Woonwoensdag: Anoniem

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - november 09, 2016

Naam, leeftijd, gezinssamenstelling:
Ik ben anoniem, een alleenstaande vrouw van 30 jaar.


Werk en inkomen/overige inkomsten
Ik werk fulltime als ambtenaar. Mijn netto inkomen bedraagt circa € 1.850 per maand.

Beschrijving woning/locatie
Op dit moment in een huurappartement in het oosten van het land. Maar ik heb zojuist een tussenwoning gekocht in dezelfde woonplaats. Het is een tussenwoning uit de jaren ‘70 van 125 vierkante meter met 4 slaapkamers. De overdracht van de woning zal pas half november plaatsvinden.

Waarom heb je gekozen voor deze woning met bijbehorende kosten?
Omdat ik al jaren in een appartement zonder balkon woon wilde ik dolgraag een tuin. Daarnaast wilde ik graag een extra slaapkamer zodat neefjes en nichtjes kunnen komen logeren. Daarnaast werk ik 2 dagen in de week thuis dus wilde ik ook graag een werkkamer hebben. Dit huis is erg ruim en heeft een mooie tuin. Het huis ligt aan een plantsoen en beschikt over een eigen parkeerplek.


Soort hypotheek/waar afgesloten/hoogte hypotheek/kosten per maand?
Ik heb een annuïteiten hypotheek afgesloten. De volledige hypotheek is € 156.000.  Bij het tekenen van de hypotheekofferte bedroeg de hypotheekrente 1,72%. De bruto maandlasten zouden € 555 zijn. Echter zal de daadwerkelijke rente vastgesteld worden op de datum van overdracht (dagrente). De rente is inmiddels al gedaald dus ik verwacht dat de werkelijke maandlasten nog iets lager zullen zijn. Ik heb een rentevaste periode van 10 jaar.

Hoeveel kon je destijds lenen? Vind je de woonlasten in verhouding met het inkomen?
Ik kon circa € 160.000 lenen. Ik vind de woonlasten prima in verhouding. Mijn huidige huur is nagenoeg gelijk aan de toekomstige woonlasten. De huur betaal ik al jaren dus ik weet dus zeker dat ik deze woonlasten kan betalen.

Los je naast de reguliere aflossing ook extra af? Zo ja, waarom? En hoe?
Uiteraard op dit moment nog niet. Het huis zal op elke plekken nog verbeterd moeten worden. Ik heb bewust gekozen geen bouwdepot af te sluiten dus zal de eerste tijd mijn spaargeld gebruiken voor het opknappen van het huis. Maar in de toekomst ben ik zeker van plan extra af te lossen.


Welke aflosvoorwaarden stelt de hypotheekverstrekker?
Er is geen beperking in de maximale boetevrije aflossing. Dit was ook een reden voor mij om te kiezen voor deze hypotheekverstrekker.

Zit er een risico-opslag in de hypotheek?
Ik heb een hypotheek met NHG dus geen risico-opslag.

Zijn er overige voorwaarden die de hypotheekverstrekker aan de hypotheek stelt?
Nee.

Kan je de woonlasten nog betalen bij het wegvallen van een inkomen?
Aangezien ik alleenstaand ben zal ik in dat geval vermoedelijk niet meer de woonlasten kunnen betalen. 


Wil je meer woonwoensdagverhalen lezen? Alle eerdere verhalen zijn te vinden op de pagina woonwoensdag in het hoofdmenu.

Lees jij de woonwoensdagverhalen ook altijd met veel plezier? Woonwoensdag wordt gemaakt door en voor lezers en is dus afhankelijk van de verhalen die doorgestuurd worden. Wil jij ook eens anoniem meewerken aan deze rubriek? Twijfel niet en mail naar info@in10jaarfo.nl. De vragenlijst ontvang je vervolgens per mail.

  • Share:

You Might Also Like

6 reacties

  1. Wow.. rente 10 jaar vast en geen boete bij aflossen. Dit is voor het eerst dat ik dit hoor. Vraag me af wie de hypotheekverstrekker is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn inmiddels diverse hypotheekverstrekkers, die gefund worden door pensioenfondsen en/of verzekeraars. Munt Hypotheken en Venn zijn er twee van.

      Verwijderen
  2. Mooi en erg verstandig van je om zo te kiezen. Ik wens je veel geluk in je nieuwe huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn, zo'n eigen huis met genoeg slaapkamers en een tuin! Veel geluk in je nieuwe huis! Wat de financiën betreft heb je het prima op orde zo te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt allemaal goed. Succes met de verbouwing en hopelijk woon je er naar genoegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een verhaal met goed doordacht plan! Veel succes met de verbouwingen en vergeet vooral niet te genieten :-)

    BeantwoordenVerwijderen