De laatste aflossing van 2016

december 06, 2016

De laatste aflossing van 2016 is gedaan. En weer een flinke klapper. We hebben namelijk 10.000 extra afgelost op onze aflossingsvrije hypotheek. Een heerlijk gevoel, want nu staat exact hetzelfde bedrag nog open. En we kunnen ook al zeggen dat we dit in januari volledig af gaan lossen. Ons eerste hypotheekdeel is dan begin 2017  helemaal weg. Dat wordt toch wel een mijlpaal voor ons!

Waar komt dat geld vandaan?
De 10.000 euro die we nu gebruikt hebben voor de aflossing hebben we de afgelopen maanden bij elkaar gespaard. De 10.000 euro in januari kunnen we natuurlijk niet zo snel bij elkaar sparen. Dat gaat van onze buffer af, die vervolgens toch wel erg laag gaat worden. Maar... dat heeft een reden. Ik heb namelijk te horen gekregen dat ik gebruik kan maken van een regeling in het sociaal plan van mijn werk. Ik neem per 1 augustus 2017 deeltijdontslag voor 2 dagen. Door gebruik te maken van het sociaal plan krijg ik de dagen waar ik deeltijdontslag voor neem, voor 12 maanden nog doorbetaald. Dit bedrag ontvang ik echter wel in een keer, waardoor er meer belasting af gaat. Desondanks blijft het een lekker bedrag wat volgend jaar op mijn rekening gestort gaat worden.

Het duurt dus nog even voordat het geld werkelijk op mijn rekening staat, maar door het vooruitzicht durven wij onze spaarrekening flink naar beneden te halen. Er staat nog voldoende op om wat tegenvallers op te vangen, maar het bedrag is nu wel vele malen lager als we zelf zouden willen. Gelukkig kunnen we ook met minder inkomen volgend jaar nog wel een klein beetje sparen en met de besparing door af te lossen zelfs nog een klein beetje meer.

Ga jij nog extra aflossen in 2016?

You Might Also Like

10 reacties

  1. Dat is toch wel een feestje waard :). Dus na oud en nieuw maar een flesje champagne en een vuurpijl overhouden voor januari :).
    Wat mooi zeg, een heel hypotheekdeel weg. Daar kunnen wij alleen nog maar van dromen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Successen moeten gevierd worden! En deze mijlpaal is er zo een. Klasse! Dat het nu eindelijk bijna zover is, moet een kick geven!
    Ook wij hebben net een laatste flinke extra aflossing gedaan, wij zijn voor het aflossingsvrije deel in 2020 klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, superknap zeg, dat jullie de afgelopen maanden 10.000 bij elkaar hebben gespaard!
    Vraag: waarom hebben jullie gewacht met aflossen tot het zoveel was? Als je eerder kleinere bedragen zou aflossen, zou je toch al eerder lastenverlichting hebben gehad (in kleinere stukjes weliswaar)? Of is aflossen bij jullie heel ingewikkeld?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, mooie mijlpalen en goed nieuws over je werk!

    Ik zit te wachten op een grote betaling van een klant. Als die binnen is, los ik het laatste stukje af dat ik dit jaar nog boetevrij mag aflossen. Voor mij het eerste jaar dat ik aan deze grens kom!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. als je ook rente vooruitbetaalt (voor de resterende hypotheek), kun je ook een grotere aftrekpost realiseren. Helpt dat nog iets met de extra inkomsten/belasting puzzel?
    Verder heel veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig nieuws! Dit is al een heel stuk op weg naar F O van de bank.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erg mooie bedragen hoor. Ja, wij hebben ook afgelost. 6.000 op één hypotheekdeel (nog 7.340 over) en 32.480 op een ander deel.
    De 7.340 gaan we in januari aflossen en ook bij ons is dan 1 deel weg. Heerlijk. Dan schiet het op.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd met deze mooie mijlpaal! Jullie hebben een mooi bedrag bij elke gespaard. En leuk om naar de volgende aflossing uit te kijken. Mooie regeling op je werk, trouwens. Wij gaan volgend jaar weer extra aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten