Financiele eindschoonmaak 2016

december 30, 2016
Zo aan het eind van december gaan we altijd samen de financiën doorlopen om te kijken of we nog verzekeringen of andere pakketten willen wijzigen. We kijken altijd naar het goedkoopste alternatief, mits de pakketten uiteraard toereikend zijn voor ons.

De zorgverzekering  hadden we al voor ons beide bekeken. We gaan volgend jaar voor het maximaal eigen risico en nemen alleen een basispakket. Op jaarbasis kost dit 917,82. (hier meer te lezen over waarom we hiervoor gekozen hebben)

Woonverzekeringen
Naast de zorgverzekering hebben we nog een alles in 1 pakket bij Z.ekur lopen voor de inboedel, opstal, rechtsbijstand, aansprakelijkheid. reisverzekering etc. Het gehele pakket kost ons maandelijks 47,25. Na enig speurwerk vonden we geen vergelijkbaar pakket tegen zo'n scherp tarief. Voor 2017 blijven we daarom bij deze verzekeraar.

Tv/internet/bellen
Bij V.odafone hebben we een 3in1 pakket voor televisie, internet (glasvezel) en bellen. Dat was destijds voor ons de goedkoopste optie, ondanks dat we helemaal geen gebruik maken van het bellen. Blijkbaar zijn de voorwaarden ondertussen gewijzigd en kan je nu de module bellen uitzetten. Dat scheelt ons nu zomaar 15 euro per maand. Een fijne besparing! Voor 2017 wordt ons maandbedrag 57,50. Nog steeds wel hoog, maar mijn man moet voor zijn werk een snelle internetverbinding hebben, zodat hij ook thuis kan werken.

Energie
Het afgelopen jaar zaten we bij N.uon en betaalden we maandelijks een voorschotbedrag van 101 euro. Door mijn pittige zwangerschap ben ik veel thuis geweest en nu onze dochter er is, wordt er nog meer verbruikt. Het is lastig inschatten wat ons maandelijks gebruik volgend jaar gaat worden.  Voor dit jaar verwacht ik dat we geen geld terug gaan krijgen, maar bij moeten betalen.  Een van onze doelen voor 2017 is het bijhouden van de meterstanden. We hebben afgesproken dat we in de eerste 4 maanden de meterstanden bijhouden en vervolgens gaan kijken of overstappen financieel aantrekkelijk is.

 En meer vaste lasten hebben we naast de belastingen en de hypotheek niet. Het was dus een relatief kort rondje langs onze vaste lasten, maar we hebben nu toch een besparing van 15 euro per maand die we niet voorzien hadden.

In januari maken we weer een overzicht met alle lasten van dat moment. Een mooi moment om een vergelijking naar voorgaande jaren te maken om onze besparingen van de afgelopen jaren te bekijken.

Houd jij ook aan het einde van het jaar een financiële schoonmaak?

5 opmerkingen:

  1. Ja doen wij ook. Energie overstappen levert vrijwel altijd een paar honderd euro op vanwege de welkomstpremies, zou ik nog wel even checken als ik jullie was. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mn man heeft nu de druktste weken van t jaar.. dus nu niet. maar had al eerder in dec de zorgverzekering uitgezocht idd. overstappen van tv doen we niet snel, we zijn tevreden (kpn interactief, zonder bellen ) energie kijken we wel naar, loopt tot april dus hoeft niet nu. andere dingen kijken we ook af en toe naar idd ;) maar dus niet einde van t jaar. druktste tijd van mans werk, maar ook de kinderen vakantie en dus thuis en neit te genieten na alle prikkels...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij zit er niet zo heel veel verschil in de energietarieven, maar is het juist de welkomstbonus die verschil maakt. Moet ik ook nog even naar kijken. Bedankt dat je me er even aan herinnert. Voor tv en internet stappen we niet snel over omdat we tevreden zijn en voor een aantal tv zenders (kids pakket) meer moeten betalen dan bij onze huidige provider.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hadden in Nederland het goedkoopste abonnement van Zeelandnet, en dat was echt ongelofelijk snel. Voor 20 euro per maand meen ik. En werd best intensief gebruikt. Als je erop wil besparen kan je het na een jaar overzetten, wil je upgraden kan dat -uiteraard- wel elk moment.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zelf ben ik niet zo kapot van Nuon, zijn het vaste tarieven voor een bepaalde tijd?
    Wij zitten bij Ziggo voor 65 euro per maand.
    Dat Z.ekur pakket klinkt aantrekkelijk, daar ga ik me eens in verdiepen, dank je voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.