    Flessenvoeding ging daarna ook prima. Dat heeft onze dochter tot ongeveer 1 jaar gekregen, daarna gewone halvolle melk...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. bij beide geprobeerd. dochter was te moe na zware bevalling en flink hoofdpijn volgens de kinderarts dus gelijk al paracetamol.. arme meid.. (en ook ik moest flink herstellen...) een week gekolfd.. maar vond het slopend.. om de 2 u kolven, om de 3 u fles geven.. rechts ging kolven wel, links maar 20 cc... schiet niet echt op (na een week nog steeds..) slapen lukte me niet overdag omdat ik echt pas na een uur in slaap viel en dan was t alweer tijd voor kolven of fles of beide.. nee vond het niets.. ondertussen nog flink herstellende... dus overgestapt op flesvoeding.... baalde er flink van tot ik een quote las... de beste voeding is de voeding die je met liefde geeft!!! veel aan gehad!!!

    bij zoontje weer geprobeerd na een relatief makkelijke en snelle bevalling van maar 2,5 uur.. leek erg goed te gaan... leek... hij poepte niet in de kraamweek.. kreeg spruw (wat niemand zag.. )en ik had dus ook spruw in mn borst wat flink pijn deed... uiteindleijk op dag 10 naar t ziekenhuis.. eerst huisarts omdat hij mn borst weigerde.. (cb verpleegkundige kwam net die dag langs.. deed mn tranen van bezorgdheid af als kraamtranen ofzo.. ze zou maandag wel bellen hoe t ging terwijl zoontje dus al 12 u geen voeding meer had gehad ?? maf mens... )smiddags mn man met zoontje langs de huisarts.. ivm weekend zei hij kijk het EVEN aan.. huisartsenpost is nl naast de seh en t ziekenhuis bij ons ;) dus slim gedaan. savonds hap, seh en opname op de kinderafdeling.. waar hij eindelijk weer ging drinken.. de spruw geconstateerd werd en we dus beide behandeld konden worden. hij ging weer drinken (fles) en de eis was eerst gewicht aankomen dan mocht hij de zondag naar huis... pittig dus...kon mn gevoel dus niet vertrouwen net als de kraamhulp en de verloskundige niet qua drinken... dus overgestapt op fles... ;) helaas ontwikkelde hij reflux en moest ik dus ook gaan mengen met johannesbroodpitmeel (10 euro per pak.... ) en kreeg ik nooit langer dan 2 u tussen de fles (niet gek als je snachts al doorslaapt :p hij dronk alles overdag:p) en ging dus ook nog mengen met forte voeding.. duur grapje en leek net een scheikunde experiment soms haha 3 poeders in de fles ;) maar t werkte :) en t ging super!!

    bv zou voor mij altijd eerste keus blijven ivm gewoon de natuurlijke voeding! maar als t niet gaat of als iemand echt niet wil ? prima toch?!! ieders eigen keus voor zover het een keus is!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik moet ineens weer denken aan een verhaal uit mijn geboortedorp, van een flink uit de kluiten gewassen dame die een tweeling had en die voedde. In het dorp was ook een kindje dat niet maar niet wilde groeien. De huisarts vroeg of deze dame naast haar tweeling ook dat andere kindje een tijdje wilde voeden en Aldus geschiedde, baby tierde welig. Prachtverhaal uit de tijd dat alternatief voor borstvoeding nog geweekt brood in karnemelk was (Dat kreeg mijn zwager, die als pasgeborene steeds moest spugen als baby)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het gaat erom waar jij en je kindje zich prettig bij voelen, dat is het allerbelangrijkste, dan is de kraamtijd tenminste ontspannen en kunnen jullie goed aan elkaar hechten.

    Goed punt waar Florien en Anoniem daaronder aanstippen: je kunt bv en fles ook met elkaar combineren, iets wat heel veel vrouwen, denk ik, niet weten. Het hoeft niet of of te zijn, en en kan ook. Je zou zelfs na die 4 maanden (of eerder) kunnen besluiten om alleen s'avonds voor het slapen gaan te voeden en de rest van de dag flesjes te (laten) geven. En daar kan je natuurlijk eindeloos mee varieren. Op die manier kan je ook langzaam afbouwen, zodat je hormoonspiegel niet in een keer gigantisch naar beneden gaat, dat kan namelijk invloed op je stemming hebben.

    Sowieso gaan kinderen als ze 6 maanden zijn en langzaam aan vast voedsel wennen, minder behoefte krijgen aan bv, de voedingen worden dan ook minder frequent.

    Heel veel plezier met z'n drietjes en een hele fijne kraamtijd!

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb de oudste twee een jaar gevoed en ben gestopt om een cyclus te krijgen omdat ik graag weer zwanger wilde worden. Nu heb ik ons derde kindje aan de borst. Ik ben er persoonlijk wel van overtuigd dat borstvoeding het beste is maar als dat niet gaat dan is kunstvoeding een prima alternatief. Ik heb twee keer heel hard moeten werken (héél veel kolven volgens cluster schema's) de eerste dagen omdat de borstvoeding traag op gang kwam en mijn kinderen niet goed dronken maar het was me het gemak in het jaar erna dik waard! Goedkoper is niet altijd waar inderdaad, ik had bijvoorbeeld lactatiekundige kosten voor klieven van tongriem en ik eet ook echt wel meer nu.

    Ik ben benieuwd hoe lang je uiteindelijk gaat voeden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik had melkpoeder nooit overwogen als serieuze babyvoeding. Helaas kreeg ik mijn dochter die in een nogal lastige houding was geboren, niet aan de borst. Twee maanden gekolfd en geprobeerd. Tja, dan blijft er niet heel veel over, hoewel ik nu vermoedelijk zou kiezen voor donormelk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fijn dat het zo goed gaat! Ik zat er vooraf hetzelfde in als jij, maar was, net als jij, toch wel blij dat het goed ging met de borstvoeding. Het is toch wel heel makkelijk dat je het altijd bij je hebt he :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb nu een baby van 4 maanden en werk weer sinds een maand. Ik geef nog volledige borstvoeding, dat wil ik nog 2 maanden volhouden. Je hebt inederdaad veel spulletjes nodig, gelukkig kon ik een dubbele kolf lenen, daarmee haal ik 300 ml op het werk (3x 25 min totaal bezig) en als mijn zoon om 6.30u aan de borst hangt kolf ik tegelijkertijd nog 150 ml. Dat zijn 3,5 voedingen en daarmee komt het prima uit. Als het te zwaar is vraag ik mijn man soms om savonds of snachts de fles te geven van mijn gekolfde melk.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik geef borstvoeding omdat het de beste voeding is die je je baby kunt geven. (Gelukkig is er flesvoeding wanneer het om welke reden dan ook niet mogelijk is)

    Ik zit nu totaal op 15 maanden borstvoedend (3 kinderen)
    Hoe lang doe je met een blik melk?
    Ik stel even: 3 blikken per maand a €15,- per stuk x 15 maanden = €675,-
    Als ik dat vergelijk met borstvoeding:
    Kolf €200,-
    wasbare zoogcompressen €20,-
    Voedingsbeha's (pakweg) €55,
    Is toch zo'n €400,- goedkoper!
    En dan te bedenken dat ik nog minimaal 9 maanden wil gaan voeden.
    Is toch een beste besparing.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.