(be)sparen tijdens het winkelen

december 09, 2016

Veel winkels bieden de mogelijkheid om te sparen voor extra's. In de vorm van punten, korting of cadeaus. Met natuurlijk vooral als doel om jou als klant te binden aan hun winkel en je aan te zetten tot het doen van extra aankopen.

Spaarpassen
Mijn portemonnee zit vol met pasjes van winkels waar ik regelmatig kom. Want zonder pasjes geen korting of spaarmogelijkheden. En dat vind ik toch wel zonde. In mijn portemonnee zijn de volgende passen te vinden:

- Karwei
- Gamma
- Airmiles
- bonuskaart AH
- Kruidvat voordeelpas
- Schuurman schoenen

Bovenstaande kaarten gebruik ik regelmatig, omdat het winkels waar wij toch regelmatig iets moeten halen. Bij de bouwmarkten natuurlijk alleen als we aan het klussen zijn. Sinds Nikki er is komen we ook wekelijks in de Kruidvat voor de aankoop van luiers en dergelijke. Dan tikt het sparen met zo'n spaarpas best snel aan. Toch doe ik geen extra aankopen door de pas, ik gebruik het alleen als ik ook werkelijk van plan ben iets te kopen. Naast de kruidvatpas, spaar ik al jaren Airmiles. Ik doe te weinig aankopen om echt veel punten te sparen, maar alle kleine beetjes zijn natuurlijk mooi meegenomen. Afgelopen week schreef blogger Stoppen voor mijn vijftigste nog over  het meest halen uit je verzamelde airmilespunten. Deze zijn nog maar 5 jaar geldig, goed om even in de gaten te houden!

Kinderen
Zoals ik al eerder schreef ben ik niet/weinig gevoelig voor extra spaaracties en koop ik over het algemeen alleen het noodzakelijke. Wat ik er extra bij kan sparen, is mooi meegenomen. Naast de spaaracties voor volwassenen, spelen winkels ook heel goed in op de gevoelens van ouders als het aankomt op hun kinderen. Denk maar eens aan al die spaaracties bij supermarkten die gericht zijn op kinderen; dierenkaartjes, moestuintjes en ga zo maar door. Ben je als ouder dan niet extra gevoelig om een extra product te kopen, omdat er een extra artikel bij zit? En als iedereen in zijn/haar klas de extra dingetjes spaart, is het dan niet zielig als jouw kind niet mee kan doen aan de rage?

Als consument wordt je dus vaak verleidt tot het doen van extra aankopen en moet je stevig in je schoenen staan om niet te zwichten voor het doen van extra aankopen. Zeker als de winkeliers ook nog gaan inspelen op de emoties van jouw kind.

Ben jij gevoelig voor spaaracties? Aan welke doe jij mee?

You Might Also Like

11 reacties

  1. Nee, niet echt. Ik spaar wat automatisch mee kan, maar dat gaat meer om punten dan bijvoorbeeld glazenacties ofzo, omdat ik ook geen extra spul in huis wil. Nu denk ik overigens wel dat ik nu makkelijk praten heb, met een kind lijkt me dat nog weer iets lastiger. Dan speelt dat emotionele aspect inderdaad mee, dat hebben ze slim bekeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mezelf heb ik daar geen moeite mee. Ik reken gewoon om hoeveel boodschappen ik moet doen om bijvoorbeeld nu 1 pan bij een winkel te halen. Waanzinnig dan koop ik er wel 1.

    Met kinderen is het lastiger. Pas geleden was er een stickeractie en de hele school loopt dan met een stickerboek in zijn handen. Dus ja mijn kind krijgt ook een boek, maar ik ga niet meer boodschappen doen. Ik heb dan gelukkig mensen die meespelen, Oma, de buurvrouw en mijn collega's zonder kinderen. Zo had ik twee boeken vol.

    De actie met Dino plaatsjes had ik langs mij heen laten gaan. Ik dacht daar heeft mijn dochter geen interesse in. Niets bleek minder waar ze wilde die ook hebben. Binnen een week tijd had ze een heel grote stapel. Allemaal afkomstig van andere kinderen en een paar van opa en oma.


    Pasjes heb ik tegenwoordig bijna allemaal op mijn telefoon staan in een bepaalde app. Heel handig.

    Samantha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, ik ga er niet meer door kopen, volgens mij. Of het gaat wel heel onbewust. ;-) Wel ben ik eens van supermarkt gewisseld. Bij de Mcd een tijdje boodschappen gedaan omdat je daar kon sparen voor Lock&lock bakjes. Maar ik miste de AH wel zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Verbaast me dat niemand de koopzegels van de Albert Heijn noemt.

    Voor elke euro die je uitgeeft kun je voor tien cent een zegel kopen. 49 euro aan zegels kun je inwisselen voor 52 euro = 3 euro winst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee, ik ben daar totaal niet gevoelig voor. Maar dat komt ook omdat ik het altijd vergeet en het een gedoe vind.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik koop wekelijks de koopzegels van AH.
    Ook heb ik diverse pasjes, maar momenteel komt het steeds vaker voor dat je met postcode en huisnummer voldoende hebt. Hoef je die dingen niet meer mee te slepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. nee. kids hebbern pech. ik leg ze ook uit dat ik in die winkels geen boodschappen doe (de dirk heeft zelden acties gelukkig en doe er niet genoeg boodschappen voor) soms hebben ze geluk en krijgen ze van de 90 jarige buurman de spaardingen of van een tante van mn schoonmoeder die t spaart voor de kinderen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. waar ik wel heel gevoelig voor ben.. alle geldinzamelacties van school en clubs.. dus we hebben loten gekocht voor de kerstmarkt van de scouting.. grote clubactieloten gekocht voor de gymvereniging en nu verkopen de kinderen via school kerstkaarten die ze zelf gemaakt hebben.. belachelijkd uur... 6 euro voor 8 kaarten... maar ze spelen op mn gevoel idd.. kan t niet maken om niet mee te doen.... (als ik t financieeel niet zou kunnen vind ik het wat anders..maar het kan wel,....)

      Verwijderen
  8. Ik heb een pas van de kruidvat en airmiles gekoppeld aan de bonus. That's it! Ooit had ik van elke winkel wel een pas, ben ik ook mee gestopt. Zegels neem ik mee voor collega's, spaar ze zelf niet, alleen van de ah actie 2e diner gratis. Rest niks...Heerlijk gevoel.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vermijd ze meestal, tenzij ze echt gratis zijn en ik er iets aan heb. Deze week via die paar punten die ik bij Kruidvat heb gespaard voor 7,50 korting bij Plopsa gerolen. Voor 25 euro, waarschijnlijk minder door bonuspunten op artikelen, besteed en €7,50 terug. Dat is geen slechte rente.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Airmiles kun je simpel verzilveren voor korting op je boodschappen bij ah

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten