Daar geef ik liever geen geld aan uit...

november 03, 2016
Er zijn van die zaken waarvan ik het zonde vind om geld aan uit te geven, maar waarbij het toch 'noodzakelijk'  is. Mijn top 5 aan lasten die ik liever niet zou hebben:

1. Rente (hypotheek)Dat is natuurlijk een inkoppertje. Onze grootste kostenpost is de hypotheek. Ik woon graag comfortabel en heb hier zeker wat voor over, maar ik vind ook dat deze kostenpost hoog is. Een groot deel van ons salaris gaat op aan wonen en dat vind ik zonde geld. Dat moet flink naar beneden en natuurlijk het liefst naar 0.

2. Prullaria
Ik hou van een strak en opgeruimd huis. Hoe minder prul hoe beter. Toch ga ik ook wel eens de fout in door een woonwinkel of de A.ction in te lopen en laat mij dan toch verleiden voor een leuke woonaccessoire die we helemaal niet nodig hebben. En die vervolgens na een korte tijd al niet meer mijn smaak is. Impulsaankopen die, als je al die kleine bedragen bij elkaar op telt, toch behoorlijk oplopen. Zonde geld.

3.Make-up
 Ik hou van naturel. Een beetje mascara of Labello op mijn lippen vind ik oké, maar daar blijft het bij mij ook wel bij. Met een feestje of de feestdagen wil ik nog wel eens uitpakken, maar voor de rest vind ik het vooral noodzakelijk kwaad. ik zie er overigens wel graag verzorgd uit, maar een extra kleurtje op mijn ogen of wangen door make-up vind ik dan weer niet nodig. En merken zeggen mij niets, als het product maar goed is.

4.Fastfood/ kant en klaar voedsel
Gemaksvoedsel natuurlijk. Soms ontkom ik er niet aan of wil ik er niet aan ontkomen. Na een te lange werkdag geen tijd of puf meer om nog uitgebreid te koken en als er vervolgens niets gemakkelijks op voorraad is in de vriezer, dan willen we nog wel eens een patatje afhalen of een fout kant en klaar pakket bij de supermarkt ophalen. Het is snel en effectief, maar geeft ons nooit een echt voldaan gevoel qua eten en financiën. Dit kunnen we beperken door meer te koken en een voorraad in de vriezer aan te leggen. Ik hoop dat, doordat ik parttime ga werken, straks minder regelmatig fastfood of kant en klaar voedsel ga eten. Goed voor onze portemonnee en voor onze smaakpapillen.

5. Schoonmaakmiddelen
Dit is nog iets van mijn actielijst. Ik heb een hekel aan schoonmaken en zie het als een noodzakelijk kwaad. Maar naast dat het geen hobby is, vind ik al die chemische rotzooi ook helemaal niets. Voor 2017 wil ik hier minder geld aan uit gaan geven en wil ik meer gebruik maken van natuurlijke producten om het huis schoon te houden. Weer zo'n heerlijke win-win. Goedkoper en beter voor het milieu.

Bovenstaand lijstje is natuurlijk een opsomming van lasten die ik liever niet heb en het liefst heb ik natuurlijk helemaal geen of weinig lasten. Maar de meeste dingen kosten in onze maatschappij nu eenmaal geld. Toch zijn er ook mensen die proberen te leven zonder geld. Op de site Geldloos kan je hier meer over lezen. Voor mij is dat de overtreffende trap van hetgeen wij willen, wij willen lage lasten en doen dat door bewust geld uit te geven en te consuminderen, maar willen daar dan niet alles voor op geven. Toch kan je veel tips van deze site prima toepassen, je moet het alleen aanpassen aan je eigen levensstijl, zodat jij jezelf daar goed bij voelt. Dat is uiteindelijk toch het belangrijkste!

Waar geef jij liever geen geld aan uit?

13 opmerkingen:

  1. *make-up. Ik heb een basis maar gebruik het zelden.
    *haarverf. Koop ik nu elke 4 weken maar baal er van. Toch maar grijs laten worden misschien.
    *planten voor de tuin (vind ik erg duur, dus ben ik altijd blij met het verjaardagscadeau "bon tuincentrum"
    *uit eten gaan. Met de nuance "overdreven duur uit eten gaan". Eetcafe of lunch doe ik wel graag.ik zie de meerwaarde niet van een echt duur restaurant met chique gedoe.
    *abonnementen op tijdschrift en krant. Heb er geeneen. Voldoende nieuws en achtergronden te vinden op t.v. en Internet
    *sigaretten of shag. Gelukkig roken we beiden niet.

    Schoonmaakmiddelen is nog wel een aandachtspunt. Ik heb best veel verschillende dingen maar ben wel zuinig. Een fles vloeibaar schuurmiddel gaat hier 2 jaar mee :-)

    *

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me prima vinden in jouw rijtje, maar dat zijn dan ook allemaal zaken waar ik (relatief) weinig tot geen geld aan uitgeef :-)

    Waar ik graag minder aan zou willen uitgeven is aan mijn pensioenfonds. Ik hoorde laatst de absurditeit dat daar inmiddels 25% van ons bruto loon naartoe gaat (inclusief de werkgeversbijdrage). Geld waarvan ik me zeer afvraag of ik daar ooit iets van terug ga zien en geld dat ik veel liever zelf zou willen investeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. make up geef ik geen geld aan uit, heb t simpelweg niet.. veel kan ik niet tegen, te duur om uit te zoeken waar ik wel tegen kan (zullen ongetwijfeld dure merken zijn :p) en vaak toch geen zin om op te doen en niet goed in enz enz enz. combi van luiheid en geen zin om er tijd en geld in te steken terwijl t echt geen kwaad zou kunnen.. vooral een foundation niet maar ja

    hypotheek is hier idd verreweg de grootste kostenpost sinds februari.. dit zal de komende jaren ook vast nog niet veranderen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. uit eten/eten bestellen geven we ook weinig aan uit. ook door uiteenlopende smaken.. bij 2 zaken bestellen is ook zo onhandig en duur :p maar ook gewoon zonde om 40 euro uit te geven wat je zelf voor nog geen 10 euro maakt..
      kleding ook liever goedkoop dan duur, maar langzamerhand kan ik ook eens wat duurders kopen wat dan ook weer langer mee gaat ;)

      man is gelukkig 3 of 4 jr geleden gestopt met roken, scheelt gewoon 100€per maand!
      opletten met boodschappen f(maar met gezin van 4 en 4opvangkinderen is t ruim 500 per maand)

      Verwijderen
  4. Wij zijn het ook eens met al het bovenstaande, maar vooral nummer 4: "Fast food/kant-en-klaar voedsel". We zijn een tijdje geleden gestopt met het bestellen van lauwe en matige maaltijden waar we dan drie kwartier op moeten wachten, maar we halen soms nog wel patat (wat trouwens ook altijd een soort van teleurstelling is).

    Daarnaast vinden we het zonde om veel geld uit te geven aan boodschappen. Familieleden en kennissen geven ongeveer €150,- per week uit, terwijl wij gemiddeld €100,- per maand kwijt zijn. Niet omdat we troep eten (juíst duur), maar omdat we wat meer tijd besteden aan boodschappen doen en koken. Zo komen we bij meerdere supermarkten (de Turkse supermarkt is echt een goede tip voor goedkope groenten en fruit), en koken we vaak grote porties, om die dan te wecken of in te vriezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met stip op nummer 1: Kinderalimentatie BOVEN het bedrag dat noodzakelijk is om in het levensonderhoud van de kinderen te voorzien (En dat wordt gebruikt door Ex om er een luxe levensstijl op na te houden)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bied meer: partneralimentatie voor een partner die best kan werken en zelf in z;'n onderhoud kan voorzien.
      Kinderen zijn stiekum best duur, zeker als je n huis wilt betalen dat groot genoeg is.Maar daar zit inderdaad wel elastiek in. Al hebben de kinderen zelf het meeste aan aandacht, niet aan spullen. Kun je ze aandacht geven (naast die alimentatie)? En kan exlief dat?

      Verwijderen
    2. Pittige uitspraken, komt het werk voor het Meisje?

      Verwijderen
  6. Ik heb een basis 'voorraad' make up, 1 x per 1,5 jaar koop ik mascara van het etos eigen merk 1+1 gratis. Maybelline foundation (is €13,99) 1+1 gratis, daar doe ik ook 1,5 tot 2 jaar mee en vind ik nodig + poeder van etos eigen merk ook altijd 1+1 ;-)

    Schoonmaakmiddel is een belachelijke kostenpost, al die commerciele troepjes heb je helemaal niet nodig om de boel schoon te krijgen.
    Het enige wat echt top is om in huis te hebben (geen aandelen :) is het 'verzorgingsmiddel' van Ha-ra; een soort allesreiniger waarvan je werkelijk een minuscuul drupje nodig hebt in je emmertje en overal op toe kunt passen (streeploze ramen etc)
    Het is ook nog biologisch afbreekbaar etc. Fles koste me geloof ik €13,- maar ik verwacht er tot mn 80e mee te kunnen doen (en ben nu 23)

    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Poeh, komt een klein deel van m'n lijstje hoor:
    - onderhoud van auto en motor
    - afhaalvoedsel
    - prullaria voor in huis

    Maar verder probeer ik alleen geld uit te geven aan zaken waarvan ik het de moeite waard vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi lijstje, ik geloof dat ik het overal mee eens ben. Ik heb nog een aanvulling: boetes en bekeuringen. Nu doe ik natuurlijk altijd enorm mijn best om beiden te voorkomen, maar wij zijn nogal slecht in het op tijd terugbrengen van alle bibliotheekboeken (met nadruk op alle...). En ik had pas een bekeuring omdat ik door oranje reed, en toen moest remmen omdat de auto's voor me ineens stopten. Toen werd ik geflitst... 235 euro was het. Dat was wel zo ontzettend zonde! En ook zo niet nodig. Ik had best een paar meter eerder kunnen stoppen, maar ik dacht dat ik het wel redde en had niet verwacht dat er voor me geremd zou worden. Dom, dom, dom!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kant en klaar maaltijden of afhaal maaltijden dat vind ik zo zonde geld.
    Verzendkosten
    Boetes
    Rente

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Parkeren. Pfff. Zo duur voor de tijd die je er staat.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.