Afval scheiden; geld besparen

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - december 04, 2016

Onze kleine poepfabriek is nu 4 weken oud en veroorzaakt een hele berg afval. Zo'n 8 luiers per dag gaan er door heen. En dat merken we behoorlijk in onze grijze container. We hadden ineens onvoldoende ruimte in onze container.

Betalen per leging
In onze gemeente betaal je per keer dat de container geleegd wordt. Als je  minder vaak je container laat legen, heb je meteen een besparing te pakken. De gemeente werkt sinds 1 januari 2016 op deze manier. Daarbij hebben ze ook ondergrondse containers op de hoek van de straat geplaatst waar iedereen zijn sappakken, karton en glaswerk in kan leveren. Onze Appie heeft daarnaast ook nog een retourette. Er zijn dus voldoende mogelijkheden om het afval in onze grijze container te minderen. En dat is nu dus ook wel nodig. Omdat we op dit moment niet eens uitkomen met het 2-wekelijks legen van de container, hebben we besloten om weer (ja..alweer) actiever het afval te gaan scheiden.

Systeem
 We hebben in de garage nu 4 bakken staan.

  • bak 1: glaswerk
  • bak 2: papier
  • bak 3: plastic
  • bak 4: sappakken

We hopen dat we door het afval beter te scheiden weer uit kunnen komen met de grijze kliko. En hopelijk straks ook toe kunnen naar een leging van 1 keer per maand. We hebben alleen een erg kleine container, waar slechts 120 liter in kan. Eerst maar stapje 1 en dan weer verder kijken of we kunnen besparen door minder afval te produceren en dus minder gebruik te maken van het laten legen van de container.

Zit jouw afvalcontainer ook erg vol? En welk afval zamel je apart in?

  • Share:

You Might Also Like

14 reacties

  1. Gingen Luiers niet in de GFT bak tegenwoordig? Tenminste (ik heb geen kinderen) dat is waar ik ze de laatste jaren in zie verdwijnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In onze gemeente hebben ze ook ondergrondse containers waar luierzakken in mogen. Maar elke gemeente doet dit anders. Indien jullie gemeente dit niet doet, zou ik eens in je buurgemeenten gaan kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In veel gemeenten is ook een plek om luiers in te leveren, even checken bij je gemeente!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wij betalen een vast bedrag per jaar. wel probeer ik glas en papier apart te houden. groen lukt me niet, zou dan dagelijks apart naar de ondergrondse groene moeten.. waar doe ik t in, wanneer doe ik dat ? altijd kids om me heen die ik niet alleen thuis kan laten ook geen 2minuutjes (opvangkindjes zijn tussen de 0 en 4) en een vieze volle bak mee in de bakfiets vind ik ook goor.. dat gaat dus bij de gewone vuilniszak in...
    we betalen gelukkig niet per leging (aan de andere kant valt er dus ook niets op te besparen... )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zie luier recycling nederland.... goed initiatief voor milieu en portemonnee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook mèt luierkind had ik maximaal 1 vuilniszak van 50 liter per 2 weken.
    Nu ze geen luiers meer draagt is dat eenzelfde zak per 4 of 6 weken.
    Inderdaad wordt verder alles gescheiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onze zwarte kliko zit alleen bij vlagen vol als we fanatiek aan het opruimen zijn ;-)

    Verder heb ik een bak voor de kringloop, een groene kliko voor het groenafval, een bak voor het chemisch afval. Glas en plastic zamelen we ook apart in. Beiden gaan in een bovengrondse container 100 meter verderop in de straat - oh ja: papier gaat ook apart. Dat moet naar de milieustraat, 2 km verderop.

    Het scheelt wel dat veel afvalverzamelingsopties (prachtig woord voor galgje :-)) vlak bij zijn. Dat stimuleert het scheiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben een gup van 3 weken oud en gebruiken wasbare luiers, dat scheelt massa's afval en werkt uitstekend :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Onze gemeente doet hier niet aan, als onze grijze kliko vol zit, mogen we er zelfs gratis vuilniszakken naast zetten. De groene kliko wordt hier in dezelfde afvalwagen geleegd als de grijze kliko, dus afval scheiden wordt totaal niet gestimuleerd. We doen het natuurlijk wel (tenminste, wel papier, glas en plastic, gft-afval gooien we nu zelf al bij het gewone afval, want dat is anders echt zonde van de moeite).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn gemeente doet aan scheiden afval. Om de andere week gft en grijs. In de zomermaanden wekelijks gft. Mensen kunnen een papierkliko krijgen. Ik wilde dat niet. Een grote Ikea tas is voldoende om de troep weg te brengen.
    Ik betaal veel aan WOZ maar afval is redelijk geregeld. Tot een paar jaar terug kon ik beide afvalstromen wekelijks kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier hetzelfde probleem. Wij betalen een vast bedrag en de kliko wordt dan eens per 4 weken geleegd. Maar we hebben 3 kinderen in de luiers; een peuter van net 2 en twee baby's van 4 maanden. Daarmee zit de grijze kliko na actief scheiden in 2 weken als nog vol. In de omliggende dorpen gooien wij dus vuilniszakken weg die niet meer in de kliko pasten. Daar hebben ze ondergrondse containers voor alle soorten afval.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij betalen ook een vast bedrag, maar ik heb eens contact gehad met iemand van de gemeente die zei dat als iedereen afval zou scheiden zoals wij, de afvalstoffen heffing omlaag zou kunnen, dus dan is het tóch besparen om het wel te doen.
    Wij scheiden plastic en glas(ondergrondse containers naast mijn huis), papier (hebben we een kliko voor), groen afval, en natuurlijk chemisch en de plastic doppen gaan ook apart omdat de school die inzamelt voor stichting hulphond :)
    Verder gooi ik niks weg wat nog bruikbaar is, dat verkoop ik of breng ik naar de kringloop, af en toe bewaar ik ook wat voor het geval dat maar ik heb flink geminimaliseerd de afgelopen jaren dus dat soort dingen heb ik niet veel meer.

    BeantwoordenVerwijderen