Woonwoensdag: H & D

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - november 30, 2016

Naam, leeftijd, gezinssamenstelling:
Ik ben H. 32 jaar getrouwd met D. 36 jaar. Samen hebben wij drie kinderen. M. van 10 jaar, L. van 5 jaar en jongste is 2 maanden.

Werk en inkomen/overige inkomsten:
H. verdient 2830 euro per maand en werkt 27 uur per week, verdeeld over 3 dagen.
D. verdient 2850 euro per maand en werkt 36 uur per week, verdeeld over 4 dagen.

Beschrijving woning/locatie:
In 2013 zijn wij verhuisd naar een riante hoekwoning.

Waarom heb je gekozen voor deze woning met bijbehorende kosten?

We wilden graag een woning met veel vierkante meters. Deze woning is uitgebouwd en garage is ook bij de woning getrokken. Doordat deze woning al leegstond, konden we deze voordelig kopen.

Soort hypotheek/ waar afgesloten/ hoogte hypotheek/kosten per maand?
Vanuit onze vorige woning hadden we nog een spaarhypotheek van 174.300 euro. Deze hebben we meegenomen. Inmiddels zit er ruim 44.000 euro in het spaarpotje. De rente is 4,7 procent en staat vast tot 2025.  Verder lineaire lening voor de nieuwe woning van 99.539 euro in 2013. Inmiddels staat deze lening op 84.715 euro. De rente is 3,6 procent en staat vast tot september 2019.

Hoeveel kon je destijds lenen? Vind je de woonlasten in verhouding met het inkomen?
We konden nog wel iets meer lenen. We wilden niet alles mee laten rekenen. H. heeft vaak onregelmatigheidstoeslag maar die is zeer onregelmatig dus dat hebben we liever als extra. Gemiddeld is dat 100-150 euro netto extra per maand. Op dit moment zwangerschapsverlof dus niet van toepassing.
De woonlasten zijn nu goed op te brengen. Wij vinden dit wel een hele grote kostenpost dus willen we de schuld zo snel mogelijk lager hebben. Inmiddels hebben we wel zonnepanelen geplaatst om lasten te verlichten.

Los je naast de reguliere aflossing ook extra af? Zo ja, waarom? En hoe?
Ja we lossen elk jaar extra af. Voorheen kon dat zelfs met maar 100 euro. Dat werkte erg goed aangezien je dan elke maand een klein bedrag extra kan aflossen. Inmiddels mag het alleen met 300 euro of meer. Het is echt net wat we overhouden. We lossen alleen op het lineaire gedeelte af. Met de komst van onze derde staat het even stil. 

Welke aflosvoorwaarden stelt de hypotheekverstrekker?

Ja, minimaal 300 euro. Max 20 procent per jaar. Is sinds kort duidelijk te zien in internetbankieren van Rabobank. Staat precies hoeveel je nog kan aflossen per jaar zonder boete.

Zit er een risico-opslag in de hypotheek?
Gekocht met NHG.

Kan je de woonlasten nog betalen bij het wegvallen van een inkomen?

Dat zal heel moeilijk worden. Vandaar dat we druk bezig zijn om de vaste lasten omlaag te krijgen.

Lees jij de woonwoensdagverhalen ook altijd met veel plezier? Woonwoensdag wordt gemaakt door en voor lezers en is dus afhankelijk van de verhalen die doorgestuurd worden. Wil jij ook eens anoniem meewerken aan deze rubriek? Twijfel niet en mail naar info@in10jaarfo.nl. De vragenlijst ontvang je vervolgens per mail.


 Wil je meer woonwoensdagverhalen lezen? Alle eerdere verhalen zijn te vinden op de pagina woonwoensdag in het hoofdmenu. 

  • Share:

You Might Also Like

13 reacties

  1. Reacties
    1. Same thoughts. Juist omdat de rente bij het spaardeel ruim 1,1 procent hoger is dan het lineaire deel.

      Verwijderen
    2. Dank voor dit inkijkje, wat zou ik benieuwd zijn naar de andere uitgaven van dit gezin.
      wij zijn 50 ers , kinderen al het huis uit dus vergelijken is lastig.
      Ons inkomen ligt een stuk lager, samen net 4000 euro
      Hypotheek zal ongeveer t zelfde wezen .
      Wij lossen echter 25000 per jaar af, dat is fors meer.
      Ben dus heel benieuwd hoe de uitgaven aan boodschappen, uitjes etc liggen.
      Want zo'n inkomen en dan net 300 euro per maand kunnen sparen? waar geef je dan je geld aan uit vraag ik mij af.

      Verwijderen
    3. Inderdaad anoniem daar ben ik ook heel benieuwd naar!

      Verwijderen
    4. 300 euro extra aflossen is niet hetzelfde als 300 euro overhouden. Waarschijnlijk sparen ze ook nog?

      Verwijderen
  2. Of zijn het misschien bruto bedragen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als dat het geval is is 300 euro wel weer netjes natuurlijk :-)

      Verwijderen
    2. 2850 euro netto voor 27 uur per week wil ik ook wel :)

      Verwijderen
  3. Ben ik ook benieuwd naar.
    Wij hebben netto paar honderd minder, 2 kinderen. Lossen €20.000 extra per jaar af.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @hypotheekweg - inderdaad dat wil ik ook wel voor 27 u :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij geeft ze aan dat het 'echt net is wat ze overhouden', oftewel: het hangt er vanaf wat ze overhouden. Het is dus (tenminste, zo lees ik het) niet dat ze 'maar' 300 euro in de maand overhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Even wat duidelijkheid
    Inkomsten zijn brutobedragen (helaas). Had ik er even bij moeten zetten.
    Verder heb ik tot nu toe alleen op lineaire deel extra afgelost. Bijstorten op de spaarhypotheek ga ik zeker doen. Bedankt voor de tip! (daarom deed ik mee aan woonwoensdag omdat je er van leert)
    Verder wil ik best inzage geven in andere kosten als daar belangstelling voor is. Dat word dan wel volgend jaar als het allemaal wat beter in balans is.
    We houden veel meer over dan 300 euro. We sparen ernaast. We zijn niet heel zuinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Anoniem
    Hier de anoniem van 9.29, ik ging uit van netto bedragen en vond het zeer riant ,
    als het bruto bedragen zijn is het een heel ander verhaal,
    Dan doen jullie t heel netjes zeker als jullie ook nog anders sparen.
    Bedankt voor de aanvulling, maakt veel duidelijk.
    ik vroeg om inzage in de andere kosten, dat was met het idee dat jullie (in mijn ogen) ws heel veel uitgaven, ik was benieuwd waaraan dan wel.
    Dat ligt nu anders, ik denk dat jullie een normaal uitgave patroon zullen hebben.
    Inzage is altijd leuk,maar niet nodig hoor, ik mis "de knip" van spaarcentje,dat vond ik altijd leuk vergelijken met onze eigen situatie.

    BeantwoordenVerwijderen