18 doelen voor 2018...

december 28, 2016
Op de blog van Sandagroen zag ik hem voorbij komen, 18 doelen voor 2018. Daar werd ik wel erg enthousiast van, alleen vond ik 18 doelen wel heel ambitieus klinken voor 1 jaar. Toen ik echter voor mijzelf de doelen op ging schrijven, zat ik er zo aan. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik graag doelen stel, maar het niet smart formuleer. Ik hou graag een beetje vrijheid in hoe ik het doel wil gaan behalen. een doel is voor mij namelijk vooral een streven. Onderstaand mijn lijstje voor 2017.
  1. Mijn eerste doel is in shape komen. Ik ben tijdens mijn zwangerschap 30 kilo aangekomen (hallo vocht!) waar ik er gelukkig al 25 van kwijt ben. Toch wil ik ook nog graag van de laatste kilo's af. Mijn doel is om dit in maart 2017 te behalen door gezonder te eten en meer te bewegen. Ik ga geen dieet volgen; ik ben er namelijk van overtuigd dat de kilo's er daarna weer aanvliegen en dat je beter je levensstijl (sporten & gezond eten) aan kan passen. Concreet: iedere dag een uur wandelen met baby & maximaal 4 keer zondigen (ongezonde tussendoortjes)  met eten per week.
  2. Een nieuwe garderobe aanschaffen. Mijn kleding zit niet lekker meer. Veel kleding heb ik door gedragen tijdens de zwangerschap, waardoor de vorm niet mooi meer is. Als ik weer helemaal in shape ben wil ik mijzelf belonen met een shopsessie voor een nieuwe garderobe. 
  3. De aflossingsvrije hypotheek aflossen. Dit doel moet in januari 2017 behaald worden. We hebben nog 10.000 euro open staan en willen dit begin 2017 in 1x aflossen.
  4. Sparen! Die 10.000 euro komt van onze spaarrekening en onze spaarrekening komt daardoor onder ons gewenste bufferbedrag. Vanaf februari gaan we dus eerst maandelijks sparen om onze buffer weer op peil te brengen.
  5. De financiën in kaart brengen. Volgend jaar wordt een financieel spannend jaar voor ons. We gaan in inkomen achter uit. Helemaal niet erg, we kunnen daarna nog steeds prima rond komen, maar het heeft uiteraard wel gevolgen. Dit betekent dat wij ons kasboek bij moeten werken en in kaart moeten brengen hoeveel we nog kunnen sparen/besparen/investeren en aflossen.
  6. Een balans vinden. Op dit moment heb ik nog verlof en heb ik alle tijd om voor het huishouden en onze dochter te zorgen. Vanaf maart start ik echter weer met werken en pak ik mijn vrijwilligerswerk bij Schuldhulpmaatje weer op. Het zal even zoeken worden om dit allemaal op rolletjes te laten lopen.
  7. Ontspullen. Het ging zo goed. We hebben absoluut geen leeg huis, maar we hebben een hekel aan overbodige spullen. We kochten niet veel en hielden het huis zo fijn opgeruimd. Toen kwam er een baby... de rest kan je raden. :) Mijn doel voor volgend jaar is om alle babyspullen die niet meer gebruikt te worden direct te verkopen of weg te geven om een dichtgeslibd huis te voorkomen. 
  8. Een start maken met het aflossen van de annuïteitenhypotheek. Dit hypotheekdeel is nog erg hoog en ik merk dat het heel demotiverend werkt om zo'n groot bedrag open te zien staan. Ik hoop eind volgend jaar door het doen van extra aflossingen en de reguliere maandaflossingen op 95.000 euro openstaande schuld te komen.
  9. Meterstanden noteren. Mijn blinde vlek. Ik controleer ze nooit en ben mij ook weinig bewust van alle energiekosten die wij maken. Ik wil vanaf nu iedere 1e van de maand de meterstanden noteren & de energiekosten naar beneden brengen.
  10. Investeren in minimaal 2 crowdfundingprojecten om meer cashflow te genereren. 
  11. De hal inrichten. Wij hebben een vrij grote hal die eigenlijk nog heel leeg en ongezellig is. Ik heb al wel een kastje gekocht die ik wilde opknappen tijdens mijn verlof (Hahaha.. ik dacht dat ik zeeën van tijd had met een pasgeboren baby! ;) ) Ik wil voor ik start met werken (maart 2017) het kastje opgeknapt hebben, een nieuwe (2e hands) spiegel kopen en ophangen en wat gezelligheid toevoegen.
  12. Een cursus volgen voor mijn werk. Ik ga mogelijk wisselen van vak op mijn werk en wil mij hier verder in scholen. Ik wil daarom in 2017 een verdiepingscursus gaan volgen.
  13. Vaker op de fiets. Ik heb 2 fietsen. Een elektrische en een gewone. Beide staan al bijna 10 maanden te verstoffen in de garage. Zwanger zijn haalde niet het beste in mij naar boven. Ik wil proberen om in ieder geval 1 keer per week op de fiets naar het werk te gaan.
  14. Blijven bloggen. Het hoort eigenlijk een beetje bij doel 6. Ik ben de balans op dit moment nog een beetje kwijt en wil graag blijven bloggen en merk dat ik er nu echt tijd voor vrij moet maken. Ik wil in 2017 in ieder geval 3 vaste momenten per week vrij maken om te bloggen en berichten in voren te schrijven. Mijn doel is om minimaal 4 berichten er per week te publiceren.
  15. Miljonair worden. In pageviews dan ;) Dat hangt natuurlijk ook een beetje samen met het blijven bloggen. Hoe meer berichten, hoe meer pageviews uiteraard. De laatste weken kwam er een klein beetje de klad in, maar in 2017 wil ik minimaal 4 berichten per week publiceren.
  16. Ieder weekend met zijn 3-en wat ondernemen. Van een boswandeling, een bezoekje aan de kinderboerderij tot een dagje weg. Het hoeft niet veel tijd te kosten, maar wel belangrijk om ons bewust van te zijn. De tijd vliegt soms voorbij.
  17. Tijd voor onszelf houden. Papa en mama zijn is ontzettend leuk maar bovendien ook nog eens ontzettend druk, wij vinden het echter wel belangrijk om ook gewoon man/vrouw/vriendin/collega te zijn die ook eigen hobby's en ambities hebben.
  18. Mooie momenten creëren. Bovenstaande doelen zijn leuk, maar dit doel wordt de belangrijkste van 2017. Genieten! Tijd maken voor en met elkaar. In 2017 willen we 3 weekendjes weg en 1 grote vakantie in het buitenland vieren. (jaaa... we proberen natuurlijk binnen ons budget te blijven)  En naast de vakanties willen we veel gaan ondernemen in de vrije tijd die we hebben, waarbij we vooral ook gaan proberen te genieten van de kleine dingen.
Wij hebben enorm zin in het nieuwe jaar en willen er een prachtig jaar van gaan maken.  Heb jij doelen voor het jaar 2017?


13 opmerkingen:

  1. Wow, dat is een ambitieuze lijst! Succes!
    Ik wil in 2017 meer grenzen stellen op mijn werk en 55% van mijn inkomen beleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie doelen! Ik snap alleen de titel niet. Je schrijft: 18 doelen voor 2018, maar in je lijstje komt 2018 helemaal niet voor. Ik had verwacht meer over je lange termijn doelen te lezen.
    Hopelijk word je in de loop van 2017 niet teleurgesteld in je ambities. Je hebt een baby, mijn kleindochter is nu 11 weken en mijn kleinzoon is 5 weken. Als ik zie hoe mijn dochters en schoonzoon volledig in beslag genomen worden door hun kindjes, dan is het de vraag of bij voorbeeld punt 16 echt zo weinig tijd kost. Het is een hele onderneming om met een baby op stap te gaan. Je staat op punt om weg te gaan, kom je tot de ontdekking dat het kind een poepluier heeft, of op dat moment laat die een enorme boer en kotst minstens de helft van de voeding over het skipakje waar je haar/hem net met veel moeite in gewurmd hebt (want die baby-armpjes werken absoluut niet mee)
    Dan doel 18: lijkt me meer iets voor doel 1 - genieten en ontspannen.

    Ik heb weinig doelen, ik wil vooral genieten, van mijn kinderen en kleinkinderen en van mijn werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel ambitieus. Mijn voornaamste doel is buffer spekken met 10.000 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vaker dan vorig jaar vrij nemen. Ik heb afgezien van wat snipperdagen alleen twee weken vakantie opgenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herken je beweeg en afvaldoelen, na de bevalling vond ik ook dat het te lang duurde om op mijn gewicht terug te komen. Maar ik bleek na een maandje werken (na zwangerschapsverlof) zo makkelijk weer in mijn oude kleren te passen omdat je dan je werkritme weer terug hebt. Dus mij tip: laat het tot die tijd lekker los en koop een mooie broek die nu past en geniet daarvan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo hee, je legt de lat best hoog! Kijk je uit voor teveel stress? Ik publiceerde mijn doelen als zelfstandig ondernemer gisteren in mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, wat een mooie lijst! En 18 doelen, dat vind ik eigenlijk ook wel een mooi streven! Ik ga er eens over nadenken de komende dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is een behoorlijke lijst. Wij hebben toevallig gisteravond rond de tafel gezeten. Onze financiële doelen zijn: 1 hypotheek weg op het einde van het jaar. De andere verlaagd naar 42.000 en de laatste naar 68.000.
    Onze persoonlijke doelen zijn: veel sporten, zwemmen en vrije tijd. Manlief meer vrij nemen. De tuin vernieuwen en onze slaapkamer en badkamer beneden klaarmaken.
    Zoals je misschien mist niet op vakantie dit jaar. Een paar dagen met dochterlief weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is wel een hele mooie en zeer ambitieuze waslijst met doelen ;-) Goed dat je ook vooral het laatste punt (18) niet vergeet. Genieten van elkaar, in kleine en grote dingen, is ook erg belangrijk. Dat is iets waar ik zelf steeds bewuster bij stil sta en ook blijf toepassen. Het gaat om de balans. Onze jaardoelen voor 2017 lees je begin volgende week op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie doelen! Sommige zijn ambitieus, maar daar word je misschien juist extra gemotiveerd van. Vooral nummer 18 vind ik belangrijk en zou ik hoger in de lijst zetten. Geniet vooral van je gezin en maak mooie herinneringen komend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mooie doelen! voor financien geen specifieke doelen, maar wel min of meer wat onafgesproken doelen, zitten wel op 1 lijn gelukkig, hierdoor niets concreets nodig (en ook lastig met zo'n wisselend inkomen :p)
    als gezin dingen blijven doen idd. doen we ook al. maar elk weekend gaat niet lukken (of je moet op verjaardagsvisite gaan meetellen en een dagje rustig thuis ook ? )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en idd nog 5 kg afvallen.. begon voor 2 zwangerschappen met 60 kg, na 2 zwangerschappen 72... :( nu 69... wil er nog wel een paar kwijt.. dankzij een buurvrouw sporten we nu elke maandag en ik breng met de (bak)fiets de kinderen naar school (geen andere keus..) maar t schiet nog totaal niet op.... :p

      Verwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.