Eigen risico 2017; we gaan voor maximaal!

december 18, 2016

Dit jaar ga ik wederom niet overstappen van zorgverzekeraar. Ik zit al een aantal jaar naar volle tevredenheid bij Anderzorg. Een van de goedkopere aanbieders. Wel kijk ik ieder jaar naar de hoogte van het eigen risico.

Kan je de kosten dragen?
Wat ik vooral belangrijk vind, is dat je de zorgkosten moet kunnen dragen. Als je immers je eigen risico wilt verhogen, moet je het bedrag wel achter de hand hebben. De besparing heb je immers niet direct beschikbaar.

Een voorbeeldje (gerekend met de bedragen van Anderzorg).
  • basisverzekering met minimale eigen risico van 385 euro kost 102 euro per maand ( 1.224 euro per jaar)
  • basisverzekering met maximale eigen risico van 885 euro kost 78 euro per maand ( 936 euro per jaar)
De besparing op jaarbasis is 288 euro. Op dit moment verwacht ik voor volgend jaar geen bijzondere zorgkosten. Om quitte te spelen met het minimale eigen risico kan ik voor 673 (385 + 288) euro aan zorgkosten maken. Dat is een hoop. Alles wat ik minder aan zorgkosten zou hebben, is directe winst. Echter, alles boven de 673 euro (met een maximum van 885 euro) is verlies. Het maximale verlies wat ik dus kan lijden door het maximale eigen risico te nemen is 212 euro. Die 212 euro is wat mij betreft een acceptabel verlies, waar ik het risico voor wil nemen.

Korting
 Door maandelijks te betalen zou ik dus op jaarbasis 936 euro per jaar aan zorgverzekering betalen. Anderzorg biedt echter ook de mogelijkheid om het bedrag in 1 x te betalen in plaats van maandelijks. Hiervoor in ruil krijg je 2% korting. Dat geeft bovenstaande nog weer een ander beeld. Het jaarbedrag wordt dan 917,28. Een besparing van 18,72. Met deze besparing zakt het risico van 212 euro naar 193,28. Het is dus goed afwegen wat voor jou het meest aantrekkelijk is bij het afsluiten van de zorgverzekering en het eigen risico. Uiteraard valt jouw aanvullende verzekering buiten het eigen risico.

Lange termijn
 Zoals eerder geschreven is een buffer wel belangrijk als je bovenstaand risico wilt nemen. Eigenlijk moet je het bedrag wat je aan eigen risico hebt, achter de hand hebben staan. Mijn man doet al jaren het eigen risico op maximaal. Hij is nog nooit boven de 385 euro aan zorgkosten gekomen en heeft dus altijd het maximale aan rendement gekregen. Stel dat hij dit jaar wel zijn volledige eigen risico op zou maken, kan het nog steeds uit. Stel dat je vorig jaar het volledige rendement van 288 euro aan 'winst' hebt gehaald en dit jaar het maximale eigen risico gebruikt, ben je nog steeds goedkoper uit. Je maximale verlies op jaarbasis is immers maar 212 euro en bij jaarlijks betalen zelfs 193,28. Je zou dan over de 2 jaar nog steeds een winst van 76 euro of 94,72 euro hebben.

Voor 2017 ga ik voor het eigen risico van 885 euro. Ik ben benieuwd of ik aan het eind van het jaar goedkoper uit ben geweest door voor dit pakket te kiezen.

Hoe hoog wordt jouw eigen risico voor 2017?


You Might Also Like

11 reacties

  1. Mijne wordt minimaal. Ivm huidige medicatie zit ik al snel aan het minimum, helaas.
    Man gaat voor extra eigen risico van 300€. Omdat het lekker bespaard idd.
    Wij betalen dit jaar niet in 1x, omdat we onze buffer wat hoger willen houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit jaar had m'n ook maximaal eigen risico. Tot nu toe niet boven de 385 gekomen, dus perfect. Komend jaar moeten we beiden naar de kaakchirurg, dus het staat nu weer op minimaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zitten er ook al jaren, maar ik overweeg toch over te stappen dit jaar. Mn zoontje moet een beugel over een jaar of twee, en daar wil ik goed op voorbereiden. We gaan wel weer voor het maximale eigen risico inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe het ook, voor het 2e jaar. Vriendin niet. Vanwege chronische ziekte is het eigen risico in januari altijd al opverbruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn man en ik heb al meerdere jaren het maximale eigen risico. We hebben dus al flink wat bespaard aangezien ik gelukkig zelden iets nodig heb en mijn man een paar tientjes per jaar voor zijn medicijnen. Onze oudste zoon heeft toen hij 18 werd ook een maximaal eigen risico gekozen.
    Moeder van drie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik doe hetzelfde als vorig jaar, zelfde als jij. Anderzorg met hoog eigen risico. Dit jaar was dat de beste keus, zelfs met wat fysiobehandelingen die ik zelf moest betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sinds 2013 heb ik het maximale eigen risico, en sinds 2015 betaal ik on een keer de jaarpremie in dec van het jaar ervoor. Dat helpt dan weer met evt vermogens belasting. Ik heb nog nooit meer dan 100€ zelf uitgegeven, ik had een keer xrays voor een gebroken voet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik twijfel nog een beetje. Ik had maximaal, toen wilde ik dit jaar (voor komend jaar) naar minimaal, maar maakte in mijn hoofd idd ook die som van dat je voor veel geld aan zorgkosten kunt maken, voor het echt van je eigen geld betaald moet worden. En dan twijfel ik toch wel weer of ik die kosten echt ga maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit jaar allebei maximaal, man werd onverwacht in het ziekenhuis opgenomen en moet nog minimaal 3 x per jaar voor controle + 4 soorten medicijnen. Hij gaat nu dus op minimaal eigen risico, ikzelf op maximaal. We betalen 1 x per jaar. Dit scheelt bij Pro-life 3 % premie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ga volgend jaar ook voor maximaal. Mijn eigen risico van dit jaar (385,-) is nog niet op, dus ik wil gewoon de kans wagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. voor ons ook maximaal eigen risico. de enige die zorg verbruiken zijn de kinderen.. logopedie voor jongste, beide naar de orthoptit. dochter een bril (elk jaar 2 nieuwe ongeveer...maaris nog steeds goedoper dan een aanvullende verzekering.. krom of niet :p)

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten