Woonwoensdag: Hannie

november 23, 2016
Naam, leeftijd, gezinssamenstelling:
Hannie, 40 jaar. Getrouwd, mijn man is 45 jaar. We hebben drie dochters van 13, 11 en 5 jaar.

Werk en inkomen/overige inkomsten:
Ik ben zelfstandig ondernemer en verdien ongeveer €1.800,- netto per maand.
Mijn man werkt parttime in loondienst en verdient ook ongeveer €1.800 netto per maand

Beschrijving woning/locatie:
Twee onder één kap woning in een nieuwbouwwijk in een dorp in de provincie Groningen

Waarom heb je gekozen voor deze woning met bijbehorende kosten?
In deze regio krijg je veel huis voor je geld. In dit dorp konden we voor relatief weinig geld een ruime nieuwbouwwoning kopen. Het dorp heeft alle voorzieningen die we nodig hebben.

Welke hypotheek hebben jullie?
We hebben nu een volledige annuïteitenhypotheek. We hebben de hypotheek afgesloten bij DBV (is inmiddels overgenomen door Stater). Het oorspronkelijke hypotheekbedrag in 2008 was € 173.000,-. Door extra aflossen hebben we nu nog een hypotheek van € 76.393,-. De bruto maandlast bedraagt € 559,-

Los je naast de reguliere aflossing ook extra af? Zo ja, waarom? En hoe?
Ja. Voor onze eerste woning die we in 2000 kochten hadden we een beleggingshypotheek van €116.00,- Ik was indertijd nog niet zo bewust bezig met onze financiën. Door het lezen van een boek van Erica Verdegaal over financiële planning kwam ik erachter dat een beleggingshypotheek helemaal niet zo handig was.
Voor het bedrag dat we bij moesten lenen voor onze tweede koopwoning wilde ik perse een annuïteitenhypotheek. Ik weet nog dat het me de nodige overtuigingskracht kostte om onze hypotheekadviseur aan het verstand te brengen dat we echt geen aflossingsvrije hypotheek wilden.
De oorspronkelijke hypotheek van €116.000,- bleef ongewijzigd. De waardeopbouw van onze beleggingsverzekering bleef achter op schema en daardoor ben ik begonnen met extra aflossen. Ondertussen zat de beleggingsverzekering me totaal niet lekker. Geïnspireerd door het blog van toen nog Spaarcentje (inmiddels Min of Meer) kwam ik tot de conclusie dat ik van de beleggingshypotheek af wilde. In 2012 heb ik deze om laten zetten naar een annuïteitenhypotheek, zodat we vanaf toen een volledige annuïteitenhypotheek hadden.

Sindsdien zijn we steeds doorgegaan met aflossen. Wij willen hypotheekvrij zijn op het moment dat de kinderen gaan studeren. We sparen niet voor hun studie, maar als we tegen die tijd geen hypotheeklasten meer hebben kunnen we de studiekosten goed opbrengen. We hebben altijd afgelost van mijn inkomen,omdat ik altijd het hoogste inkomen had en mijn man niet zo’n spaarder is. Ik stel mezelf nooit specifieke aflosdoelen. Ik kijk wat er overblijf en gebruik dat om af te lossen.Mijn motivatie om af te lossen is alleen maar toegenomen. Zo’n twee jaar geleden ben ik een bedrijf gestart. Daarvoor had ik een goed betaalde baan als ambtenaar waarmee ik €3.000 netto per maand verdiende. Als onze maandlasten door het aflossen niet zo gedaald waren, had ik de stap nooit durven zetten om mijn vaste baan op te zeggen.

Ik verdien nu nog minder met mijn onderneming dan met mijn vaste baan, maar ik ben wel veel gelukkiger geworden. Het aflossen heeft mij dus heel veel vrijheid en onafhankelijkheid gegeven. Ondertussen ga ik rustig door met aflossen. Al het geld dat ik uitspaar aan hypotheekrente komt op een aparte rekening en wordt weer gebruikt voor aflossen. Nu ik ondernemer ben, moet ik mijn eigen pensioenopbouw regelen en dan is een afgelost huis ook erg prettig.

Welke aflosvoorwaarden stelt de hypotheekverstrekker?
Ik kan maximaal 10% van de oorspronkelijke hypotheeksom jaarlijks boetevrij aflossen.

Zit er een risico-opslag in de hypotheek? 
Onze hypotheek is afgesloten onder NHG dus we hebben geen risico-opslag

Zijn er overige voorwaarden die de hypotheekverstrekker aan de hypotheek stelt?
Nee

Kan je de woonlasten nog betalen bij het wegvallen van een inkomen?
Nog net niet, daarvoor moeten we nog even doorgaan met aflossen


Lees jij de woonwoensdagverhalen ook altijd met veel plezier? Woonwoensdag wordt gemaakt door en voor lezers en is dus afhankelijk van de verhalen die doorgestuurd worden. Wil jij ook eens anoniem meewerken aan deze rubriek? Twijfel niet en mail naar info@in10jaarfo.nl. De vragenlijst ontvang je vervolgens per mail.

 Wil je meer woonwoensdagverhalen lezen? Alle eerdere verhalen zijn te vinden op de pagina woonwoensdag in het hoofdmenu.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Hannie,
    Ten eerste, jullie zijn goed bezig hoor! Gaat wel lukken denk ik, het halen van je doel om de hypotheek afgelost te hebben voordat de kids naar het voortgezet onderwijs gaan. Succes in ieder geval.
    En ten tweede, diep respect voor het verlaten van een goed betaalde baan om je droom achter na te gaan van een eigen bedrijf, zo te lezen bevalt het goed en ben je er blij mee. Proficiat!
    Hoop dat jullie snel op 1 salaris rond kunnen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor het financiële inkijkje. Wat fijn dat je in je eigen bedrijf gelukkiger bent geworden. Geld is toch niet alles he.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed verhaal weer! En echt heel fijn dat je gelukkiger bent ondanks het lagere inkomen. Geld is ook niet alles, dat blijkt dan wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk verhaal om te lezen weer! Jullie zijn op de goede weg. De keuze om een andere eigen invulling te geven aan jouw werk vind ik erg moedig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat goed van jullie dat je zoveel al hebt kunnen aflossen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een inspirerend verhaal. Erg leuk om te lezen.
    Succes met verder aflossen. Dat gaat vast lukken.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.