Privacy van lezers op internet

december 29, 2016

Ons internetgedrag wordt door veel bedrijven vastgelegd. Google is natuurlijk het meest bekend. Het is schrikbarend hoeveel deze bedrijven van ons weten en hoe ze hier ook nog eens heel slim op inspelen. Als blogger geef ik natuurlijk  best veel van mijn privéleven prijs, maar ook jullie als lezers geven door het lezen van deze blog (en natuurlijk alle andere sites/blogs die je bezoekt) een stukje privacy weg. Hoe dan zul je denken?

Google Analytics
Ik moet erbij zeggen dat ik werkelijk weinig/geen kennis heb van bloggen. Ik gebruik het standaard format en typ hier mijn berichten in. Daarnaast maak ik gebruik van de standaard applicaties die blogger heeft. Weinig spannends dus. Ik heb wel Google Analystics op mijn blog staan. Deze applicatie houdt mijn bezoekersaantallen bij, maar geeft ook een hoop extra informatie weer. Informatie waar ik overigens helemaal niets mee doe, maar ik vond het wel een eyeopener om te zien welke informatie er allemaal bijgehouden wordt door Google.

Dus daar woon je...
Als ik inlog op Google Analytics kan ik precies zien waar jullie lezers allemaal vandaan komen. Via realtime kan ik bijvoorbeeld zien wie er op dat moment online zijn op mijn blog. Onderstaand een screenshot van een moment  gisteravond. Per seconde kan ik zien wie er online zijn. Dit wisselt natuurlijk continue. Daarnaast houdt analytics bij hoe lang je online bent, wat je leest, hoe je op mijn site terecht gekomen bent, met welk apparaat etc. Onderstaand enkele screenshots van het onderdeel realtime.



Maar niet alleen je woonplaats is voor mij zichtbaar, ik kan nog veel meer zien.


Zo kan ik zien met welk type apparaten jullie vooral mijn blog bezoeken.


Kan ik jullie leeftijden bekijken.

 En kan ik het percentage man/vrouw zien die mijn blog leest.

Daarnaast is er natuurlijk nog veel meer informatie beschikbaar waar ik nu maar niet allemaal over uit zal wijden, maar uitgebreid is Google Analytics zeker. Iets wat voor mij als blogger fantastisch is om te zien, zeker als je net als ik van cijfertjes houd. En wat ik met die informatie doe? Nou helemaal niets, ik vind het gewoon leuk om af en toe eens in te loggen en te kijken.

Maar ik wil toch ook door dit bericht laten zien dat je, ondanks dat je alleen maar op deze site komt lezen, niet geheel anoniem op het internet bent. Veel meer informatie dan je lief is wordt gedeeld. Misschien goed om je daar bewust van te zijn. :)


You Might Also Like

9 reacties

  1. De opboiwfase, de periode van startende gezinnen is het grootste. Het is al weer een tijd geleden dat ik het zag. Zolang mijn naam er niet bijstaat, zal het mij worst zijn.
    Het is altijd goed om inzicht te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het ook wel grappig om te zien maar doe er ook niets mee. Dat iemand anders kan zien dat ik uit woonplaats x vanaf apparaat y iets lees zal me ook worst zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn laptop maskeert mijn IP-adres. Als ik jouw blog bezoek, dan denkt Google Analytics de ene keer dat ik uit Duitsland kom, de andere keer dat ik uit Engeland kom.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op mijn blog heb ik geen Google Analytics, ik heb er dus geen ervaring mee. Ik vind het ongelooflijk welke gegevens je er allemaal mee kunt achterhalen! Het is veel meer dan ik had gedacht.
    Ik ben het eens met financieelonafhankelijk en opnieuw, ik vind het niet zo interessant dat je kunt zien dat ik in Groningen woon en een oude desktopcomputer bezit. Ik blog anoniem, maar over dat soort dingen maak ik mij geen zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zich vind ik het trouwens een interessant programma, dat Google Analytics. Ik heb er de volgende vragen over:
      -wat kost het
      -kun je het zo installeren dat je het heel eenvoudig aan de blog kunt koppelen.
      -heeft het ook nadelen?

      Verwijderen
    2. Het kost niets. Ontzettend leuk om mee te werken. Er is natuurlijk nog veel meer op te zien dan alleen bovenstaande. En als ik het kan installeren kan jij het zeker ook! :)

      Even naar de site gaan van Google Analytics en je aanmelden. Vervolgens krijg je een HTML Code. Op de site van blogger kan je deze toevoegen via indeling -> sidebar-left1 -> een gadget toevoegen -> HTML/JAVA en vervolgens de code erin plakken. Mocht het niet lukken, mail dan maar even!

      Verwijderen
    3. Leuk om te lezen, ik heb het ook weleens geprobeerd maar het zou alleen kunnen als je een dynamisch sjabloon kiest toch? Dat wou ik niet omdat ik dan niet de indeling met sidebar links en rechts kon houden maar dat heb jij dus wel. Ik ga toch nog eens puzzelen, maar wel de vraag, heb jij inderdaad een dynamisch sjabloon?

      Verwijderen
  5. Nou, ik ben er al uit. Schijnbaar werkte het al lang :) Ik heb het overigens niet zoals jij gedaan maar via overige instellingen. Daar staat dan bij dat het niet werkt bij een eenvoudig sjabloon maar dat doet het dus wel.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten