Van Dinky naar...

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - november 24, 2016

Tweeverdieners zonder kinderen worden ook wel Dinky's genoemd. Dink of Dinky is een oorspronkelijk Engelstalige afkorting en staat voor Double Income, No Kids. Met een Dinky wordt een tweeverdienend stel bedoeld dat geen kinderen heeft en daardoor een bovengemiddeld inkomen heeft. Wij zijn nog tot maart 2017 fulltime tweeverdieners, maar zijn nu al Dinky-af, aangezien we nu een dochtertje hebben.

De term Dinky wordt veel gebruikt, maar onder welke categorie we nu gaan vallen, weet ik niet.  Wel zijn wij bijzonder stereotype, aangezien man fulltime blijft werken en ik deeltijdontslag ga nemen. Dit heeft voor ons niets met de man-vrouw relatie te maken, maar wel met de verschillen tussen onze inkomens. Bij deeltijdontslag van man zouden we een veel grotere stap terug moeten doen in ons inkomen, wat met onze huidige vaste lasten nog niet haalbaar is. Daarnaast heeft man hogere ambities als het gaat om doorgroeien in zijn vakgebied en is fiulltime werken voor hem nu nog een must.  Ik wil in de toekomst ook nog doorgroeien naar een andere functie in mijn werkveld, maar ik vind het op dit moment prima om mijn vizier iets meer op ons gezin te richten.

Keuzes
Wij hadden een kinderwens en hadden vooraf eigenlijk al bedacht hoe het plaatje er uit zou moeten zien. We wilden ons kind liever niet fulltime naar de opvang sturen. Minder werken en minder inkomsten hadden wij daarom al ingecalculeerd.  Daarbij hebben we de luxe dat we de mogelijkheid hebben om een stapje terug te doen. En dat is heus wel even slikken,want je went echt aan een bepaald inkomen. Al heeft het stapje terug voor ons geen gevolgen voor ons direct besteedbaar inkomen. Wel in onze aflosplannen. Die blijven staan op 10 jaar, maar zullen niet meer in het razendsnelle tempo gaan van de afgelopen anderhalf jaar. Maar dat geeft niet, we hebben er iets onbetaalbaars voor terug gekregen :)

Hoe vond jij de overgang van dinky naar .... een gezin met minder inkomsten en hogere lasten?






  • Share:

You Might Also Like

11 reacties

  1. Dat is wel lastig inderdaad, die overgang. Toch zal het bij jullie toch vooral zitten in dat je minder kunt aflossen gok ik. Dat is het grote voordeel als je al binnen je middelen leefde, dan is de overgang toch minder groot.
    Wij zijn allebei minder gaan werken toen onze kinderen kwamen. Ik verdiende meer, maar wilde gewoon graag thuis zijn (ik ging van 36 naar 32 uur, en mijn partner ook, dus zo groot was die overgang nou ook weer niet). En omdat ik toen jaarlijks nog flink groeide in salaris, was het eigenlijk niet echt een stap naar beneden.
    Het is het echt wel waard vind ik, meer thuis zijn en minder werken. Ze blijven maar zo kort klein (om er nog maar eens een cliché tegenaan te gooien). :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn zelf ook van DINKies naar DIWKies gegaan. Maar omdat we hebben besloten om het bij 1 kleine te laten vonden we het juist wel van belang dat ze naar de dag opvang gaat. Op deze manier leert ze delen en met verschillende kinderen om te gaan. Altijd goed voor de sociale ontwikkeling.
    We hebben in eerste instantie 3 dagen opvang per weer gedaan, maar omdat ze het zo naar haar zin heeft op de dagopvang zijn we overgestapt op full time. Onwijs duur natuurlijk, zeker als je een goed salaris hebt. Ze kost ons nu ongeveer €13.000 per jaar aan dag opvang (en dat is nog maar voor 4 dagen aangezien oma nu 1 dag per week voor haar rekening neemt en een redelijk geprijsde opvang).
    Echter, door het hogere salars (zelfs na aftrek dagopvang) zullen we sneller FO zijn, waarschijnlijk in de komende paar jaren. Waardoor we daarna deeltijd of niet meer gaan werken en dus heel veel tijd hebben voor de kleine als ze straks uit school komt. Dit is voor ons dan ook de afweging geworden om nu full-time door te gaan werken en het straks wat rustiger aan te daan doen. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat een 4 daagse werkweek best aantrekkelijk klinkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond het verschil erg meevallen. Niet omdat ons inkomen niet achteruit ging, maar omdat we ook veel minder gelegenheid hadden om het uit te geven. Daarvoor gingen we vaak wel eens per week de stad in, wat eten of drinken. Met kind ben je veel meer thuis. Was echt goedkoper :)
    We leefden toen iets minder bewust dan nu, al losten we ook toen wel af.
    Bovendien nam ons inkomen in stapjes af. Van alleen mij veranderde het van 3 dagen werken, naar een ww uitkering (70%) en toen zwangerschapsverlof en toen niks meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben de overgang ook iets geleidelijker gedaan. Ik ben al teruggegaan naar 70% werken voordat ik zwanger werd. Na een sabbatical van drie maanden besloot ik dat ik niet meer fulltime wilde werken. Ik vond het geld de verkoop van mijn vrije tijd niet meer waard. Ik ben toen gaan rekenen wat er mogelijk was en dat kwam uit op 70%.

    In de tussentijd gingen mijn man en ik er in inkomen nog op vooruit, dus toen onze dochter kwam konden we de extra kosten vrij makkelijk opvangen. Ik heb ons uitgavenpatroon niet echt hoeven aanpassen. Wat inderdaad waar is: je geeft minder uit omdat je meer thuis bent als je een kind hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Minder inkomsten, meer lasten. Ik ken het, ik had er toen niet zoveel moeite mee omdat vanwege de gezinsuitbreiding de behoefte tot reizen en vakantie afnam (was een grote kostenpost). Ik vraag me wel af hoe je deze verandering plaatst in het licht van: ""In februari 2015 hebben wij als doel gesteld om in 10 jaar tijd financieel onafhankelijk te worden"". Ik zou dit heel knap vinden als het nog steeds zou lukken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat was even wennen. Na de geboorte van zoon (17 jaar geleden)ging ik na het ouderschapsverlof en aansluitend drie maanden fulltime werken terug van 36 naar 28 uur. Mijn werk kocht gelukkig een bedrijfsplaats voor ons op het kdv want de wachtlijsten voor de open plaatsen waren enorm in de randstad. Het was wel duur want de werkgever van man betaalde niet mee. Het was echt een heel fijn kdv en elke cent waard. Toen dochter ruim 5 jaar later geboren werd ben ik, na een jaar ouderschapsverlof van een dag, terug gegaan naar 25 uur. Man heeft inmiddels een paar mooie promoties gemaakt en omdat we geen ambities hebben om binnen x tijd FO te worden leven we ruim en comfortabel. We zijn sinds dit jaar uit de opvang kosten sinds dochter niet meer naar de bso gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij zijn vrij jong aan kinderen begonnen. In de tijd dat ze klein waren ging ons salaris flink omhoog. Tel daar bij op dat we minder (ver) op vakantie gingen en zaken als bioscoop en uiteten gaan op een laag pitje stonden. Wij zijn juist gaan aflossen vanaf dat we kinderen kregen. Maar ik realiseer mij dat niet iedereen zo'n carriere stap gaat maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij zijn op dit moment nog dinky's, maar die stap lijkt me idd ook wel pittig. Vooral omdat ik dan waarschijnlijk wat minder ga werken en dat voelt als afhankelijker worden. Hoeft natuurlijk niet, maar als zelfstandig ondernemer weet je nooit goed wat voor invloed vaker 'nee' zeggen heeft. Betekent dat dat je inderdaad gewoon wat minder werkt, maar wel wanneer je wilt, of betekent dat dat je voor bepaalde klanten niet meer in aanmerking komt?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als het aan mij ligt blijven wij altijd Dinky's. We hebben beiden niet de behoefte aan kinderen en werken vind ik leuk. Betekent wel dat we hopelijk, zeker als m'n vriendin ook haar inkomsten op peil heeft redelijk snel FO zullen zijn! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij zijn ouders geworden door adoptie. Het grootste verschil zat hem wat ons betreft niet in het inkomen, maar in de vervulling van een lang gekoesterde kinderwens.

    Fijn om eindelijk moeder te zijn. Het lagere inkomen nemen we graag voor lief.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. het gekke is... we sparen nu veel meer dan toen we geen kinderen hadden.. gaven t toen meer uit aan eten bestellen/buiten de deur eten.. met vrienden buiten de deur afspreken ipv thuis (omdat de kinderen naar bed moeten en omdat je kids niet mee neemt naar een kroeg of hardcorefeest ;) nu kook ik eigenlijk elke dag (of we eten thuis iets makkelijks..) wat veel goedkoper is, shoppen doe ik enkel nog online bij gebrek aan tijd/auto/zin :p

    ik verdien wat minder dan toen ik nog buitenshuis werkte als gastouder aan huis. nu werk ik qua uren meer, maar verdien minder (toen min loon 36u in 3 dagen, nu 5 euro per kind per uur soms 1 kind soms 2, soms 3 soms 4... :p wisselend uurloon dus.. maar minder dan toen) man is wel stees iets meer gaan verdienen gelukkig ;) en maakt leuk wat overuren. gekke is dat we nu echt veel meer overhouden.. (weet niet of man nou zoveel meer is gaan verdienen ? maar we hebben ook zeker wel meer kosten nu met de kinderen.. clubjes, school, zwemles, kleding, boodschappen enz ook werk ik nu thuis dus verbruiken we meer stroom en gas.. )

    ach ja,we zijn er erg blij mee ;)

    BeantwoordenVerwijderen